Syitä olla kuvajournalisti; halu näyttää ja parantaa maailmaa. Sitten se valokuvaajan ammattietiikka, senkään ei pitäisi olla katoava luonnonvara.
Tänään ollaan keskusteltu ammattietiikasta eri näkökulmista ja olen muistanut, miksi halusin kuvajournalistiksi.
Samaan ketjuun on toki saatu mahtumaan myös botoxit, puolustusvoimien bloggaava pappi, serbialaiset rynkyt ja hajonnut vessanpytyn vetonaru. Ja mitä näitä hyvin yhteen liittyviä aiheita nyt onkin.
Sijainteina tänään Tampereen, Helsingin ja Belgradin lisäksi vain Kotor. Kai. Ei voi muistaa, kun en aina hiisku reissuistani.
25.6. valokuvaajan ammattietiikka

Dokumentoinnin tärkeydestä
Uutistapahtumien dokumentointi on tärkeää, mutta itse olen tykännyt aina enemmän taustoittavasta työstä. Halunnut penkoa vähän syvemmälle, etsiä kohteita ja aiheita, joista muut eivät tee juttuja. Kriisialueita seuraan mieluiten pitkäaikaisesti, sitä mitä tapahtuu, kun uutiskamerat sammuvat.
Joskus aihe voi olla itselle hyvinkin arkinen; kävimme katsomassa, kuinka Belgradissa kaivettiin esiin parituhatta vuotta vanhat roomalaisrauniot, mutta vain hetkeksi. Pian ne jäivät uuden parkkihallin alle. Seuraajani kiitti, että kävin tallentamassa rauniot videolle, jotta ne muistetaan ja että niitä voi katsella uudelleen hautaamisen jälkeenkin. Ilahdun kovasti aina kun joku kokee työstäni olevan iloa tai hyötyä.
Katsotaanpa nyt päivän Facebook-muistot mallia 25.6. Tänään aloitetaan vuodesta 2012.
2012
Tampere?
Helsinki?
epäilee että alkaa olla jo jokunen virkavuosi (ja muitakin vuosia, ääks) takana kun on asiakkaita joiden koulu-, rippi-, yo- ja hääkuvat on tullut kuvattua ja nyt kuvaan jo heidän lapsiaan omia…
*
Jälkijuhannuksinen ateria: (kun ei tullut grillattua jussina) itävaltalaista bratwurstia ja kotimaisia uusia perunoita, nam:)
2013
?
Vielä huonommin tietoa, koska ei ole päivityksiäkään.
2014
Helsinki -> Tampere
Tarkoitus oli lopettaa työt ajoissa ja mennä aikaisin nukkumaan. Ei taaskaan ihan toteutunut, mutta nyt on kone kiinni, josko sitten suoraan unille.
*
Onkohan tuo VR:n mainonta ihan laillista. Tuli vain mieleen kun veturilaisille mainostetaan vitosen lippuja tiettyinä aikoina kunhan varaa 48 h ennen. Katsoin kaikki tarvittavan päivän vuorot Tre-Hki, eikä yhtä ainoaa alehintaista lippua tarjolla. Eipähän siis tarvi tälläkään kertaa miettiä mihin junaan ehtii, sen kuin hyppää seuraavaan kohdalle osuvaan, sen 39 e se maksaa jokatapauksessa.
Kommentit:
Kaveri: Bussi on halpa ja normaalihinnasta saa pressialennuksen jos ei osu tarjous kohdalle.
Minä: Joo, mutta kun ravaa tätä väliä tarpeeksi usein monta vuotta, niin se tunninkin ajansäästö per suunta on myös rahaa.
Ärsyttää vain tuo että mainostetaan alea, jota ei käytännössä ole olemassa.
K1: Niitä on kai yleensä rajoitettu määrä, se saattaa lukea jossain.
Kaveri 2: Kyllä se on, täytyy vaan jaksaa penkoa. Ostin tänä aamuna Hki-Tre, Hki-Tku ja Hki-HML-liput meille kahdelle, kaikki à 5€.
Ja siis paluut myös.
