Jos ei muuta hyödyllistä, niin ainakin tämän päivän muistoihin osuu monia kommentteja, joista saan vakoiltua oman sijaintini. Muuten olen vain näyttänyt vakoojalta ja ihmetellyt kassahihnakulttuuuria.
Toisin sanoen Nomadin päiväkirja eli Facebook-muistot 24.6., jälleen editoimatta ja sensuroimatta, ole hyvä
Päivän sijainteina tietty Tampere, Helsinki ja Belgrad. Muina vissiin vain Mostar ja Dubrovnik.
24.6. kassahihnakulttuuria ja vakoojia

2010
Helsinki?
jaksaa jaksaa, vielä vähän!
*
Tämä laittaa koneen kiinni NYT!! Hauskaa juhannusta kaikille!!
*
aah,terassilla tarkenee:)
2011
Helsinki

2026: Kuva ei varsinaisesti näytä Helsingiltä, eikä olekaan. Selfie on jo keväältä 2007 Espanjan Cartagenasta.
*
hmm…kolme päivää vapaata.ruokakaupassa käyty,mitä ihmettä sitä sit tekis?!ei ole tottunut tällaisiin juhannusvapaisiin.
2013
Helsinki?
Niinpä

Pauli Kiuru
Edward Snowden on saanut USA:ssa syytteen vakoilusta.
Mitä USA:n turvallisuusvirasto NSA:n pitäisi saada?
*
Kolmas sopimus viikon sisään. Asiakkaat on yllättävän ahkeria näin lomakaudella.
Kommentit:
Ismo: Niinpä…
Kaveri: tarkoitatko epäreilua sopimusta, mikä pitäisi allekirjoittaa..? Minä ensin ajattelin positiivisesti, että olet saanut sovittua isoja duunijuttuja…
Minä: Jep P, ensin mainittua… Laajoissakaan oikeuksien luovutuksissa ei olisi ongelmaa, mikäli niistä maksettaisiin. Tai freelle jäisi rinnakkaiset oikeudet. Ymmärrän senkin, jos asiakas haluaa yksinoikeuden itse ideoimaansa juttuun kuvineen, mutta on aika mahdoton antaa yksinoikeutta johonkin itse ideoimaansa ulkomaan juttuun kertakorvauksella. Jää hiukan heikoiksi nuo ansiot.
Kaveri: samaa mieltä… ja eurooppalaiset kollegani Kairossa eivät ole uskoa todeksi näitä Suomen sopimuskuvioita.
Minä: Niinpä… Itse lähden syksyllä Perpignaniin katsomaan, onko maailmassa vielä hyviä asiakkaita. Mikäli ei, niin kyllä tässä alkaa vakavissaan miettiä alan vaihtoa. Noilla kaikki oikeudet -sopimuksilla kun ei vain kannata töitä tehdä.
2014
Helsinki -> Tampere
Tämä on pendolinojuna S45 Ouluun, seuraavat pysähdyspaikkamme ovat Tikkurila ja Tampere, hyvää matkaa!
Kommentit:
Kaveri: Sopivasti ajoissa matkaa. ![]()
Minä: Ei voi tietää jos tää onkin jo eilisaamun pendo ![]()
Kaveri 2: Onkse kiva se miehen ääni?
Minä: Kyllä se varmaan on ihan miellyttävä kun en edes kiinnittänyt huomiota ![]()
*
Koko päivä TeeTee Gourmet-palista. Nyt vois hakea itsellekin ruokaa vielä kun sade vähän taukoaa.
2015
Helsinki
Rakas facebook, saako mistään kaupasta Helsingistä enää sitruunasorbettia/jäätelöä?
Bulevardin S-marketissa ei ole ollut enää pariin vuoteen ja nyt se on kadonnut myös Stockalta.
Olenko ainoa, joka sitä osti?!
Ja ei, en nyt ala tehdä itse. (Paitsi jos sitä ei enää ostaen saa.)
Kommentit:
Kaveri: Oisko Pappagallon sitruunasorbettia jostain vielä saatavana?
https://www.foodie.fi/#!/entry/1206/6417174124038
Tai siis tuo näyttää siltä, että olisi saatavana.
Minä: Joo tuota ollaan ostettu. Mutta siis mikä tuo Foodie on, vain nettitilaus?
Kaveri 2: Foodie on s-kauppojen oma app. Ite tein sillä Suomes ostoslistani. Tota sun asiaas tää tieto ei nyt tosin auta ![]()
Minä: Ah okei, eli noudetaanko tavarat silti ite jostain vai mikä tuon idea on?
Vaikkei tähän autakaan, niin kiinnostaa toki kaikki käyttökelpoiset appsit!
K2: Joo, voi siinä olla tilausvaihtiskin, mut en o varma. Ite käytin sitä niin, et lsitoin oman lähikauppani tarjonnan oletukseks, ja sieltä si keräilin kauppalistaa, joka näyttää tuotteiden saatavuuden ja hinnan. Aluks menee hetki, ku ettii tuotteita, mut sit ku on kerran käyttäny ja asettanu suosikkituotteita, ni on si helppo ja nopee klikkailla. Taitaapa tuo tarjouksiakin esitellä. Ihan siis kauppalistan tekoo helpottaan, jos lista on tapana väsätä.
