22.6. viinioppia, ruokamatkailua ja etenkin Balkania

Viinioppia, ruokamatkailuopintoja, tulevaisuuden töiden pohdintoja (etenkin läpällä), tippaamiskeskustelua, ravintola-alan palkkoja ja tietenkin Balkania.
Päivän sijainteina vakiopaikkojen lisäksi Mostar sekä kuvia Brnosta ja keskustelua Maltan ruokamatkailusta.

22.6. viinioppia, ruokamatkailua ja etenkin Balkania

22.6. viinioppia, ruokamatkailua ja etenkin Balkania

2009
Helsinki

on helpottunut kun naapuri talutettiin pois

2010
Tampere -> Helsinki

ja melkoisen turha keikka tehtynä. jospa lähtis stadiin tekemään muita hommia.

*

is back @ Helsinki

*

haluaa atk-tukihenkilön! miltähän vuosisadalta mun meili on kun päivittämällä safarin meililaatikko toimii aina vaan huonommin. grrr!

*

poistin pari sataa kutsua, sorry folks, mutta mä en ihan oikeasti halua kasvattaa virtuaalikukkia ja virtuaalifarmia, aito yrttitarha ikkunalla on huomattavasti mukavampi.

2026: Kaikki ei ollut ennen paremmin somessakaan. Jos Facebook onkin nöyhtää nykyään (ja siksi tallentelen näitä muistoja, että voin halutessani häipyä), niin positiivista on näiden älyttömien pelien katoaminen. Pelatkoon ken tykkää, mutta näitä kutsuja tuli ihan älyttömästi aikoinaan. Muistatko?

2011
Helsinki

laukkaa kohti kokouspaikkaa,ihan kohta.

2012
Helsinki

Rentoa juhannusta itse kullekin säädylle ja terveisiä kaupungin rauhasta!

2013
Helsinki?

Liekö tämän kesän hitti taas kun on soinut jo pari kertaa viikon sisään (joskin tää on huono versio): Liekki – Tuletko niinkuin öinen maa / Pienokainen @ Klubi, Tampere 31.3.11

2014
Tallinna -> Helsinki

Vaikuttaa siltä, että suurin osa muistakaan suomalaisista ei ole vielä kesälomilla. Paluuruuhka merelläkin.

2015
Helsinki?

Meillä olis vielä kämppiä tarjolla vuokralle.

Ismo Lehtonen

Joistain ennakkotiedoista poiketen mukava keskustakaksiomme on edelleen tarjolla vuokralle ajalle 24.7.-6.8. Eli jos vaikka tiedätte jonkun luotettavan ystävänne tai sukulaisenne, joka tarvitsee majoitusta tuolle ajalle (tai vaikka lyhyemmäksikin aikaa), ottakaa yhteyttä.

Vuokralle tarjotaan myös yksiö Tampereen Amurissa, vartin kävelymatkan päästä Keskustorilta. Kiva pikku asunto, hyvät yhteydet ja palvelut, Pyynikki vieressä, jos haluaa kuntoilla tai näköalakahvitella. Tarjolla heinäkuussa ja sitten syyskuun lopulta joulukuun puoleenväliin.

*

Jos tuottaa käännösjuttuja, kannattaisi pitää edes sisältö samana ja mainita lähde. Tai jos siteeraa asiantuntijoita, on syytä käyttää oikeita sitaatteja itsekeksittyjen sijaan.

Hesarin ravitsemusjuttujen “parhaimmistoa”:

Mari Koistinen

Taannoin blogailin HS:n toimittajasta, joka ei suostunut korjaamaan virhettään. Sama toimittaja herättää jutuillaan ihmetystä laajemminkin. Terveys- ja tiedejournalismi ei tunnu olevan hänelle nyt ihan hanskassa. http://valtsuhealth.blogspot.fi/…/helsingin-sanomat-ja…

Kommentit:

Ismo: Oisko JSN:n paikka.

Kaveri: Toimittajia potkitaan pois pilvin pimein, mutta hän nähtävästi edelleen palkkalistoilla? Outoa.

Kaveri 2: Aika uskomatonta sontaa 😮 luulisi esimiehen ainakin olevan kiinnostunut korjaamaan virheet, jos ko toimittajaa ei kiinnosta.