Kaveri 3: En ole vielä kertaakaan löytänyt alelippua yhdellekään välille…
Kaveri 4: Suosittelen Facebookin kimppakyytisivustoa. Oon löytänyt sieltä Hki-Turku-kyydin monesti hintaan 6-8 euroa ja vieläpä päässyt kotiovelle asti niin on säästynyt aikaakin samalla. ![]()
Minä: Niin, se pitää varata 48h ennen. Perjantaille katsoin, siellä mainitaan vuorot jolloin on voimassa, kuin myös päivät. Menin yksitellen joka junan läpi ja myös lauantain vuorot, vaikken silloin enää voikaan mennä, niin yhtään alehintaista ei ollut. Tottakai on rajoituksia, mutta on melkoisen harhaanjohtavaa, jos eilen tulee tarjous joka mainostaa lukemattomia vuoroja joilla ale on, nimenomaan tänä viikonloppuna, mutta yhtään ei oikeasti saa. Kerran aiemmin olisi ollut pitkän ajan päähän joku sunnuntaiaamun klo 6 vuoro. Markkinoinnissa on tietyt lait kuinka paljon aletuotteita pitää olla tarjolla. Esim kodinkoneliike ei saa mainostaa kympin pesukoneita, jos niitä on tarjolla vain viisi kappaletta. No, sama se, joka viikkohan mä maksan sen 39 e normilipusta, mutta toisaalta monet yritykset palkitsee asiakkaita nimenomaan paljousalennuksin, eikä rankaise superhyperhinnoin niitä, jotka eivät voi ennalta tietää mihin junaan ehtivät.
Minä: Juu, onhan toikin toki, varsinkin jos ei tarvitse kuittia, mutta aika harvoin onnistuu saada kimppakyyti niin että pitäisi lähteä tyyliin tunnin päästä. Voishan sitä toki liftata, mutta ei nyt varsinaisesti huvita kävellä ensin keskustasta moottoritien päähän ja alkaa odotella. Ammatinvalintakysymys tietysti nääkin matkamäärät ja kiireiset aikataulut. Kylllähän moni ihminen tietää matkansa jopa viikkoa etukäteen ja varaa lomalentonsakin vuotta aiemmin.
Kaveri 5: Tanja, samanlaisia kokemuksia minullakin. Olemattomia paikkoja mainostavat.
K4: Itseasiassa aika usein mä oon nimenomaan saanut kimppakyytejä samalle päivälle, joskus lähtö on ollut tunnin parin päästä ja keskustasta. Kuitin voinee itse kirjoittaa ja pyytää kuskilta allekirjoituksen. Ainakin kannattaa liittyä siihen ryhmään just in case, joskus voi anyway onnistaa.
Jos taas ei, niin sit ei auta muu kuin VR:n riistohinnat. Aika keljua kyllä toi niiden mainostaminen!! Mutta ei yllätä… Grrr.
Minä: Kas, tehokasta! Hyvä tietää
Se vain on, että kimppakyydistä maksaminen on itseasiassa laitonta, joten ei siitä kuittia voi vähennyksiin laittaa, mutta toisaalta jos maksaa kyydistä tyyliin kympin, niin onhan se halvempaa kuin VR – verovähennys ![]()
Kaveri 6: en ikinä ole onnsitunut samaan yhtään veturin tarjouslippua! en ikinä!
*
Hiiri jäi Helsinkiin ja 75 kuvan käsittelyurakka levyhiirellä. Suosittelen kokeilemaan jos haluaa erityisesti saada kätensä kramppiin.
2006: Hehe, kaikkeen tottuu. Hiiri hajosi jo vuosia sitten. Viime vuonna sain ostettua uuden, mutten ole muistanut ottaa käyttöön. Saattais olla kannattavaa.
Tosin mun työergonomia on muutenkin ollut vuosia tyyliä läppäri sylissä sohvalla, sängyllä tai bussissa.
2015
Helsinki?
Ei päivityksiä.
2016
Kotor
Usfie in Montenegro

*
Thinking of your kids’ future or not? Guess you just don’t care.

Kommentit:
Minä: But well, maybe they manage to change their own diapers when youngsters move abroad and immigrants are not welcome. Good luck!
Kaveri: Ja jotkut ovat ajamassa kansanäänestystä Suomeenkin. Ehdoton ei.
Kaveri 2: Nuoret ovat olleet luvattoman laiskoja äänestämään. Meilläkin.
Minä: Totta sekin, mutta eipä äänestysprosenttia paranna sekään jos äänestämällä ei voi vaikuttaa. Britanniassa kävi juuri niin, nuorten ääntä ei kuultu.
2017
Belgrad
Jos näet juhannusyönä unessa ruusun ja mitä näitä nyt on. Mä tein töitä ja sain blogipostaukseni liikkeelle vasta keskiyöllä. Mietin että kannattaisi varmaan ajastaa vasta huomisaamulle, kun ei kukaan kuitenkaan lue yöllä. Näyttöjä on nyt sitten Suomen aikaa noin klo kolme yöllä kolmisen tuhatta.
Apua. Kysyin Ismolta, että mitäs me sitten tehdään kun mä meen kauneusleikkaukseen ja otan botoxia, että näyttäisin hyvältä somekuvissa ja koko meidän elämä menee siihen että mä teen asioita vain sen takia että se näyttää hyvältä blogissa.
Ei kuulemma ole pelkoa.
No höh, eikö musta tulekaan ammattibloggaajaa?!
Kommentit:
Ismo: Kunhan mun ei pidä ottaa botoxia, että näytän hyvältä kuvissa (ainakin mielikuvissa).
