2021 kilometreinä

Maalla, merellä ja ilmassa – 2021 kilometreinä

Vuosi 2021 kilometreinä – Lue tästä missä kuljimme, millä liikuimme ja kuinka paljon. Reissumäärät eivät palanneet vieläkään läheskään entisiin lukemiin, mutta viisinkertaistuivat edellisestä vuodesta. Lentokilometrien määrä kokonaisuudessa oli suorastaan järkyttävä.

2021 kilometrit

2020 vs. 2021 reissukilometrit

Päätin 2020 vuoden alussa, että minäpä alan kirjata ylös eri kulkuneuvoilla liikkumiamme matkoja, kun muutenkin tilastoin kaikenlaista hassua ja hyödytöntä.
Kiinnosteli tietää paljonko tätä maapalluraa tuhoan reissutahdillani.
Kylläpä sain kirkkaan kruunun, kun koronarajoitukset paukahtivat päälle.
Mutta kun aloitin, niin vein loppuun.

Ajattelin, että kohtahan sitä palataan normaaliin kuitenkin. Jep jep.
Vuonna 2020 kilometrejä kertyi vähemmän kuin koskaan.

Vuosi sitten murehdin postauksessani sitäkin, että monet juttuaiheemme ehtivät kenties vanheta käsiin, ennen kuin reissuun päästään. Näin kävi, mutta myös sen vuoksi, että asiakaslehtiämme lakkautettiin kokonaan. Mutta täällä sitä vain vielä hengissä porskutetaan, eikä olla laihtumaankaan päästy tulojen menetyksestä huolimatta.

Päätin jatkaa tilastointia, jotta saisin laskettua niitä vähän normaalimpiakin reissumääriä.
2021 kilometrejä kertyi jo noin viisinkertaisesti edelliseen vuoteen verrattuna, mutta miten tuon nyt ottaisi: Aikoinaan sama määrä taivalta kertyi kuukaudessa tai parissa.

Lue aiemmasta reissutyylistäni lisää viime vuoden postauksesta.

Liikkumiseni päästöt 2020

Facebook-muistoni helmikuulta 2017 kertoi Ismon laskeneen meidän matkanneen kuukaudessa 20 000 kilometriä bussilla, laivalla ja lentäen.
Tuolloin liikuimme Australiassa ja Oseaniassa.

”He was counting that we have travelled about 20 k during last 30 days.
No wonder why feeling so exhausted!
(Cruising, flying, bus traveling)”

Missä kuljimme kerran tai useammasti vuonna 2021

Vuoden 2021 syksyllä teimme pitkästä aikaa peräti neljä ulkomaanmatkaa.
Tai mikä nyt on ulkomaa; yksi matkoista suuntautui Suomeen, jossa kävimme ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen.

En erittele työ- ja vapaa-ajan matkoja, koska ne sekoittuvat meillä muutenkin, ja jokainen päästöhiukkanen on itse aiheutettu, oli matkustamisen syy mikä hyvänsä.

Kilometrit on laskettu Google Mapsin avulla niin tarkasti kuin se oli mahdollista.

Nyt kun matkoja oli edellisvuotta enemmän, en myöskään eritellyt enää ihan jokaista kulkemista kohteineen, mutta kuitenkin kilometrit ja eri kulkuneuvot kuukausittain. (Tai oikeastaan erittelin omiin muistiinpanoihini, mutten nyt julkaise niitä tässä viime vuoden tapaan.)

Oi niitä aikoja kun matka tarkoitti yhtä kokonaista ulkomaanreissua, eikä muutaman kilometrin päähän tehtyä taksimatkaa meno ja paluu erillisiksi matkoiksi laskettuna!

Reissuvuosi 2021:
90 matkaa ja 15421 km

Kilometrit kuukausittain

Tammikuu

Yht. 0 km

Helmikuu

Maaliskuu

Maaliskuussa kertyi kokonaiset pari reissua niinkin kauas kuin kolmen kilometrin päähän.
Ensin käymään messukeskuksella, ei suinkaan messuilemassa, vaan hakemassa rokotukset.
Toinen matka tehtiin tapaamiseen Suomen suurlähettilään residenssille.
Matkakilometrejä kertyi huikeat kymmenen.