Minä: Eli periaatteessa pystyisin katsomaan kauppa kerrallaan myös saako tuota sorbettia.
Saitko siis jostain listauksen mistä myymälöistä saa tai että tuolta nettikaupasta vois tilata?
Tuossa linkin sivulla luki vain “tuotetta ei ole myymälän valikoimassa” ja valitsemalla myymälät saan vain listauksen kaikista S-ketjun liikkeistä. Ja ainakaan tosiaan tuossa Bulevardilla ei ole enää ollut aikoihin ja taas noissa pienemmissä Alepoissa ym ei ole koskaan ollutkaan.
K1: Aijaa, en tiedä, miten tuo toimii. Harmi!
Minä: Niinpä. Ilmeisesti pitää vain alkaa kierrellä kauppoja.
K1: Voisiko Pappagallolta kysyä jälleenmyyjistä?
Minä: Kyllä varmasti. Ajattelin vain olisko joku sattunut näkemään kaupassa käydessään.
Kaveri 3: #FirstWorldProblems
Kaveri 4: Lidl italialaista sitruunajäätelöä
Kaveri 5: Pärjääkö sitä ollenkaan ilman tuota sittsissorbettia ?
Minä: Ei mitenkään pärjää! Kyllä mä varmaan kuolen jos menee toinenkin vuosi ilman!
Kiitos K vinkistä, täytyypä käydä katsomassa!
K5: Koeta ny vaan olla kuolematta ! ![]()
Minä: Ehkä mä nyt yritän sinnitellä vielä kun on kohta SITRUUNApastaakin lautasella ![]()
Ismo: Se on vain niin hyvää.
Kaveri 6: Eilen söin, sitä sai ihan kadunvarsikojusta Haniasta.
Kaveri 7: M.H. on kovanluokan helsinkiläinen jäätelöasiantuntija. Osaatko auttaa?
Minä: Kiitos N, tsekataan tuo Lidl eka ja jos ei saa täältä, niin kyselen vaikka valmistajalta. Näkyvät sitä kyllä vielä tekevän, mutta ehkä tuo maku ei ole helsinkiläisten suosiossa.
Kaveri 8: Meidän kivijalkaprismasta saa Papagallon sitruunasoberttia.
Minä: Oho, kohta saat ruveta trokaan sitä meille toimituksen kautta ![]()
Minä hieman myöhemmin: Kyllä, Lidlistä saa!
P.s. muistan ajatella kaikkia kehitysmaiden nälkäänäkeviä lapsia syödessäni, niin ei tule paha mieli kenellekään tästä.

K8: Kaukaa huolimattomasti katsoessa sitruunasorbetti ja sulatettu kasa pakasteseitä muistuttavat erehdyttävästi toisiaan. Rupesipa yhtäkkiä tekemään mieli murukalaa.
Minä: Todentotta! Ja tuli myös nälkä. Onneksi meillä on jääkaapissa lohi.
K1: Kiva, että löysit!
2026: Näin paluumuuttajana olen samojen kysymysten äärellä ja jatkan samanlaisena first world problem -valittajana, koska Lidlistäkään ei näköjään saa enää. Eli tietäiskö joku, mistä Suomessa saa nykyään sitruunasorbettia?
2016
Mostar -> Dubrovnik
Thanks man, you Britons for world peace and economical balance.
And goodbye and good riddance also for your ex-united kingdom.
Kommentit:
Kaveri: Hope the Scots will gain independence and join the EU on their own, they’ve always had closer relations with continental Europe as compared to England (or Wales).
Minä: Exactly so! Btw, we are now sitting on our balcony in Dubrovnik chatting with a Dutch couple!
Kaveri: Groetjes! ![]()
2026: Sattumoisin mietin tuota skottien EU-asiaa eilen aamulla. Mutta parasta näissä kommenteissa oli se, että sain sijaintini selville 😀
*
Bussiyhteydet eivät ole täällä maailman parhaat ja junayhteydet ovat vieläkin olemattomammat. Päädymmekin poikkeamaan tänään Dubrovnikissa, vaikkei pitänyt ja jatkamme sieltä vasta aamulla Kotoriin. Yksi bussi menisi suoraan, mutta on perillä aikaisintaan yöllä yhdeltä ja viimeiset majatalot lukitsevat ovensa puoliltaöin, joten viisaampi yöpyä matkalla. Tämä alkaa tuntua ihan normaalilta työmatkaltani.
Tarvin lomaa tän reissun jälkeen.
Kommentit:
Kaveri: Kertokaa Kotor vinkit
huippua!
Minä: Jes! Laitetaan vinkkejä jos ehditään olla siellä tarpeeksi ja jos olemme toimivan wifin äärellä ![]()
Kaveri 2: Hyvää juhannusta anyway Teille sinnekin!
Minä: Kiitos samoin!
2026: Kerrotaanpa! Siis Kotor-vinkit. Näin kymmenen vuotta myöhemmin niitä onkin jo melkoisesti blogissa. Suosittelen katsomaan tämän Montenegro-sivun, koska juttuja on itse Kotorin lisäksi sen linnoitukselta, Kotorinlahdelta, sitä ympäröivistä patikkamaastoista, muista kivoista kylistä, montenegrolaisesta ruuasta jne.