Minä: Jaa siis munko sit pitäis??!
Ismo:

Kaveri: Mun piti just Ismo sinua varoittaa, että alkaa mennä vaarallisille vesille… ![]()
Minä: Seuraavaksi vaadin sitä pukeutumaan kuviin sopiviin vaatteisiin ja mitä näitä nyt on ![]()
Valokuvaajan ammattietiikka
Kaveri 2: Te ja teidän botoxit.
Vähän vakavammin tosta: psykologi Maaret Kallio kirjoitti hiljattain aika hyvin siitä miten häntä oli haastateltu johonkin lehtijuttuun ja otettu kuva ja nähdessään kuvan hän oli hitusen hämmentynyt siitä miten kuvaa oli korjailtu. Ja mietti että jos normaail ulkonäkönsä hyväksynyt perusnainen joutuu miettimään että ai, tää ominaisuus mun kasvoissa on “yleisesti ottaen” poistettava vika niin entäs teinitytöt jotka on muutenkin herkkiä asiasta. Siitä tuli suht hyvä keskustelu jossa joku ulkosuomalainen valokuvaaja ja perheenäiti kertoi että lapsen koulukuvaa oli muokattu. Oli poistettu luomi kahdeksanvuotiaan kasvoista, ei mikään iso edes eikä ruma. Lapsi ei ikinä ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. Vasta sen kuvan jälkeen piti keskustella että onks toi ihmisten mielestä ruma…
Minä: Juuri näin. Lehtikuviakin käsitellään hirveästi.
En käsitä tuota vääristynyttä kuvaa siitä minkäänlainen on kaunis.
Mun mielestä rypyt ja elämän näkyminen tuo charmia, kun taas muovinen botox-naama on alien.
Itsellä raja meni siinä, kun vuosia sitten eräässä asiakaslehdessäni keksittiin että kuvaajien pitäisi kantaa mukana valkoisia t-paitoja, mitä voi pyytää haastateltavia pukemaan päälleen, jos niillä on muuten rumat vaatteet.
Totesin että jos tavis on kerran elämässään lehdessä, niin hän on siellä itse valitsemissaan vaatteissa.
Tuohon aikaan oli varaa valita asiakkaita, joten enpä jatkanut töitä sinne. Varmaan näytti hienolta lehti, missä aukeama toisensa jälkeen on ihmisiä samassa paidassa.
K2: HYvä sinä!!! Mä olen ihan kamala muiden ottamissa kuvissa yleensä mutta sittenhän olen. Mieluummin oma itseni kuitenkin. Ja lasten kuvien muokkaaminen on ruokotonta! Olin jokseenkin pöyristynyt, en muista missä maassa tuo keskustelijan perhe asui, olisiko ollut Belgiassa
Minä: Alkaa yleistyä koulukuvissa kaikkialla. Valmistusvaiheessa kuvat käyvät läpi kevyen (mikä nyt sitten on kevyt) automaattisen kuvankäsittelyn.
Surullista kyllä, se on sitä mitä halutaan.
Kirjaprojekteja
Kaveri 3: Ihan loistavaa, että lukijoita löytyy! Hyvä Tanja. Kirja seuraavaksi…? Tietokirja tai sit semi-omaelämäkerrallinen romaani tyyliin Andalusialaiset sitruunat…?
Minä: Kaikenlaisia kirjaideoita on kyllä ollut mielessä, vielä kun löytäisi aikaa. Aluksi pitää keskittyä tuohon ansaintalogiikan rakentamiseen.
Kaveri 4: Onhan sulla yks työnallakin
(ja ykshän kollegan kans kimpassa jo tehty ja julkastu)
Minä: Joo niinpä. Pitäisi saada se pois kuleksimasta tänä vuonna.
Pääsisi sitten jalostamaan uusia ideoita.
Kaveri 4: Tiedän tunteen ![]()
Minä:

Juhannushommia
Minä: Onko sulla R kirjoitushommat menossa? Ts. saitko juhannuksena kirjoitettua?
K4: Jonkun verran joo, mut ois saanu enemmänkin valmistua. En ees menny kattoon kekkereitä ollenkaan
mut himassa (ts saunassa) jotenki hankala saada aikaseks, työpaikalla 2 näytön ääressä helpompaa. Mut pikkuhiljaa…
Minä: No voi höh, missasit sit kaiken kivan! Täälläkin kyl kuului monena iltana ilotulituksia, mutten jaksanut ottaa selvää mistä oli kyse. Kaikenlaista työjutskaa hoidettiin kans koko juhannus, mutta meillä on sentään oma terassitoimisto.
K4: Nooh, tääl on aina jotkut pileet, ni ehtiihän sitä. Tosin nää oli kai kaikkein isoimmat, mut täytyy tulla joku vuosi ihan vaan juhliin ![]()
Minä: No se on kyllä totta, mut täytyy sunkin välillä hengähtää!