2 x auto 3 km
2 x taksi 7 km

Yht. 10 km

Huhtikuu

Yht. 0 km

Toukokuu

Keväthuumassa ja rajoitusten löyhetessä pääsimme jopa suomalaisiin vappubileisiin, jotka pidettiin lähettilään residenssillä. Suomalaisporukalla teimme myös päivämatkan Länsi-Serbiassa sijaitsevaan Šidiin ja lounastimme samalla reissulla Erdevikin viinitilalla.

Kävimmepä myös uusimassa oleskelulupamme, sekä oikeudessa maksamassa sakkomme myöhässä jätettyjen hakemusten vuoksi. Paitsi ettemme olleet maassa yliajalla. Noh, kävimme kuitenkin, kun poliisi niin määräsi.

• 6 x taksi 20 km
  • 1 x bussi 210 km

Yht. 230 km

Sid Serbia
Kesäkuu

Kesän alettua kävimme Serbian jättäneen ystävämme läksiäisissä, sekä noutamassa myönnetyt jatko-oleskelulupamme.
Kumpaankin paikkaan matkasimme taksilla, mutta kävelimme takaisin kotiin.
Matkat olivat lyhyitä, mutta mitä sitä suotta juhlakamppeissa kävelemään, kun taksit ovat Belgradissa edullisia.

Poliisiasemalla on pukukoodikin, joten sinnekään ei viitsi kävellä hellekelillä hikeä tihkuen.
Eräänä kesänä poikkesimme rekisteröimässä osoitteemme lähiasemallamme ja jouduimme komennetuiksi ulos sandaaleissamme.

Kahden hengen bussimatka maksaa Belgradissa käytännössä saman verran kuin taksimatka. Päästöissäkään ei ole ehkä niin kovin suurta eroa kuin vaikkapa Suomessa. Täällä kun bussit ovat vanhoja ja taksit puolestaan pääsääntöisesti uusia ja vähäpäästöisiä.

• 2 x taksi 5 km

Yht. 5 km

Heinäkuu

Heinäkuussa lähdin viikoksi hikoilemaan WSET 2 -viinikokeeseen Sremski Karlovciin.
Sekä kokeen että älyttömien helteiden vuoksi. Lopultakin taas kunnon kesäkelit edellisen vuoden viileän kesän jälkeen!
Menomatka taittui taksilla ja bussilla, paluumatka kimppataksilla, joita paikalliset suosivat.

Sremski Karlovci

Merkkailen muuten nämä kimppataksit tähän automatkoiksi. Periaatteessa kaikki henkilöautolla tehdyt matkat voisi niputtaa samaan kategoriaan, olivat ne sitten takseja tai yksityisautoja. Mutta menköön nyt näin, kun olen ne erikseen laskenut.
Taksit saavat myös käyttää joukkoliikennekaistoja, joten se vähentää edes jonkin verran päästöjä miljoonakaupungissa yksityisautoiluun verrattuna.

Meillä ei ole omaa autoa, joten kaikki automatkoiksi lasketutkin ovat aina vähintään kolmen hengen porukalla tehtyjä. Joskus kaveriporukalla, toisinaan vieraiden ihmisten kanssa jaettuja kimppakyytejä ja Suomessa käydessämme vanhempani tarjosivat kuljetuksia jälleennäkemisen ilossaan.

Suomessa asuvan serbiystävämme vieraillessa kaupungissa ajelimme myös taksilla mainioon ravintola Rubiniin Belgradin laitamille vehreään Kosutnjakiin.
Lämmin suositus kaikille tänne matkaaville:
Ruoka on erinomaista ja näkymät kohti kukkuloita ja Belgradia upeat!