Minä: Niinpä. Ja kun noita juttuja on useita. Muistan itsekin ihmetelleeni esim. sitä ostotuoremehun paremmuutta itsetehtyyn verrattuna, ja eihän tämä asiantuntija sitten ollutkaan niin sanonut.

Kaveri 3: vai haluaako lehti jostain syystä levittää tieten tahtoen väärää tietoa ja vääristelyjä?

2026: Löyhästi asiaan liittyen; tein toissapäivänä Hesarista kantelun JSN:lle. Eri syystä, mutta näköjään osuu näitäkin tähän vuodenaikaan.

*

Koti Ranskasta varattu!
Tosin vasta viimeisiksi viikoiksi. Alkuun tarvis vielä joku katto pään päälle löytää. Ollako keskustassa vai lähiössä kera uima-altaan, hmm…

Etenkin Balkania

2016
Mostar

viinioppia, ruokamatkailua ja etenkin Balkan

Kaveri: Mostarissa?

Minä: Kyllä vain!

Kaveri 2: The kuuluisa silta..kammotuksen väreet..

Kaveri 3: Hyvä rusketus! Mahtavaa juhannusta sinne!

Minä: Kiitos! Tosiaan, juhannus! Hyvää sellaista sinnekin!

Kaveri 4: Is it Mostar?

Minä: Yes it is!

K4: reconized it ! 😃 😃 have fun

Minä: Thanks! We do! We just booked out third night here. We were supposed to stay only one night, but the place is beautiful and we are so exhausted for changing countries and towns all the time 🙂

Kaveri 5: Melkein yhtä komee silta kuin, Aunessilta!

Minä: Eikö, mutta vain melkein!

Kaveri 6: sie oot nätti! siltaa en tunne.

Minä: Hih kiitos!
Mostarin silta, juuri tämä kyseinen, oli tunnettu sotanäyttämö ja se tuhottiin kokonaan, jolloin se katkaisi yhteydet Bosnian bosniakkien ja Hertsegovinan kroaattien välillä. Kuten oli tarkoituskin.

Aiemmin se tunnettiin nuorten miesten urheusriitistä hypätä jokeen sillalta.
Jälleenrakennettiin 2004 ja on Unescon maailmanperintökohde. Nyt siellä on nuoria miehiä hyppimässä rahantoivossa näytöksenä turisteille. En kyllä ihmettele, että haluavat kunnolla rahaa hypyistään, itse en hyppäisi edes aseella uhattuna.

Niin ja Mostar itsessään tarkoittaa siltoja ja totisesti tämä on nimensä veroinen ja kaunis kaupunki.

K6: Kiitos selvityksestä – muistikin palaili noihin asioihin!

2026: Lue myös: Mostarin silta kantaa historiaa ja nuorta rohkeutta

2017
Belgrad

Please be seated for takeoff

This one is a gift for a birthday girl, whose cousin is making her a cute gift, a book of the photos from all around the world. I got to be part of that because she had hard time finding any photo from Serbia. I was thinking how could I get a photo which would show her love to her cousin. I thought heart ofc would do it, so I decided to walk around until I find a heart in downtown Belgrad. And yes, there it was, on a walking street of Kneza Mihaila, in the very heart of Belgrad!

Belgrad

2018
Belgrad

Ei päivityksiä.

2019
Belgrad

Please be seated for takeoff

Belgrade, Serbia, our nowadays home.

Belgrad

2020
Belgrad

Ei yhtäkään päivitystä.

2021
Belgrad

Aika kiva! Ottaen huomioon, että täällä keskustassa on aina vielä viisi astetta lämpimämpää kuin tuolla mittausasemalla. Torstaina tarkenee!

Balkan

Kommentit:

Kaveri: Elokuuta odotellaan 😁

Kaveri 2: Suomessa myös helteet, jengi valittaa..hah,hah, täällä Hollannissa on viileetä,enkä valita..on noita villatakkeja ulkoiluun!

Kaveri 3: Huh! Ei meillä Gozolla ole näin kuuma. Jotain +32-33 C 😁🌞

Ruokamatkailua

Minä: te ootte siellä meren viileyden ympäröimänä! Mä muuten tutustuin hiljattain Maltan ruokakulttuuriin opintojeni sivussa ja tuli hinku tulla joskus ruokamatkalle sinne!
En oo käynyt kuin erittäin pikaisesti Vallettassa kerran.