K4: Heinäkuussa aion ![]()
Minä: No hyvä! Ja sit elokuussa kun tuut moikkaan meitä etelään!
K4: Jep, muutaman päivän loma molemmilla kerroilla ja oikeesti lomaillen
ottakaahan tekin iisisti, vaik mikäs siä terdel puurtaessa ![]()
Minä: Mä vaan nautin kun saa olla back in business!
R muuten, meidän työtilanne näyttää nyt yhtäkkiä siltä, että voi olla että joudutaan kuitenkin skippaan Espanja tältä kesältä. Tulee vain suotta matkakuluja jos kuitenkin istutaan lähinnä toimistossa.
Mut katotaan nyt. Ens viikolla ollaan viisaampia kun nähdään vähän tarkemmin työmääriä.
K4: Höh, harmi, mut hyvä jos töitä riittää!
Minä: Katotaan nyt vielä kuitenkin. Riippuu mitä vastauksia juttutarjouksiin tulee. Meillä on kasapäin edellisen reissun matskua työn alla ja tajuttiin että joudutaan viettään aika paljon aikaa työpöydän ääressä, joten olis vähän turhaa matkata. Ekat 1,5 viikkoa on mennyt jo aika tiiviisti koneella ja täältäkin pitäis tehdä muutama lehtijuttu.
Plus täällä on asuminen halvempaa.
Palataan botoxeihin
Kaveri 5: Höppänät!
Te ette kyä si varmana mee laittaan mitää botoxeja, ettäs tiärätte!
Mistä mää sitte kattelisin ihimisen kuvia, joissa näkyy terveitsetuntoinen sisäinen kauneus maustettuna ulkoisella hyvänäkösyydellä, jos te meette naamavärkkejänne tuunaamaan, nih! Että sillä lailla. ![]()
![]()
Kaveri 6: Ei botoksia ei edes pebaan.
Minä: E ja A, kunhan vitsailin ![]()
Minimaattorista
Minä: On siellä pari tyyppiä päivänkin aikana käynyt. Näyttöjä 18182.
Jotain vissiin on tullut tehtyä oikein ![]()
Kaveri 7: Mahtilukuja, vautsi!!
Minä: Ollut kyllä yllättynyt kun en kauheasti ole ehtinyt kirjoitella ja aihe on kuitenkin aika niche. Plus tää on suomenkielisen blogin puolella.
(2026: Oletan viittaavani Minimaattori-blogiini, mutten yhtään muista mistä postauksesta on kyse, jotta voisin jakaa tänne. Vaikka helpostihan se löytyisi päivämäärän perusteella. Mutta jos minimalismi kiinnostaa, mene sinne katsomaan. Harvoin sinne julkaisen, mutta juttuja on kuitenkin vuodesta 2015 alkaen. Kirjoittaisin lisääkin, jos olisi aikaa ajatella :D)
Lisää botoxia
Kaveri 8: Botox muuten auttaa migreeniin.. että sillänsä..
Minä: No juu, kyllä mäkin tiedän ihmisiä, joille botox on lääke, mutta viittasin tässä nyt tuohon ulkonäölliseen puoleen. Hermomyrkky se kuitenkin on, eikä ole ihan riskitöntä pistellä sitä ympäri kroppaa. Puhumattakaan nyt siitä miksi ulkonäköpaineet ovat sellaisia, että ihmiset ovat valmiita ottamaan terveydellisiä riskejä.
Tää mun läppä nyt perustui vain tuohon kuinka jotkut alkavat elää elämäänsä yleisön muka-toiveiden mukaisesti.
K8: Lähinnä tuota A:n kommenttia aattelin. Että on sillä botoxillakin paikkansa-
Minä: Kyllä toki, mutta luulen että A:kin kommentoi lähinnä tuossa mun jakamassa kontekstissa.
*
Kirjoitin blogipostauksessani kuinka vanha elämä myytiin.
Sinne meni rakkaat kirjat ja levyt.
Nyt Belgradin naapuri on soittanut kokoelmaani läpi jo puolentoista viikon ajan. (Siltä se ainakin kuulostaa kun kaikki Rainbow’t, Piafit ja Rollarit on kelattu läpi 24/7)
Ismo jo heitti, että kohta vuokralaiseni R laittaa viestin, että sai levyni myytyä jollekin serbille.
*
How awesome. We have this old-fashioned toilet seat at home and now I was just left with the string on my hand when I was trying to flush.
Sigh. Pretty sure we can find someone to fix that on Sunday. Or not.
Oh yeah, could someone just tell what that damn thing is called in Serbian?!
(and with the knot i think someone has had the same problem before)
Life is good ja matkailu avartaa!

Kommentit:
Minä: P.s. Please no any jokes about our morning poops here, we’ll gonna knock on the neighbours door or so!