*
Tiesin matkalukemiseni loppuvan jossakin vaiheessa ja pohdin jo Damin kentältä alkaen uuden kirjan ostamista. Onneksi en ostanut, koska nyt pääsin jo tarttumaan Jukan Sarajevossa antamaan synttärilahjaan.

2017
Belgrad
Mun piti kirjoittaa blogipostaus, missä kerron myös meidän kämppiksistä Empusta ja Jopesta.
Myöhäistä.
Tapoin just Empun, reilun viikon yhteiselon jälkeen. Enkä edes vahingossa, vaan jollain DDT:llä.
Ismon kommentti: Toivottavasti se oli Emppu, eikä joku satunnainen ohikulkjija.
Minä: Niinpä…
Minä myöhemmin: Tästäkin on jo 4 v
Mutta Nero on ollut jo 2,5 v. Ja pulut alusta asti, ne kakkakoneet.
2026: Koska en kirjoittanut, lienee syytä paljastaa, että Emppu ja Jope olivat jättiläistorakoita.
*
Kassahihnakulttuuria
– Pohjimmiltaan tässä on kyse mielenrauhasta ja yhteisestä kokemuksesta, Subin kanavapäällikkö Lauri Ogawa perustelee lähetystä.
– Kassahihna rytmittyy rauhoittavan jännittäväksi. Näemme hihnan liikkuvan ja pysähtyvän. Toisaalta asiakkaiden valinnat tuovat tähän mukaan kihelmöivän elementin: mitä kaupasta ostetaan juhannusyönä? Tässä syntyy kulttuuriteko, Ogawa jatkaa.
Siis niinkuin mitä että?! Linkkiä en viitsi edes jakaa. Päätelkää itse mihin tämä liittyy. Jösses, onneksi ei olla siellä. Suuret on murheet jne ![]()
Hyvää jussia kera prismasta ostetun B-luokan makkaran!
Nyt ne lääkkeet!
Kommentit:
Kaveri: Älä ny..se oli yllättävän hauska. Makkaraa näytti ostavan yllättävän harva. Musta se oli kekseliäs markkinointitempaus ja sen tovin, kun kävin kurkkaamassa uteliaisuuttani, jengi kommentoi aika hulvattomasti ![]()
Kaveri 2: Sori, en osaa arvostaa, tossa on kaikki ne elementit jotka on mun mielestä vastenmielisiä nykyviihteessä.
Kaveri 3: Tykkäsin. Ämpärinjakomeiningin nettiversio. Hymyilyttää.
Kaveri 4: Eka aattelin, et mitä hemmettiä ny taas, mut sit ku näin sen mainoksen, mis ideoitiin mm. tuotebingoo, aattelin, et tosta sais vaik loistavan juomapelin ![]()
Kaveri 5: Onneksi mä oon täällä mökillä onnellisen tietämätön koko asiasta ![]()
Kaveri 6: Oudoiksi ovat kulttuuriteot menneet. Seuraavaksi ehkä seurataan juhannusjuhlien bajamaja-jonoa. Että tiedetään sitten, minne ne kassahihnan kamat päätyvät. Kulttuuria, kaikki tyynni.
Kaveri 7: En ole kassahihnaa katsellut, enkä muutakaan telkusta; luonto on ihan liian kaunis, jotta tuhlaisin hetkeäkään muuhun, kuin sen ihailemiseen ![]()
![]()
! Hyvää juhannuspäivää ! Täällä on tuuli kääntynyt etelään, ja ihana kesäsade ropisee..![]()
Minä: Läpällä tai kännissä ja läpällä voisin ymmärtää tuon kassahihnavideon. Kyllä joku varmaan tykkää katsella maalin kuivumistakin.
Mutta siis haloo nyt oikeasti, perustella tuota kulttuuritekona ja kihelmöivänä elementtinä.
Jos nyt ensin tuottaisi sitä kulttuuria ja jättäisi arvioinnin muille.
Markkinointiteko onkin kuvaava termi, mutta kanavapäällikkö selittelee tätä kulttuuritekona.
Tulee mieleen opiskeluajat kun monilla oli enemmän intoa kuin taitoa.
Jotkut kuvasi koiranpaskoja kadulla ja perusteli niitäkin suurena taiteena.
Osa yritti myydä sitä sarjaa asiakkaillekin uutiskuvituksina.
Silloin ei mennyt läpi ja luulin että laatu vain paranisi jatkossa.
Paskat, 2017 kulttuuriteko Suomessa on prisman kassahihnan kuvaaminen.
Vaikka onhan se naapurin ostoksien kyttääminen kansan tapa. Ostaako se kolme vai neljä kaljaa. Vai koko kopallisen.
Kätevää kun ei tarvi mennä itse kauppaan jonottamaan kun voi katsoa kotona netistä.
Eli siitä vaan, mun puolesta koko Suomi saa tuijottaa prismavideota (toivottavasti joku malttaa mennä kauppaankin, että videolla on muutakin kuin tyhjä hihna) mutta noi perusteet on täysin seinähullut.
Kaveri 8: Toisaalta, nähtävästi nää koiranpaskakuvat ja kassahihnavideot ovat onnistuneet ainakin herättämään tunteita ja ajatuksia ![]()
Minä: Saahan ne niin tehdäkin, mutta tää horina että “pohjimmiltaan on kyse mielenrauhasta”.