K3: Valletta ei ole aitoa Maltaa, niin kuin Hki ei ole ihan Suomea 😂. Täällä on aivan ihana ruokakulttuuri, omia viinejä, paikallisia hedelmiä ja vihanneksia. Olen aivan ihastunut tähän gozolaiseen erikoisjuustoon.

ruokamatkailua

Minä: näinhän se on, enkä edes ehtinyt syödä Vallettassa. Tuohon juustoon tutustuinkin opinnoissani. Kuin myös viineihin, oliiveihin, kaniruokiin ym. Kuulosti tosi herkulliselta!
Taisin jakaakin yhden videon maltalaisista ruokaperinteistä Please Be Seated for Takeoffin FB-sivulla jokunen viikko sitten.

K3: Mä en kerennyt vielä katsomaan. Pitää käydä kurkkimassa.
Oli muuten hulluja viikkoja nämä viimeiset 5-6. Viimeisen lockdownin jälkeen piti yrittää tehdä kaikki työt mitä oli tarjolla.

Minä: onko teillä nyt millainen tilanne? Täällä aletaan jo elää aika normaalisti. Tietty maskit on käytössä ym, mutta liikkua saa, ravintolat on auki ym.

K3: Meillä on täällä aika surullista. Kaikki on auki toki, mutta ku ei ole turisteja, ei ole elämää. Osa kaupoista ja ravintoloista eivät auenneet ovia enää lainkaan. Aika paljon lappuja luukkuihin on tullut. Tämä on turistimaiden varjopuoli: kun matto vedetään jalkojen alta, ei ole helppo keksiä muuta tekemistä.

Maskit on meilläkin käytössä. Sisätiloihin ilman ei pääse lainkaan. Maltalla on 20-25 tapausta päivittäin. Aika vähän enää.

Minä: turismilla elävissä maissa on kyllä tosi vaikeaa. Tällaisissa miljoonakaupungeissa vaikutukset jäävät vähäisimmiksi, vaikka on täälläkin mm. ravintoloita kaatunut. Sulut oli kuitenkin tosi pitkiä.

Kaveri 4: Huh!

2026: Me muuten menimme mainitulle Maltan ruokamatkalle saman vuoden syksyllä.

*

Viinioppia

Please be seated for takeoff

Kerroin eilen, että läpäisin noita alkomahoolijuomatenttejä. No nyt mä sitten ilmoittauduin vähän vahingossa Sommelier WSET 2 -tutkintoon, joka on jo parin viikon päästä.

En taida olla ihan järjissäni, mutta pitäkää peukkuja. Nimittäin jos läpäisen, niin saatte sitten lukea kansainvälisesti tunnustetun viiniasiantuntijan viini- ja ruokamatkajuttuja. Eikö olis hienoa se!

P.s. Tuon pänttäys- ja tastingviikon aikana täällä ja blogissa saattaa olla vähän hiljaisempaa.

#WSET2 #wineacademy #viiniammattilainen

Belgrad

…ja sama omalla seinällä:

Ilmoittauduin sitten vähän vahingossa Sommelier WSET 2 -tutkintoon, joka on jo parin viikon päästä. En taida olla ihan järjissäni.
Mutta jos läpäisen, niin sittenhän on kansainvälisesti tunnistettu viinitutkinto.
Että wish me luck!

Kommentti:

Kaveri: Vahingossa..🤭

Minä: no kun mä tavallaan vähän kyselin, että kuinkas usein noita olis, jos mä vaikka olisin joskus ens vuonna valmis yrittämään. 😅

Kaveri 2: Tiedän kehen ottaa yhteyttä, kun alalla jyllää työvoimapula. Et viittis vaikka kokin ja keittiömestarin tutkintoja suorittaa, niin voin tarjota heti Hkistä töitä 😂

Minä: ei helvetissä! En taatusti suorita jos sinne pitää palata!
Eihän meillä ole siellä enää kämppääkään. 😂
En aatellut myöskään alkaa tehdä baarimikon duunia täällä kympin päiväpalkalla.

Mä vähän epäilin tätä sommelier-osuutta, kun Ismokin jo uhkaili, että mä tarjoilen jatkossa viinit kotona.
Mutta siis toi sommelier-pätevyys maksaa kokonaiset 5€ lisää siihen WSET2 päälle, niin aattelin vetäistä senkin.