Minä:
V, M, anyone, pomoci! ![]()
Kaveri: ručica. ručica za vodokotlić.
Minä: V, really?! HVALA!! I was kind of joking, but also really need some help here ![]()
K1:

Minä: Aaaah, of course! That makes sense! Ruka as a hand (though in Russian) and water and so on. Serbian is so easy!
K1: hehehe ![]()
Kaveri 2: Oh dear
!!!
Kaveri 3: Flush with a bucket of water. Easy
Minä: That’s exactly what we are doing. Reminded me of old days in California, where the lack of water meant flushing with water used in a shower. Smart.
But we’re gonna fix that thing anyway. Just need to find ladder to climb up there.
Kaveri 4: ämpärillä huuhdottava malli..
Minä: Tuo on niin hidas täyttymään, että tuli huomattua ämpärimalli nopeammaksi.
Mutta on toi narusta kiskominen siltikin vähän kätevämpää.
Ismo: DIY-man (that’s me) fixed it standing on the washing machine
Took only 15 minutes or so… Hope really that my knot will hold.
Kaveri 5: Ostakaa uusi naru ![]()
Ismo: Oli harkinnassa, mutta nyt kun sain tuon ähellettyä paikoilleen, niin taitaa jäädä ostamatta ![]()
K5: Eiks se naru ole kiinni ylhäällä olevassa vesisäiliössä sellaisessa vivussa? Voishan tuohon palmikoida jonkun kivan virityksen? ![]()
Ismo: Siellä on ja toivottavasti myös pysyy
Joo, kyllähän siihen jonkun silkkisen verhonarun voisi vaikka virittää ![]()
Minä: Ongelma oli siis siinä, että naru irtosi sieltä säiliön päästä. Eli ei tarvinut uutta narua, mutta oli vähän hankalassa paikassa kiinnittää.
Minä: Fixed!

Minä: ^ kuva yleisimmistä kotona sattuvista tapaturmista. Mutta tässä kävi onneksi hyvin.
*
Infoa Balkanin bussimatkailjoille.
Please be seated for takeoff
Summer holidays are starting and lot of people seem to be searching for information about Balkan area. This post from the last summer is boosting again on my blog, so I decided to share it here again to help you if you are looking for information about bus schedules from Skopje to Sofia as there is very little correct information on web:
2018
Belgrad
2018

*
Nyt ei aja enää junalla nasu

Koomikko Iikka Kivi
Helsingin Pride-viikko alkaa tänään. Natsijärjestö PVL on julkaissut tiedotteen, jossa kehotetaan välttämään Pridea sponsoroivia firmoja ja tekemään näin “palvelus kansallesi”. Listalta löytyy sellaisia yrityksiä kuin panimo Sinebrychoff, hissifirma Kone ja jopa ohjelmistojätti Microsoft.
Poikkeuksellista kyllä, olen täysin tämän ehdotuksen kannalla. Suomen äärioikeistolle ja muille luuloisänmaallisille tekisi todella hyvää jättää kaljat juomatta, käyttää hissin sijasta portaita ja pysyä ihan helvetin kaukana tietokoneista
2019
Belgrad
Ainakin luulisin, että Belgrad, mutta mistäs minä tiedän, kun en ole kirjoittanut someen mitään. Pokalla vaan laitan näihin aina kulloisenkin kotikaupungin, vaikka jossain välissähän ne kaikki reissut on tehty. Hauskasti vaan on niin, että kirjoittelen someen vähiten silloin, kun olen reissussa. Etenkin työreissussa.
2020
Belgrad
Särkiö ei voi särkeä mitään.
Mikäs hemmetin turha kohu siellä Suomessa taas on?
Jäitä vähän hellehattuun nyt!
Oli pakko tsekata mikä tää riehuminen nyt taas on ja täytyy sanoa, että repesin totaalisesti.
Ei kai kukaan voi oikeasti loukkaantua tuollaisen pellen puheista?
Eiköhän puolustusvoimat käy tämän keissin läpi työnantajan ominaisuudessa, eikä meidän muiden tarvitse antaa lisää julkisuutta pilipalisedälle.
Ja hei nyt oikeasti, suurin osa keski-ikäisistä valkoisista heteromiehistä ei ole samaa mieltä tämän fakki-idiootin kanssa, jos se nyt on jäänyt jollekin epäselväksi.
2026: En kyllä yhtään muista mikä tämäkin keissi oli, mutta kommentit on taas niin rautaa, että jaetaan jälleen nekin. Sitä paitsi olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kyllä tässä maailmassa sais kotona istua, jos alkais kuunnella joka urpon mielipiteitä. Että menkää ja tehkää, naiset ja miehet, kunhan ette satuta muita.
Eikä tuosta tyypistä tainnut kovin vahvaa yhteiskunnallista vaikuttajaa tulla, asemastaan huolimatta. Päätellen siitä, ettei ole enää isommin kuulunut.