Mulle kaupassa käyminen on stressin aihe, joten en ihan keksi miten kassahihnan tuijottaminen tuottaisi mielenrauhaa. Löydän sen kyllä ihan jostain muualta ![]()
K4: Mut kaupassa käyminen onkin eri asia kuin vaan katsella lipuvaa tuotevirtaa. Vähän ku tulta takassa tuijottais ![]()
Minä:

Tai maalin kuivumista.
K8: “Kassahihna rytmittyy rauhoittavan jännittäväksi. Näemme hihnan liikkuvan ja pysähtyvän. Toisaalta asiakkaiden valinnat tuovat tähän mukaan kihelmöivän elementin: mitä kaupasta ostetaan juhannusyönä?”
Tutustumatta sen kummemmin tähän kyseiseen ohjelmaan, niin sanoisin, että kyllähän tuo kuvaus nyt kuulostaa aivan hulvattomalta. Mua ainakin alko naurattaan ![]()
Maalin kuivumisen tuijottaminen voi muuten olla hyvä meditaatioharjoitus ![]()
Minä: Huomattavasti parempi kuin elintarvikepakkausten tuijottelu ![]()
Kaveri 9: Nelosella oli myös ohjelma jossa seurattiin ruohon kasvua..
K1: Niin, mikä on taidetta ja mikä ei? Siinäpä ikuisuuskysymys.
Kaveri 10: Ihana ohjelma ![]()
Minä: Taide ja kulttuuritekokin on kaksi eri asiaa.
Eikä taiteen päätarkoitus ole viihdyttää.
Mun puolesta vaikka koko Suomi saa tuijottaa prismavideoita läpi juhannuksen, mutta jätetään nyt nuo kritiikkien kirjoittamiset muille kuin kanavajohtajalle itselleen.
K2: Taide on mun mielestä pohjimmiltaan tekijän, teoksen ja kokijan vuoropuhelua ja siksi vaikeaa määrittää. Mutta tossa on pääasiana ensinnäkin tirkistely mikä on vastenmielistä ylipäätään; reality-viihde oksettaa mua juuri sen takia. Ja mä koen ton jotenkin jopa yleisön halveksimisena, että tuommoista tehdään viihteeksi. Sorry. En voi itselleni mitään, enkä viitsi teeskennellä näkeväni tossa mitään positiivista, lainkaan nyt halveksimatta niitä jotka siitä nauttivat.
Minä: Samaa mieltä. Toi tirkistelynhalu tuossa on kuvottavaa.
Itse ohjelmaan taas en edes puuttunut, lähinnä hymyilytti vinosti kun näin ihmisten jakaneen tuota, mutta sitten törmäsin tuohon kanavajohtajan hourailuun ja se ärsytti. Täysin yleisöä halveksivaa paskaa tulla selittämään jostakin kihelmöivistä kokemuksista.
Kaveri 11: Yli 100.000 katsojaa ei voi olla väärässä =]
K11: Suomalaista ruokaostoskultturia parhaimmillaan. Olin lumoutunut, ja piti jännittää niitä makkaroita ![]()
K1: Kaljaa meni vähän ![]()
Minä: Katsokoon vaikka koko Suomi, ei se multa pois ole. Pointtini on edelleen tuo Ogawan horina, mistä eka ajatus oli mitä se on vetänyt vai onko lääkkeet jääny ottamatta.
K11: Kai ideana oli tehdä slowtvtä kassahihnalla. Kulttuuriteosta en tiedä muuta kuin, että Subille varmaan kelpasi mainostajan rahat ![]()
K11: Eino Leino sen jo tiesi
“Kyltyyri! Kyltyyri! Kyltyyri!”
Tuo huuto on Suomessa syyri,
Mut mikä se on se kyltyyri?
Kas, siinäpä pulma on jyyri.
Se on yhdelle ooppera-kyyri,
taas toiselle Tukholma-tyyri,
Duncan, Forssellin figyyri
tai Parisin polityyri.
Tuhatkarvainen on kyltyyri –
se on Kiinassa Kiinaan myyri –
mut Suomessa Suomen kyltyyri
tuon kaiken on karrikatyyri.”
K9: Kaljaa meni kai sen vuoks vähän ettei sitä myydä klo 21-9 välisenä aikana..
K11: Maanantaina olisikin ollut kiva työpäivä, kun hihnalla olisi myyty kaljaa alaikäisille.
Minä: J ![]()
![]()
sä oot jo niin uuden putiikin miehiä!
K11: https://m.kauppalehti.fi/…/modernin-ajan…/aKSvYMky Uusi jaksoja luvassa

Kaveri 12: Mites noi Andy Warholin elokuvat?
Kaveri 13: Minä kysyisin: Kuinka vähän toi kassahihnaspektaakkeli tuli maksamaan?
Kaveri 14: Sen verran mitä kuvassa näkyneet ostokset yhteensä maksoivat.
2019
Belgrad
After working 14 hrs and not even finished yet I see a msg that I should be giving a speech in Toronto 2-4 am tonight, aaargh! (No, not physically there but online.)
Was glad to hear they can throw it out without me, but so disappointed I will miss this chance.
I already got so much great ideas from so many people what I should talk about, but no can do.
I hate myself now, but I’ll turn it good and will do some podcasts and blogposts on the theme later on.
(When I am finished with all the other errands).
Would’ve been so fun to do this after a break from giving lessons. Always liked it, but there haven’t been much chance lately on this nomad life.