• 1 x auto 60 km
  • 3 x taksi 19 km
  • 1 x bussi 60 km

Yht. 139 km

Elokuu

No nyt päästään asiaan!
Elokuussa vaikutti hetken siltä, että elämä alkaa palata vanhoihin uomiinsa.
Ensin lähdimme oikein kunnon rantalomalle Kyprokselle (tai no, kävimme kerran rannalla kävelemässä ja minä pikaisella pulahduksella. Muuten teimme matkajuttuja Kyproksen viineihin ym. liittyen).

Sitten matkasimme pitkästä aikaa Suomeenkin sukuloimaan ja osallistumaan Pohjois-Euroopan parhaille pintxo-festareille eli Tamperradaan.

Kypros

Kilometrejä alkoi kertyä lähes entiseen tahtiin:

• 6 x automatka 137 km
  • 4 x taksimatka 86 km
  • 6 x bussimatka 593 km
  • 2 x junamatka 173 km
  • 4 x lentomatka 6774 km

Yht. 7763 km

Kyproksella kilometrejä kertyi bussimatkoista, Suomessa junaillen ja Tampereen sisällä vanhempieni kyydissä.
Lentokentälle kulkemiset hoituivat tutun kyydillä Belgradissakin, joten lasken ne autokyydeiksi taksin sijaan, vaikka kyydeistä maksammekin.

Lentoja tuli neljä taivalta: Edestakaisin Kyprokselle, sekä menolennot Suomeen.
Koska Belgradista ei pääse tällä hetkellä Suomeen suoralla lennolla, lensimme Belgradista Münchenin kautta Helsinkiin, joten se tekee jo kaksi lentoa yhteen suuntaan.

2021 kilometrit

Lasken lennot nousujen mukaan ihan jo ekologisistakin syistä.
Samaan tapaan lasken kaikki vaihdolliset matkat kulkuneuvosta riippumatta.
Erilaiset päiväkierrokset autolla tai bussilla lasken sen sijaan yhdeksi matkaksi.

Syyskuu

Syksyn koittaessa päästiin oikein toden teolla vauhtiin!
Syyskuun alussa olimme vielä Suomessa, kuun puolivaiheilla poikkesimme ruokamatkalla Maltalla ja loppukuusta reissasimme taas syksyiselle jooga- ja patikointimatkalle Montenegroon.
Kilometrejä kertyi ennätystahtiin, – siis tälle vuosikymmenelle.
Lentojakin oli saman verran kuin aiemmassa reissuelämässä, keskimäärin yksi viikossa. (Anteeksi maapallo!)

Syyskuulle tuli sellainenkin erikoisuus, että joissakin tapauksissa olen laskenut tismalleen saman auton taksiksi ja toisissa bussiksi. Kas kun Montenegrossa lentokentälle tilaamamme taksi osoittautui pikkubussiksi. Myöhemmin sama kuski kyyditsi koko joogaporukkaamme tilausajona sekä patikoimaan että Montenegron venesatamaan, josta lähdimme veneajelulle.

• 9 x automatka 139 km
Marsaxlokk

Yht. 6326 km

Lokakuu

Lehtien pudotessa puista alkoi matkustamisemme jälleen hiipua.
Lokakuussa palasimme kotiin Serbiaan Montenegrosta, ja siinäpä ne rajojen yli tehdyt reissut sitten olivatkin.

Vuoden viimeinen lento oli Montenegrosta kotiin huonojen maayhteyksien vuoksi, vaikka matka lyhyt onkin.
Syksyn muista kohteista Malta ja Kypros olisivat olleet saarivaltioina huonosti tavoitettavissakaan millään muilla keinoilla kuin lentämällä, ainakaan ekologisemmin.

• 1 x automatka 11 km
  • 1 x taksimatka 53 km
  • 1 x lento 463 km

Yht. 527 km

Marraskuu

Syksy alkoi olla jo toden teolla hyytävä, kun teimme vielä pienen kotimaanmatkan. Belgradista Suboticaan muuttanut ystävämme kutsui meidät kylään ja kävimme hänen kanssaan fine dining -illallisella Maurerin viinitilalla.
Koska olimme valmiiksi kulmilla, poikkesimme viimein myös lempiviinitilallamme Tonkovicilla.