Kommentit:
Kaveri: Ei hätää, me unohdettiin koko tyyppi jo.
Minä: ei olis pitänyt nostaa otsikoihin alunperinkään. Kaikenlaisille riemuidiootielle sitä palstatilaa annetaankin!
Tyyppi on saanut selvästi vähän liikaa pullaa kotona. Jotain muuta paitsi onkin sitten jäänyt. Tietysti hyvä ettei oo saanut sitä kotona.
Niin joo, uutiset tuntuu saapuvan tänne vähän viipeellä. Mistäs tänään keskustellaan? ![]()
K1: Täytyy myöntää, etten tiedä tai olen vaan kohauttanut olkia taas!
Kaveri 2: Onneks olen taas ihan pihalla
Minä: et menettänyt mitään!
Kaveri 3: Minäkin onnellisen ulkona
Kaveri 4: Absurdia kesä viihdettä, paitsi että on siinä traaginen pohjavireensä. Siis ajatellaanko puolustusvoimissa yleisestikin näin?
Minä: mä en usko että ajatellaan. Tunnen jonkin verran kapiaisia ja sanoisin että tällainen on tuomittavaa.
Lisäksi puolustusvoimat on valittu useasti parhaimpien työnantajien joukkoon.
Kaveri 5: ei kyllä ajatella ! Mun poika on sen verran palvellut PV:ssa, että tietäisi kyllä, jos tämä olisi joku ”yleinen linja”. Jota se ei siis ole. Piispan hiippalakki on nyt näin helteillä käynyt vähän kierroksilla. ![]()
![]()
K4: No, onko Puolustusvoimissa nyt tehty mitään konkreettista tämän takia? Paitsi kauhisteltu noi yleensä.
Minä: tämän perseen kohdalta tiedätte varmasti paremmin siellä Suomessa, mutta täytyy nyt kuitenkin todeta, että PV on ollut jo pitkään Suomen parhaimpia työnantajia.
Ne meidän 80-lukulaisten simputusmuistot on jo vähän menneitä talvisotia.
K5: Niinkuin mitä ?? Hän pahoitteli sanomisiaan, ja sanoi, että ”on sitoutunut yhteisiin arvoihin ja toimintatapoihin.” ”Särkiö poisti blogikirjoituksen maanantaina ja pyysi sitä anteeksi. Jo tuolloin hän korosti anteeksipyynnössään, että Puolustusvoimat, kuten myös hän itse, on sitoutunut kaikkien ihmisten ehdottomaan tasa-arvoon ja jakamattomaan ihmisarvoon.”
Kaveri 6: Tanja, en ole ihan samaa mieltä. Olen seurannut ko. herran “uraa” kirkkoherrana ja sen jälkeen (vähemmän) armeijan leivissä. Hänelle riittää aina tietty porukka seuraajia, joiden ansiosta myös ilmapiiri on ollut vähintään vaivautunut jos ei suorastaan myrkyllinen, kun on pitänyt keskustella perhe- ja seksuaalikäsityksistä. Kyllä yksikin ihminen voi aika lailla vaikuttaa ikävästi tietyissä asemissa. Hyvä, että Puolustusvoimat reagoi.
Mutta nyt on kirjoitustauko taas ohi, joten joudun poistumaan täältä – voin jatkaa myöhemmin, jos keskustelu jatkuu.
Minä: ymmärrän pointtisi, mutta mun tarkoitus on sanoa, että miksi meidän naisten pitäisi turhaantua tai loukkaantua tällaisen tyhjäpään mielipiteistä.
Tuuli louskuttaa leukoja. Ei sen kummempaa.
Ja kyllä, puolustusvoimat reagoi.
K5: just nii !
Minä: Väärinymmärrysten välttämiseksi täytyy vielä todeta, että mun pointti on vain siinä, että tämä heppu on tyhjäpäinen leukojen louskuttaja, jonka sanomisista ei kannata muuta kuin kohauttaa olkia.
Ärsyttävää, että fiksut miehet leimataan samaan kategoriaan, vaikka suurin osa pyörittelee tälle idiootille silmiään.
Kaveri 7: Miksi toi vitun vatipää ärsytti niin monia on se että armeija on valtion organisaatio, meidän rahoilla ylläpidetty ja nuorille sälleille sen käyminen on edelleen velvollisuus. Tollainen paska sotii yleistä oikeustajua vastaan ja se pitäisi kitkeä sieltä kokonaan pois
Minä: joo totta mut mä ajattelen, että just sen intin pitäis hoidella ääliö pois eikä meidän naisten pitäis piitata tuollaisesta hetken vertaa.