Already started to miss a bit sharing information (though ofc I do it otherwise all the time).
Well ciao, gonna eat some pasta and get my hands back to work for few hours more.
Kommentit:
Kaveri: Voi ei! Olit niin kovin innoissasi tästä mahdollisuudesta ja ilmoitit puheenvuorostasi ennakkoon jo yrittäjäryhmiinkin. Mikä tökki vastaan, miksi tämä ei toteutunut? Tuliko liian lyhyellä varoitusajalla? Harmi kun ei onnistunut.
Minä: jep, kuten kirjoitin tuossa, niin 14 tunnin (keskeneräisen) työpäivän ja parin tunnin yöunien päälle ei todellakaan aleta suunnitella kv-luentoa ja pidetä sitä klo 2-4 yöllä.
Ajankohdasta ei siis ollut etukäteen puhetta, joten oletin että ilmoitus tulee aiemmin kuin samana iltana.
Mutta ei tuosta niin haittaa ollut kun lupasin kirjoittaa ja podcastata aiheesta myöhemmin. Niin saa jaettua paljon enemmänkin asiaa.
Harmi sinänsä, kun livenä on kiva puhua kun voi tarttua kysymyksiin heti.
Ja ajattelen siis, että parempi skipata kuin antaa yleisölle kuraa valmistautumatta ja väsyneenä.
Mutta näitä tilaisuuksia pidetään säännöllisesti ja kutsuja buukkasi mut jo seuraavaan.
K1: No onpa tosiaan vaillinainen brief, kun eivät ole kertoneet puheenvuoron ajankohtaa edes päivän, saati kellonajan tarkkuudella. Ei ole kovin käytännöllistä saada tietää muutaman tunnin varoitusajalla esiintyvänsä seuraavana aamuyönä isolle yleisölle. Mutta tosi hienoa, kun sinulla on jo monta muuta kanavaa mietittynä, ja jos alunperin suunniteltu puheenvuorokin toteutuu myöhemmin, niin eihän siinä sitten ole suru puserossa lainkaan – loistava homma!
Minä: no näinpä.
Ja joo, tilaisuuksia tulee, lähinnä se otti päähän etten voinut hoitaa tätä vaikka lupasin.
Ei ole tapana skipata, mutta nyt se oli järkevintä.
Eihän sillä muuten mitään väliä ole puhuinko just tän viikon tilaisuudessa vai ensi kuussa tai vaikka ensi talvena.
Yleensä näitä tilaisuuksia kuitenkin järjestetään reilusti etukäteen ja keskimäärin puhujapyynnöt tulee muutaman kuukauden etukäteen.
Tosiaan siitä kun kyselin eri ryhmissä mitä ihmiset haluaisi kuulla jos osallistuisivat vastaavaan tilaisuuteen, on kyllä aina hyötyä mitä tahansa koulutusta tai blogitekstiä suunnitellessa. – Tai tämän saman myöhemmässä tilaisuudessa.
Yllättävintä olikin, että suurin osa kaipasi henkistä sparrausta, eikä konkretiaa esim verotuksesta, yhtiömuodoista tms.
2026: Multa voi muuten edelleen pyytää yksilösparrauksia esim. bloggaamiseen ja yrittäjyyteen liittyen. Otan tosin vain 1–2 asiakasta kuussa, riippuen sparraustuntien tarpeesta.
Laita viestiä, jos on tarpeita, niin katsotaan, voinko auttaa sinua!
2020
Belgrad
Ollaan odoteltu nyt toista kuukautta Suomesta kolmea kirjettä ja yhtä pakettia. Tai lisäksi yhtä kirjettä, mutta se oli lähetetty vuokralaiselleni, joten se ei ole hukassa, kuten nuo muut.
Luonnollisesti hukassa voi olla muutakin, joita emme tiedä odottaa.
Eilen tuli paikallisesta postista tekstari, että paketti noudettavissa.
Iloitsin, että sieltä se kadonnut kirjapaketti nyt tulee, mutta ei.
Se oli kuulkaas maanantai-iltana Novi Sadista lähetetty paketti, joka olisi siis kannettu jo seuraavana aamuna kotiin asti.
Postinkantaja oli soittanut lähettäjälle, kysynyt mun numeroa ja sitten yrittänyt soittaa ja lähettänyt viestin Viberin kautta, että hän pyörii tässä kulmilla vielä pari tuntia ja sen jälkeen paketin voi noutaa postista.
Postista tulikin sitten se tekstari, jota luulin vielä silloin Suomesta saapuvan paketin ilmoitukseksi, kun en ollut nähnyt niitä Viber-puhelua ja viestiä, jotka näin vasta illalla, koska olin päivällä offline.
Pistin sitten vielä myöhään illalla postinkantajalle vastauksen, että sori, huomasin vasta nyt, mutta asia ok ja käyn postissa.
Hän sitten vielä siihen vastasi ja kysyi olenko suomalainen.
Joten käännän nyt katseeni kohti Suomen postia niiden hukassa olevien lähetysten suhteen. Kirjeissä on mukavasti dokumentit, joita oltaisiin tarvittu oleskelulupaa varten. Onneksi armo kävi oikeudessa ja selvisimme meilatuilla kopioilla, jota ei tapahdu täällä about ikinä.
Lisäksi olisi ihan kiva saada kollegalta ostamani kirja luettavaksemme.