Ja toisaalta, jos oikein huonosti menee, niin onhan siinäkin taas yksi uusi ammatti. Että kattellaan sitä duunipaikkaa sit kun palaan maitojunalla.
Toistaiseksi yritän vielä esittää pätevää viini- ja ruokamatkailusta kirjoittavaa viestintäalan yrittäjää ja keskityn maistelemaan viinejä muiden kaatamina. 😊

Lisättäköön nyt tähän, että mähän en mitään työtä väheksy, mutta tykkään omastani niin paljon, että pidän siitä kiinni niin kauan kun se tuo elannon.
Jos ei tuo, niin en yhtään karvaisi vastaan baarityöllekään. Varsinkaan jos pääsisin oikeasti hyödyntämään taitojani, enkä vain kaatelemaan vitosen keppanaa.

K2: 4,5e taitaa maksaa meillä 😂 olis pätevälle kokille tarvetta, ettei yksin tarvi painaa, et jos täältä löytyy hlö, niin Hki, kehäradan junilla pääsee viereen ja muhun saa olla yhteydessä 😂

K1: Ketosen vippana. Paikassaan hyvä. 😂😂🤣🤣

Tippaamisesta

Minä: niillekin on sijansa! En vaan haluaisi tylsistyä kun ei voisi käyttää taitojaan.
Ylipäänsä nostan hattua ravintola-alan ammattilaisille. Hemmetin raskasta työtä, pitkiä päiviä, kauheita työvuoroja ja huono liksa.
Sitten Suomessa porukka ei useimmiten edes tippaa.

Täällä on suru näitä jotka lähtee 12 tunnin duunipäivän jälkeen kotiin keskellä yötä se päivässä tienattu kymppi taskussaan. Siinä kun ostat kotimatkalla pizzan, menikin jo koko päivän liksa.

Aika etuoikeutettu olo, kun tietää, että aina keksii jotain keinoja tienata tuo summa ihan hetkessä.
Ja huom. monien kohdalla puhutaan akateemisesti koulutetusta väestä.

K2: meillä saa tippiäkin semihyvin 💪 mä tossa just tulin 12h vuorosta, eilen samanmoinen, to vaan vähän yli 6h ja sit lähden jussin viettoon, mut edes 10€ tuntipalkalla en kyllä liikahtaisi. Tietty, jos asumiskustannukset olis helvetisti pienemmät. Suomessa tippikulttuuri on tosiaan niin ja näin, kun oletetaan, et jokainen saa sellaisen liksan, että sillä pärjää. Sain tänään hlökohtaista tippiä ihan vaan siitä syystä (en tiä paljon), ett ravintola-alan ihmiset tuli 9 min ennen mun työvuoron päättymistä kyseleen onko keittiö auki, notkuin salissa, ja tarjoilija sit kysy, et ootko viel auki. Pyysi nopeaa tilausta, ett kokkikin pääsee kotiin. Pölähdin siihen heidän eteensä ja vastasin kysyttäessä, et esim burgerit tulee nopsaan. Mitään ongelmaa ei ollut, koska mulle jäi vielä minuutti aikaa siivota sotkuni 😂😂😂😂 asiakkaat oli vaan pahoillaan, et tulivat niin viime tippaan, kuulin keskustelun, mut he eivät tunnistaneet mua siviileissä ja tukka hulmuten auki 😂

Lisään vielä, et lähiörafla ja en oo ikinä saanu tippiä noin paljon mistään. Tosin meillä jaetaan kaikki tasan. Ei oo mitään keittiö saa 10% jonka ne jakaa 7 hlön kesken, kuten jossain mestassa on ollu. Sit kun ääneen sitä ihmettelin, mulle vastattiin ett se on palvelurahaa. Aha. Jos mä paistan kaiken karrelle, niin mitäpä lottoot paljon sä saat “palvelusta” rahaa pelkällä selittelyllä, et kokki on TAAS kännissä.

Belgradin palkat ja hintataso

Minä: niinpä. Ja täällä tosiaan jengi tekee kympin päiväpalkalla. Eli alle euron tunti. Belgrad on muistaakseni 17 vai oliko se 19 % Helsinkiä halvempi kaupunki asua, että silleen…

Ja joo, me tipataan aina ja kaikkialla, ellei nyt ihan totaalisen paskaa palvelua saa (äärimmäisen harvoin osuu kohdalle, ei edes joka vuosi), mutta kyllä moni meidän suomalainen kaveri on sanonut, ettei sais tipata, koska TESin mukaiset palkat. Joopa joo. No, välilä on tipattu sitten koko porukan puolesta, toisinaan vain omasta puolestamme. Jännä vaan se, että itekin tienaan alle köyhyysrajan. Oon sitä mieltä, että jos on varaa mennä ulos syömään, on varaa maksaa myös se 10% päälle. Jos ei ole, säästää vähän pidempään tai jättää jotain tilaamatta.