K7: No kyllä naisetkin maksaa tollaisen syöttösian elatuksen joten sitä kautta vitutus on oikein. Pois vaan noi reliikit
Oli tässä sekin että tästä on tullut sekulaari maa, monelle tuli yllätyksenä että voi olla edes noin dorka virka kuin kenttäpiispa
Minä: A.J. voi varmaan vastata, miten puolustusvoimissa ajatellaan, vaikket enää siellä vaikutakaan.
Kaveri 8: what happened in Finland? Who is that mentioned guy?
Minä: naah, just some idiot working as army bishop and telling that women should stay home etc. I was just asking why so many people feel offended when we should really not care a shit about him.
K8: stay home instead to go to army?
Minä: no no, women defintely don’t have dick to go to army! It’s our job to deliver twelve babies!
K8: I think that very many men who go to the army also have not a dick. They only pretend, as it sounds tough ![]()
Kaveri 9: M, If I remember right, an AK-47 gives one some street reliability if you have dick or not.
Minä: so where I could buy one?
K8: S, Absolutely. You didn’t understand me. I absolutely agree that women can go to army, I just say that men who would like to prohibit it only pretend they are men, pretend they are macho although they can be just cowards.
Suomen puolustusvoimista serbialaisiin rynkkyihin
K9: Hmmm… I suppose those are widely available just in Belgrad… ![]()
(Once upon a time I got mine with a stylish garment, free of charge.)
Minä: voitko selittää ihan suomeksi, kun pointti meni vähän ohi?
Eli siis täältä sais yleisesti rynkkyjä? Voitko pistää vinkin mistä kadunkulmasta käydään kyselemässä?
K8: it is a gift for foreigners as we are proud of our tradition. If we want to buy one, we have to pay. …Hell, they even once requested from me to pay for a tank. Nothing in this world is free anymore. I want old world communism, where every obedient citizen would get one bread and one nice armored tank after each hard working day.
Minä: geez I love you! Could you now give us couple of tanks?
K8: to pay for a tank, pardon
K8: sure – free, as you are guests….I have not a mask for them if they go in the bus. I will send tanks by post
Minä: post is actually working much better here than in Finland! So could you please send some guns to us as we are so scared of meeting some Serbian guys!
K8: sorry, I have not guns, I am peaceful. Only tanks, they are for defense. ![]()
Minä: and now you are telling! I am so disappointed, it was only reason to make friends with Serbian, to get some guns!
I’ll never ever talk to you again if you don’t bring me at least one AK-47!
K8: https://www.youtube.com/watch?v=vabnZ9-ex7o
Minä: reminds me of California 1990-91!
Unohtakaa pöljät ohjeet, emme elä intissä
Kaveri 10: Ei hän ole mikään pelle eikä tyhjänpäiväinen leukojen louskuttaja, vaan armeijan esikuntakenraali, puolustusvoimien äänitorvi. Pitäisikö samalla pelle-mitalla kuitata Mäenpään ja Turtiaisen puheet. He ovat julkisen vallan ääniä.
Minä: pitäisi.
Mun mielestä tämä keissi on nimenomaan työnantajan valvonnan ja ohjeistuksen alla.
Täysin turhaa riehua somessa antamassa lisää tilaa idiootin aivopieruille.
Saa vain lisää vettä myllyynsä ja uusia seuraajia.
Mitäpä jos annettaisiin välillä tilaa järjen äänille?
Eipä siinä, voihan näitä mediassa käsitellä ja tietysti pitääkin kyseenalaistaa hepun asema.
Mun pointti nyt oli vaan tämä, että naisten ei pitäisi kiehahtaa jonkun fakki-idiootin länkytyksistä.
Me naiset näytetään olevan aika hyviä loukkaantumaan jopa turhanpäiväisten prinsessojen aivopieruista.
Miksi? Mua lähinnä huvittaa tällainen tyyppi. Jatkan edelleen valitsemallani tiellä, vaikka tän nollatyypin mukaan pitäisikin pysyä kotona ompelemassa vai mitä se nyt oli.
Plus että tää nyt oli mun mielipide aiheeseen.
Sitä ei varmaankaan tarvi dissata, right?
Mulle on hevonhelvetin vähän väliä loukkaantuuko joku tuon pellen sanomisista, mun pointti oli vain siinä, että miksi tuollaisille pitäisi lotkauttaa korvaansa.
Joo, median ja puolustusvoimien pitäisi ja pitää, mutta kummastuttaa somehuuto tästä.
Jatketaan kaikki omia elämiämme kuten tähänkin asti, eikö?
K10: Avaruus on ääretön, sinne mahtuu mielipiteitä. Varmaan joku on loukkaantunutkin. Yritin vain avata hänen valtiollista asemaansa. Median on tietysti uutisoitava tuon tason tyypin puheet.
Minä: joo tottakai median pitää. Mun pointti vaan oli tuossa, että naisten ei pitäisi lotkauttaa korvaansa tällaiselle paskalle.
Eipä kyllä miestenkään.
Kaveri 11: Tämä!