• 2 x automatka 195 km
  • 4 x taksimatka 40 km
  • 1 x bussimatka 180 km

Yht. 415 km

Subotica
Joulukuu

Suomen itsenäisyyspäivä oli joulukuun ainoa erityinen tapahtuma.
Matkasimme juhlistamaan sitä ja viettämään samalla pikkujouluja lähettilään residenssille. Tämä edestakainen kuuden kilometrin taksimatkamme olikin sitten loppuvuoden ainoa.
Pandemiatilanteen näyttäessä taas pahemmalta, emme tämän reissun jälkeen liikkuneet kylillä edes jalkaisin. Mitä nyt Ismo kävi päivittäin kulman takana ruokakaupassa.

• 2 x taksi 6 km

• Lento x 10 / ~ 1268 km
  • Ratikka x 2 / ~ 2 km
  • Vene x 1 / ~ 30 km

10 ajatusta aiheesta “Maalla, merellä ja ilmassa – 2021 kilometreinä”

1. Pirkko / Meriharakka

90 matkaa on kyllä aika räväkkä luku ajatellen sitä, mitä olisin osannut tällaisesta jutusta odottaa 🙂 Itse olen viime vuosina puhunut matkasta per kuukausi, lyhyemmästä tai pidemmästä, mutta lyhyemmälläkin olen tarkoittanut yöpymisen käsittävää reissua. Niiden lisäksi tullee tehtyä autolla 1-2 kauppareissua per viikko ja talvikaudella 1-2 uimareissua per viikko, nämä nyt ainakin, joten kertyisihän siitä … kesällä osa reissuista pyörällä.
    Mutta, olipa tästä se hyöty, että huomasin/muistin teidänkin kirjoittaneen Maltasta, juuri tuossa etsiskelin lentoja sinne toukokuulle, joten pitääpä palata noihin.

1. Please Be Seated for Takeoff

Aikana ennen koronaa tosiaan ajattelin, että alan kirjata kappalemääräisesti kaukomatkat, jotta voisin kartoittaa päästöjäni. 2020 tein postauksen nimellä liikkumiseni päästöt ja päätin laskea kaikki matkat, koska aika puhdas pulmunen sitä olisi, jos näyttäytyisi korona-ajan reissujen valossa.
      Niin kauan kun emme elä normaalissa reissutahdissa, kirjaan kaikki kulkuneuvoilla tehdyt matkat. Tässä ei siis ole ideana laskea matkustamisia tai käytyjä kohteita, vaan kartoittaa päästöjä.
      Olen todennut aikoinaan Suomessa asuessani, että kaikissa muissa lajeissa elän tosi ekologisesti (ruoka, asuminen, sähkönkulutus, ostokset) ja kulutan huomattavasti keskivertoa vähemmän, mutta matkustamisen päästöt ovat valtavat. En ajattele, että koska olen muissa lajeissa vähäpäästöinen, niin reissatessa ei tarvisi välittää yhtään. Kun kannustan ihmisiä matkustamaan, niin mielestäni on hyvä kuitenkin pohtia välillä myös matkailun ympäristövaikutuksia.
      Tässäkin on huomionarvoista lentokilometrien valtava prosentuaalinen osuus kaikesta matkustamisesta, vaikka ihan kaikki muutkin kulkemiset on laskettu.

Mietin kyllä tuota ”matka”-sanaa, mutta en keksinyt sille sopivampaa synonyymia. Jos menet taksilla rautatieasemalle, niin sehän on taksimatka tai autolla töihin, niin puhutaan automatkasta, – jonka sitten voisi korvata vaikka pyöräillen. Otsikossa puhunkin ihan vain kilometreistä, ettei sekoitu varsinaisiin reissukoostepostauksiin.