Ravintola-alan palkat Suomessa

K2: juu, mä tippaan Suomessa syödessä. Baarireissuissa en tippaa. Mikä lie patoutuma tämäkin. Tai no ehkä se liittyy enemmänkin siihen, etten oleta tuttujen tippaavan mua ja tuttujen mestoissa käyn oluella. 🤔 Niillä tessin palkoilla ei pk-seudulla elä. Mun tes olis joku yli 13 kai nykyään tunnilta, mut en kyllä silläkään tee töitä. Oon neuvotellut paremman palkan ja piste. En oikein näe siinäkään järkeä, et käyt täysituntisesti töissä ja joudut hakeen perustoimeentulotukea. Nää ravintola-alan palkat on oikeesti pohjissa, huvittaa, et tyttäreni ilman muuta kuin lukiokoulutusta, voi tienata lauantailisineen 15€/h ja vaikka 10v kokemuksella kokki saa iltalisineen 14 jtn. Terkut liitolle, pam, joka hoitaa sekä kaupan- että ravintola-alan neuvottelut 💪 musta parasta on se, et kaupan puolella pikkujouluaikaan saa tuplailtalisät, kun on niin rankkaa. Eli se on joku 8€/h. Ravintolassa 1,10€ tms. Ja kaupassa varmaan harvempi asiakas kourii perseestä tai huutaa huoraksi 😂ammatinvalintaa niin.

ja vaikka tippaisitte vain omasta puolestanne, niin voin kertoa, et rafladuunareilla on silmät selässäänkin, ne tietää, kuka ne tipit jätti 😁
ulkomailla tippaan aina. Myös baarissa.

Minä: silläkään ei ole lopulta väliä tietääkö, pääasia, että tekijä saa sen tipin.
Toki hyvä jos ymmärtää, ettei osa seurueesta voi maksaa kaikkien puolesta.
Suomessa en välttämättä tippaa baarissa, jos pitää ite noutaa tiskiltä, korkeintaan jätän hilut. Mutta ruokaraflassa aina.

K2: kyllä! Seurueista käydään kyllä taustalla keskustelua, joka jää sinne. Valitettavan usein, se menee niin, et ne mukavimmat asiakkaat, jotka ovat käyttäytyneet hyvin, pyydelleet anteeksi seuruettaan, tippaavat koko porukan puolesta 😂 kun heille pitäisi ravintolatyöntekijöiden maksaa, ett kiitos, että olitte normaaleja ❤️

mutta juu, tää nyt lähti taas tarinaksi. Kun tarvin viinisuositusta ruoalle, niin otan suhun yhteyttä 😁
kun töitäkään et hkistä halunnut, ainakaan nyt 😂

Ja niin, varmaan elää, jos on 2 aikuista jakamassa vuokrakulut jne, mut mä nyt olen yksinäni pyörittänyt tätä taloutta, kunnes nyt tyttärenikin on saanut jo ekan 2 viikon palkan. 2 aikuisen naisen elättämiseen, mun palkka on surkea.

K1: And I do wish you all the luck in the world 🤗🍀!

Minä: kiitos sinä ihana ❤️

K1: ♥️, ite oot !!!

viinioppia

Kaveri 3: Vahinkoja sattuu. Meikäläinen on juhannusvahinko

Kaveri 4: Onnea vaan 🙈

Minä: kiitos, sitä tarvitaan!

Viinioppia – vaikka tuurilla

K4: ei tiedolla ei taidolla vaan tuurilla 👍

Minä: se toimii aina jos ei osaa! 😆

Kaveri 5: Good luck 😁

Minä: kiitän, sitä tarvitaan!

Kaveri 6: Yes!!! Minäkin olen ajatellut samaa 🥂😅

Minä: eikä! Kohta me ollaan kollegoita uudellakin alalla! ❤️
Tää on ollut mulle monivuotinen haave, mutta oon aatellu, etten osaa tarpeeksi, eikä ole myöskään ollut aika tai rahaa tai kumpaakaan.
Nyt sitten vain soitellen sotaan testaamaan mitä osaan.