Kaveri 12: En ole seurannut enkä edes aio. ![]()
Ismo: Seuraa toki! Vuoden parhaat naurut Veikko Huovisella terästettynä!
Kaveri 13: Meni jo ja noin muuten voisin nauraa jos tyhjäpäinen leukojen louskuttaja ei olisi puolustusvoimissa jonkinsortin asemassa. Voisivat nyt pyytää tyyppiä eroamaan edes, persujen ajatushautaamossa on tuollaisille teksteille tilaa.
Minä: se onkin PV:n tehtävä, mutta ei meidän muiden kannata loukkaantua. Paljon vähemmällä pääsee kun ei anna tuollaisen vaikuttaa itseensä yhtään mitenkään.
Aika moni näytti kuitenkin ottaneen itseensä kun feedissä on ollut tästä niin paljon. Itse en viitsinyt antaa näkyvyyttä tämän blogille, joten en edes lukenut alkuperäistä.
2021
Belgrad
Kiitos äiti tuulettimesta!

2022
Belgrad
Hyvää juhannusehtoota kaikille!
P.s. Lähetettiin sitä lämpöä ja aurinkoa Suomeen kun kerran tilasitte. Lähti vaan vähän ronskilla kädellä kun meille jäi vain 20 astetta ja kaatosadetta.
2023
Belgrad
Jotkut jutut on vähän työläämpiä työstää kuin toiset ja tää video on ollut yksi niistä hermoja koettelevista.
Valotussäädöt heitti häränpyllyä sitten vielä tallennusvaiheessa, mutta voi tästä kuunnella arkeologien kertomukset kohteesta.
Ja siltä mun aiemmin jakamalta videolta näkee kohteen paremmin.
Myöhemmin tulee vielä blogitekstitkin sekä suomeksi ja englanniksi. Ismo on ne jo kirjoittanutkin, mutta en oo sattuneesta syystä ehtinyt vielä koodata niitä ja duunata kuvia valmiiksi.
Jos sellaiset melkein pari tuhatta vuotta vanhat roomalaisakveduktit kiinnostaa, niin tässä nyt olisi katsottavissa.
Ehkä editoin vielä kerran, ehkä en, joten kannattaa tsiigata jo tästä.
Please be seated for takeoff on paikassa Belgrad, Serbia.
Moro!
Tuun nyt tänne ränttäämään, kun aina ei mee ihan putkeen.
Tää on nyt vähän tällainen behind the scenes story.
Jos ootte aatelleet, että bloggaaminen ja vloggaaminen on sellainen kevyt harrastus, jolla rahaa tulee ovista ja ikkunoista, niin voin kertoa tehneeni tämän videon eteen noin 60 tuntia töitä. (Niin ja ne tulot on 0 €.)
Kun neljän päivän säätämisen jälkeen sain lopulta pidemmän videon Belgradin kaivauksilta valmiiksi. Leikkasin ja fiksasin äänet 25 leikkeeseen moneen kertaan tallennusongelmien vuoksi ja kun lopulta oli julkaisuvalmista, niin tadaa: tallennusvaiheessa valotussäädöt kippasi ihan pehvalleen.
En kuulkaa nyt jaksanut aloittaa jälleen kerran alusta, joten tässä se video nyt on.
Tarjolla on sellaisia melkein 2000 v vanhoja akvedukteja ja luuranko.
Että katsele tästä, koska en oo ihan varma teenkö tätä uusiksi, etenkin kun välillä pitäis tehdä muutakin kuin tätä videota, jota oon siis askarrellut paskarrellut yötäpäivää.
Katsellaan nyt jaksanko tehdä tän vielä kerran.
P.s. Paras ”palkkio” on kyllä ihan oikeasti seuraajien kiitokset, se auttaa jaksamaan.
Siihen ekaan pätkään sain ihanan palautteen, jossa kiitettiin että dokumentoin tämän pian jo uudelleen haudatun kohteen, jotta se jää talteen edes videoiden ja kuvien kautta.
Tämä oli mulle aikoinaan syy kuvajournalistin ammatin valintaan, dokumentoida maailma ja näyttää se muille.
2024
Belgrad
Belgradissa joo, mutta mitään en ole puhunut, kissan kanssa vain olen möllötellyt kotona. Siitä olen varma, koska Ismo oli jo Suomessa ja mä taas olin palannut just Suomen visiitiltä Belgradiin, eikä kissa päästänyt mua silmistään, etten taas karkaa. En sit viitsinyt käydä lähikauppaa pidemmällä, ja sielläkin juosten ja tavaroita vauhdilla kahmien, kissan odottaessa ulvoen kaupan edessä.
2025-2026
Tampere
Ihan hiljaa taas. Nykyään aika pitkälti kissakin.
Discover more from Please be seated for Takeoff
Subscribe to get the latest posts sent to your email.