Muistankin, että oli puhe jossakin ketjussa teidän Maltan matkasta! Syyskuulla oltiin tosiaan, joten jututkin ovat vielä varsin tuoreita.

1. Please Be Seated for Takeoff

Nyt on helppo laskea, kun ei paljon liiku. Tulevaisuudessa siirryn kyllä taas laskemaan vain kaukomatkoja, lentojen kappalemääriä ym.
          Sanopa muuta! On tässä tullut mietittyä palaako sitä enää ikinä entiseen reissutahtiin. Oon kyllä iloinen, että on ehditty kiertää maailmaa aiemmin, myös täysiaikaisina nomadeina. Nyt tuntuu kuin ne jopa 40-50 lentoa vuodessa olisivat olleet ihan eri elämässä!

2. Jos itse kaikki matkat laskisin, niin tulisi varmaan järkytyttyä niiden määrästä. Sen silti tiedän, että vuosi 2021 olisi siinä mielessä hyvä vuosi aloittaa laskeminen, että matkoja on kaiken kaikkiaan isolla marginaalilla vähiten koko aikuisiällä, huomattavasti siis vähemmän kuin esim. 2020. Tänä vuonna kilometrejä on myös kertynyt enemmän jo nyt kolmen kuukauden aikana kuin koko viime vuoden aikana.

1. Please Be Seated for Takeoff

Mun oli alunperin tarkoitus laskea vain pitkät matkat, siis lennot, kaukojunat ym, kun ajatuksena oli juurikin järkyttää itseä eli kartoittaa päästöjä.
      Aloitus osui sitten täydellisen typerään ajankohtaan, niin päädyin laskemaan kaikki matkat.
      Se vähän harmittaa, etten saa oikein millään enää kartoitettua määriä ajalta, jolloin reissattiin ihan hirveästi.
      Ehkä jostain matkapäivärahalaskemista ja kalentereista saisi riittävästi tietoa, mutta olisi kyllä työlästä kaivella.
      Keskityn siis ajankohtaisiin matkoihin.

Teillä on alkanut sitten reissuvuosi vilkkaasti! Missä kaikkialla olette jo käyneet?
      Me taas ei olla kuljettu vielä yhden yhtä kilometriä kuin jalkaisin!

1. Please Be Seated for Takeoff

No hyvin on teillä reissuvuosi alkanut! Sri Lanka tuntuu olevan tällä hetkellä varsin suosittu. Mua houkuttais kans Malediivit ja mietittiinkin alkutalvella sinne lähtemistä, mutta ei sitten jaksettu alkaa säätää kaikkien koronapassien kanssa, kun meillä niitä on tarvittu jo pelkästään ravintolassa käymiseen. Viikko sitten tosin päättyi muut rajoitukset ja nyt tarvitaan enää maskeja.
          Tähän väliin kyllä maittaisi ihan joku simppeli rantaloma. Tiedä sitten osaisiko sitä maata paikoillaan. Viime syksynä yritettiin rantalomaa Kyproksella ja käytiin jopa kerran rannalla ja silloinkin vain pikaisesti pulahtamassa.

3. Mä olen aina ollut kärsimätön kirjaamaan mitään ylös. Siitä olisi apua vaikkapa asioiden budjetoinnissa 😅 mutta en tunnu edes vanhemmiten siihen pystyvän. Että hatunnosto näin tarkasta “kirjanpidosta”, asioita on hyvä seurata ja tilastoida. Varmaan yllättäviä tuloksiakin tulee, kun vuosia vertailee.

1. Please Be Seated for Takeoff

Hehee, mä oon ihme kirjaaja. Sain äidiltäni 8-vuotiaana ison vanhan tilikirjan, johon meikkasin kaikki viikkorahani ja nallekarkkiostokseni.
      Yrittäjänä joudun tietysti budjetoidaan muutenkin tarkasti, mutta kirjaan myös minimalistina ostettujen ja poistettujen tavaroiden lukumääriä ja kaikkea muuta hassunhauskaa. 😆