Meillähän oli aikoinaan se maahantuontifirmakin ja tsekkailtiin jo punaviinejä Portugalista ja kuohareita Romaniasta. Siihen touhuun loppui rahat kesken, mutta aina voipi keskittyä kirjoittelemaan aiheesta.
(Toivottavasti sertifikaatti avaisi myös ovia tiettyihin medioihin, joille tämä parinkymmenen vuoden kokemus ei ole riittänyt…)

Minä: Kas, tästäkin on jo kolme vuotta. Ja kyllä, molemmat paperit tuli, jopa hyvin arvosanoin 😊

Kaveri 7: I wish you luck.

Minä: kiitos, mutta tosiaan jo kolme vuotta sitten tuli suoritettua nuo molemmat tutkinnot 😊

K7: kertausta?

Minä: katso postauksen päivämäärä 😊

K7: äh, se tekee tän tylsäksi 🙃 Someenhan kuuluu nopee reagointi, viis pikkufaktoista. 😉🙄 siitä huolimatta, I wish you luck, on sulla kuitenkin joku projekti menossa tai vireillä….

2026: Nythän mä sitten olen Suomessa, mutta en ole vieläkään hakenut ravintola-alan töihin. Pitäsiköhän?

2022
Belgrad

Ei päivityksiä.

2023
Belgrad

(2026: Sijainti on merkitty ihan oikein. Olimme Brnossa kesäkuun alussa ja sen jälkeen matkanneet Puolan ja Suomen kautta takaisin kotiin Belgradiin.)

Please be seated for takeoff on paikassa Stará radnice (Brno).

Julkaisija: Instagram(tooltip)Vain sivun hallinnoijat voivat nähdä julkaisijan. ·22. kesäkuu 2023 ·Brno, Etelä-Määrin lääni, Tšekki ·

Kehuinkin jo Brnon arkkitehtuuria täällä, mutta kehun uudelleen – katsokaapa näitä kaupungintalon koristeita ja ovia!

Toinen kuva oli pakko laittaa kun joskus osuu näitä hassuja sattumuksia. Tiedättekö kun ihmiset haluaa olla kohteliaita ja yrittää mennä matalana kameran edestä, mutta siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä. Ammattikuvaajana otan nämä huomioimiset kyllä kiitollisuudella vastaan ja myös kiitän aina ihmisiä, jotka väistävät tai pysähtyvät.

Entäpä se tarina, josta kyselin edellisessä postauksessa?

Legendan mukaan Brnota piinasi häijy lohikäärme, joka aiheutti tuhoa kaupungissa.
Lopulta se saatiin kiinni, tapettiin, täytettiin ja ripustettiin kaupungintalon porttikongiin.
Millainenko tuo lohikäärme sitten on?
Odota hetki seuraavaa kuvaa…

*

Please be seated for takeoff on paikassa Brno.

Julkaisija: Instagram(tooltip)Vain sivun hallinnoijat voivat nähdä julkaisijan. ·22. kesäkuu 2023 ·Hranice, Olomoucin lääni, Tšekki ·

Tässä se nyt on!
Brnon kuuluisa lohikäärme, josta kerroin edellisessä kuvassa.

Mikäs elukka tää sun mielestä on?

Brno lohikäärme

*

Belgradissa olisi viikonloppuna taas huikea määrä erilaisia tapahtumia.

Mistä haluaisit nähdä videoterveiset?

1. Tamjanika-viinifestarit
2. Käsityöläispanimomessut
3. Katuruokafestarit

Äänestä suosikkiasi, saatamme poiketa paikalla, jos keli ei muutu ihan kurjaksi.

P.s. Kuva roomalaisajan kaivauksilta. Tämän videon editointi työn alla ja tulee ulos ennen mahdollisia festarijuttuja. (Tallennustilahaasteet vähän jarruttaa julkaisua.)

Belgradin roomalaiskaivaukset

Roomalaiskaivausten videon voit katsoa tästä.

2024-2026
Belgrad & Tampere

Tai jotain siltä väliltä. Tällekään välille ei ole yhtään päivitystä. Johtunee siitä, että tähän vuoden aikaan nautiskellaan kesäkeleistä eikä roikuta somessa.


Discover more from Please be seated for Takeoff

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Translate »
Scroll to Top