Serbian postin palvelutasolla on hyvin vaikea uskoa, että lähetykset olisivat kadonneet täällä päässä.
Olenpa joskus seurannut livenäkin yhtä Saksasta odottamaani lähetystä. Se tuli Serbian rajan ylitettyään kotiin tunneissa, vaikka käväisi tullin kautta.
Tervetuloa oppimatkalle Serbiaan Suomen posti.
Kommentit:
Kaveri: Paljon opittavaa Suomella ![]()
Kaveri 2: Kyllä, Suomen posti kiristää pinnaa vähän väliä. Mutta nyt kun olen selvitellyt kadonneiden pakettien kohtaloita, on selvinnyt, että Euroopan suuret lentoliikenteen solmukohdat vasta sekaisin ovatkin. Frankfurtissa on viihtynyt ainakin yksi paketti jo kuukauden.
Minä: se on kyllä totta. Kun liikennettä on vähemmän, niin lentorahtikin jumittaa. Toisaalta meille tuli muutama muu lähetys jo aiemmin ihan kohtuullisessa ajassa vielä rajoitusten päällä ollessa.
K2: Mulla singahti paketti Koreaan viidessä päivässä, joten aika sattumanvaraista tuntuu tosiaan olevan.
Kaveri 3: Mä olin äimänä jo ekana vuonna, kun posteljooni toi paketin kotiovelle lapseni syntymäpäivänä – joka oli siis lauantai. Posti kulkee täällä yllättävän nopeasti. Kerran yksi paketti jäi saamatta, kun oli tutun postinkantajan loman aikana kuriiri, joka ei viitsinyt soitella, että on tuomassa sitä. Mä luulen, että palvelun taso on työntekijöissä, jotka tuntee alueensa ja työnsä. Kun olin töissä Itellassa kymmenen vuotta sitten, näin miten kalliit Siemensin koneet tulivat tilalle ja vanhoille työntekijöille annettiin kenkää. Ne vanhat patut olivat tarinoita täynnä, tiesivät joka ikisen postinumeron ulkoa. Koneet on käteviä, mutta ne ei ota vastuuta.
Minä: juuri näin. Posti on irtisanonut ihan hirveästi väkeä ja toimintoja supistetaan.
Tämäkin kantaja oli joku uusi, ja sanoi, että nyt hän tietää jatkossa numeron, johon soittaa. Aika huippua.
Meidän ovisummerissa kun lukee Jović, niin vieraat kantajat eivät osaa perille.
Kaveri 4: Kaksi kertaa on minulle lähettty uusintaluottokortti (Dinerss Club) hävinnyt postissa.Tosin tästä on muutama vuosi aikaa. Diners kyllä heti lähetti uuden, kun tieto sinne meni.
Kaveri 5: Suomen posti on niin pahasti sekaisin että olen miettinyt tosissani, pitäisikö ryhtyä DHL:n yritysasiakkaaksi. Olen lähettänyt kesäkuun alussa ja puolivälissä Ranskasta kolme pakettia Suomeen, yksikään niistä ei ole tullut perille. Suomen puolella ei mitään tietoa. Ranskan posti ilmoittaa nettisivullaan vaihe vaiheelta kaiken siihen asti kun paketit ovat lähteneet Ranskasta. Sen jälkeen ollaan tähtienvälisessä avaruudessa. Ottaa hiukan päästä.
Minä: voi perse. Just tätä!
Kaveri 6: Ei uutta postin kanssa
2026: Koputan varmuudeksi puuta, mutta nyt on pakko mainita, että Suomeen paluun jälkeen posti on toiminut meidän kohdalla oikein hyvin. Yrityksen asioita tosin en ole postilla enää hoitanut, mutta omat paketit ovat tulleet perille ajallaan ja sovitusti. Kirjepostista en osaa sanoa, en edes tiedä kuinka usein sitä jaellaan, kun sellaista tulee säkällä kerran kuussa.
*
Super lunch today and walk home in a sunny weather! Kiitos P & K!










Kommentit:
Kaveri: When I travelled in down south the Balkan grub was a swear word. Good for you things have changed radically
I Don’t want to eat one single burek in my life
Minä: what’s wrong with those?
Well, we eat them max once a year.
K: Ex-Yugoslavia after the war and Romania was like that. Yeah, don’t bring me a menu, I know you’ve got burek and that’s about it
Minä: haha, you should read my second last post on my travel blog. Nice or not-so-nice experiences having chicken and rice. ![]()
Btw, it’s okay to write in Finnish, whatever you prefer! Just trying to save my non-Finnish friends from the bad Google translations once in a while. ![]()
K: Sama kummalla kielellä. Tuli mieleen että Sarajevossa oli paikka jossa sai aivan helvetin hyvää burekkia. Mutta se johtui siitä että se oli italialaisten ja belgialaisten unproforin sotilaiden paikka. Siis näitä vittumaisimpia laskuvarjojääkäreitä mutta safkan suhteen ne oli nirsoja verrattuna suomalaisiin. Varsinkin salaattien kuului olla ensiluokkaisia. Ihan jotain muuta kuin se burek jota saa rautatieasemilta.
2026: Muistaakseni viittasin tähän Ruokamatkailijan pelkokerroin -postaukseen.
*
Vakoojia

Kommentit:
Kaveri: Niinku kirurgi ![]()
Minä: tai pankkiryöstäjä!
Tää oli mun pakoauto!
Kaveri 2: Mustanaamio valkoisella naamiolla. ![]()
![]()
Kaveri 3: Mulle sanottiin jokin aika sitten kaupan kassalla: ”kuule jos olisit tullut noin tänne pari kuukautta sitten, ne olisi antanut sulle rahat pyytämättä.”
Minä: ja täällä ei edes pääse kauppaan ilman tätä asua!
Kaveri 4: (Tässä oli kaverin vastaava selfie, mutten laita sitä julkiseksi.)
Minä: 2020 high trending!
Kaveri 5: Ihan julkinen vakoilija!
2021
Belgrad
Please be seated for takeoff
Kun käy viiden viikon aikana 13 maassa, alkaa majoitusten varaaminen joskus väsyttää niin, että menee hervottomaksi nauramiseksi.
Tämä kuva on tuoreimman postauksen Balkanin osuudelta, kun etsimme Mostarissa yösijaa.
Majatalon ”viihdepalvelut ja palvelut perheille” -osio jaksaa naurattaa vieläkin. Kyllä noista viihdepalveluista kannattaa maksaa jo vähän ekstraakin! ![]()

2023
Belgrad
Minimalismista kiinnostuneet frendit hoi, The minimalists -tyypit jakoi dokkarinsa YouTubeen eli on nyt ilmaiseksi katsottavissa.
Näen tämän itekin vasta ekaa kertaa, joten en tiä onko yhtä hyvä kuin on kehuttu, meillä kun ei ole Netflixiä. Tosin oltiin alkuperäisen julkaisun aikaan Ausseissa housesittaamassa talossa, jossa olisi ollut, mutta oli muutakin tekemistä kuin töllöttää telkkua.
Että tästä sitten katsottavaa jos haluat tuijottaa juhannuksena muutakin kuin Venäjä-uutisia.
Minimaattori
Joko olet huomannut, että The minimalists’ien Minimalism-dokkari on nyt katsottavissa YouTubessa, maksutta ja ilman mainoksia?
2026: Minimaattori on siis vanhin yhä olemassa oleva blogini, aiheena minimalismi, kuten noilla tunnetun dokkarin tekijöilläkin.
2024
Belgrad
Huh, puoli vrk siinä taas meni, vaikka oli nopein mahdollinen reititys. Vielä kun löytäisi Piipiksen, vois ottaa unta palloon.
Sopivasti hankin taas flunssankin ennen lentoja, korvat tykkäs hyvää laskuista (not).
Oma kommenttini:
Ja sieltähän se tuli ja olipa riemastunut kissa ![]()
P.s. Välähdys taustalla on salama. Oli turbulenssihko laskeutuminen.
*
Juhannuksen loppuhuipennus, jolla herätät aivosi toimimaan ![]()
Etunimesi kaksi viimeistä kirjainta, niillä alkavat sanat:
VAATE: jakku
JUOMA: jallu
PAIKKA: voisi olla vaikka Jaava tai Jaipur, mutta lukitsen harvinaisemman vastauksen Jabuka (sijaitsee Serbiassa ja tarkoittaa omenaa.)
RUOKA: janssoninkiusaus (ei todellakaan suosikkini, mutta tuli ekana mieleen.)
ELÄIN: jalopeura (tuleepa nyt jaloja sanoja)
NIMI: Jaana, Jana, Jan, Janne, Jalo… tähän keksisi nopeasti montakin vaihtoehtoa kavereistakin.
AMMATTI: jalkahoitaja
KUVAUS HENKILÖSTÄ: jalo
JOKA KODISSA: jankkaaminen (hehe, ajatuksena oli kai esine, en vaan keksinyt parempaakaan. Muttei toimine yksin asuville, ei tosin kaikille pariutuneillekaan.)
HARRASTUS: jalkapalloilu (olisi voinut olla ammattikin.)
KIRJA: JA nyt tuli paha, vaikka tän kuvittelisi olevan helppo.
LAULU: Ja niin joulu joutui (onko se edes sen kipaleen nimi? Sitä paitsi en tykkää joululauluista.)
KAUNIS SANA: saako tähänkin vastata jalo, jos ei jaksa keksiä uusia?
KULKUVÄLINE: Jawa
PELOTTAVA ASIA: jahkailu
MITÄ OTTAISIT MUKAAN AUTIOLLE SAARELLE: Ja… pari muuta asiaa ![]()
Kopsasin kysymykset H J-P:lta, saa osallistua ken haluaa.
Itelle just sopivan aivotonta hommaa puolen vrk:n reissaamisen jälkeen kissaa lohdutellessa.
Aivot eivät heränneet toimimaan, päin vastoin, kaipaan entistä enemmän unta.
P.s. Varmaan mikä tahansa kirjainyhdistelmä on vaikea, mutta tässä hankaloitti se, että ”ja” itsessään on sana.
Kommentit:
Kaveri: Jotkut sanat oli aika vaikea keksiä. Kirja oli mullekin hankala. Onneksi muistin yhden vanhan keittokirjan. Itse asiassa tänään olisin voinut keksiä monta eri vaihtoehtoa eri kohtiin. Mulla oli sattumalta eilen aivot oikeasti aika tahmeat
muutaman tunnin yöunet ei vaan enää sovi mitenkään.
Minä: tiedän tunteen. Lähdin Tampereen kotoa taas räkätaudissa kentälle päivällä ja tulin aamuyöllä Belgradiin ja naputtelin tuota kissaa odotellessani. Aivot oli ihan jäässä ![]()
2026: Kiitos taas itselleni sijaintitäsmennyksistä 😀
*
My mom is back

*
Tanja Mikkola on paikassa Kopitareva Gradina.
24. kesäkuu 2024 ·Belgrad, Serbia
Tällä kerralla sain käydä kaupassa ilman perään kiljuvaa kissaa, toisin kuin viimeksi palatessa.
Nero alkaa luottaa ettei sitä hylätä.
Tai no, tänään on pelattu sellaista, ettei voi tulla sisälle ikkunasta, vaan pitää huutaa mut avaamaan ovi ja sit on hirveä riemu kun kotoa vastataan.
Sitten taas ulos ikkunasta ja sama leikki uudelleen.
Ennen kauppaan lähtöä se tunkesi väkisin mukaan suihkuunkin, vaikka aikoinaanhan se haki Ismoa hätiin kun ei ymmärtänyt että meen tarkoituksella veden alle.
Painelin muuten taas tukka märkänä kauppaan, vaikka se on ehdoton no-no täällä. Kas kun serbit ovat varmoja, että siitä saa kuolemantaudin näillä helteilläkin.
Mutta mulla on sellainen ennestään ja menee hetki taas tottua tähän tropiikkiin.
Lämpöä ei tänään ollut kuin 32 virallisesti eli keskustassa 37, mutta ilmankosteus on kuin höyrysaunaan menisi.
Siis ulkona, omaani en ole mitannut, enkä ole edes ihan varma kummassa maassa meidän kuumemittari on.
Kaupassakin tuli hiki ja ehdin unohtaa, että ulos mennessä on vielä paljon kuumempi. Tähänkin aikaan, vaikka on jo pimeää.
Ehdin jo suomalaistua eli tottua Suomessa siihen, että ulkona on kylmempi kuin sisällä.

*
Hep lentävät kaverit!
Please be seated for takeoff on paikassa Doha International Airport, Doha, Qatar.
Oletko varannut/varaamassa lentoja pompulla Dohan kautta?
Olethan huomannut, että Qatarille syöttöliikennettä lentävä Finnair on perunut lennot Helsingistä Dohaan kesäkuun loppuun asti?
(Aiemman ilmoituksen mukaan tähän päivään 24.6. asti, mutta nyt siis lisää peruutuksia turvallisuussyistä.)
Eli suunnittele tulevia matkojasi muita reittejä ja jos olet varannut jo lennot kesäkuulle, ota ensisijaisesti yhteyttä Finnairiin uudelleenreitityksen saadaksesi.
2026: Ja jos et ole vieläkään saanut korvauksia, lue tämä juttu.
2025
Tampere
Hey you aviation loving buddies!
Here is a little vid for you about WIZZ AIR flight from Malta MLA to Belgrade BEG.
– Takeoff, approach, and landing with passenger wing views over the cities.
*
Neron hassuja tapoja osa XXX
Siinähän ei ole mitään uutta, että Nero juoksee aina ovelle vastaan tervehtimään, vaikka olisi ollut pois 2 min.
Suomessa tullut tapa taas on se, kun oma ihminen tulee sateesta, Piipis pudistelee turkkiaan kuin olisi itse ollut sateessa.
Kai se on joku sympatiaele.
Yöllä se herätti pitkästä aikaa ilmoittamaan että olis nälkä ja syötyään hyppäsi takaisin sänkyyn, antoi pehmonallelle pusun nenään ja kiepsahti takaisin unille.
Edit. Ai niin, joi se myös mun vesilasista ennen nallen pussaamista, joten nousin uudelleen vaihtamaan veden. Vaikka tuskin mä siitä mitään lisäpöpöjä saisin kun tuo pussailee muakin joka päivä.
Kommentit:
Kaveri: En kestä, kuinka ihana kisu.![]()
Ismo: Sen tapa on myös ilmoittaa, kun se on käynyt kakilla laatikollaan niin tiedetään siivota ![]()
2026: Nerolla on edelleen tapana myös pyytää lupaa mennä hiekkalaatikolle. Se ei ole koskaan pissannut tai kakkinut sisälle, vaan oppi heti kadulta tullessaan, ettei omaan pesään pissitä. Belgradissa se pyysi ulos, vaikka oivalsi kyllä heti hiekkalaatikon merkityksen. Kaatosateella tai pakkasella loota kelpasi.
Suomessa se ei pääse ulos, joten laatikolle on mentävä, mutta edelleen se haluaa vahvistuksen, että asia on ok.
2026
Tampere
Ei tänäänkään uusia Fb-päivityksiä. Ainakaan vielä tätä kootessani.
Että jääköön kirjoihin ja kansiin 24.6. viimeisenä postauksena kissanhiekkalaatikkopäivitys, huoh.
En nimittäin ajatellut jatkaa näiden päivittämistä sitten kun saan kaikki päivät talteen, koska ajatuksenahan on muutenkin mahdollistaa luopuminen Facebookista.
Discover more from Please be seated for Takeoff
Subscribe to get the latest posts sent to your email.


