28.6. kansallisromanttinen Nero ja Vidodvan

Kissa näkee lepakoita tai kummituksia, me kolareita. Loman kasvot, terasseille syöksyviä autoja ja mitä näitä normipäivään kuuluvia juttuja nyt on.
Manserock-lainauksiakin osuu tälle päivälle pari.

Sijainteina tänään vakkarit Tampere, Helsinki ja Belgrad, mutta myös Toijala, sekä päivityksetön Kotor.

28.6. kansallisromanttinen Nero ja Vidodvan

28.6. kansallisromanttinen Nero ja Vidovdan

2010
Helsinki

ja vähän töitä välillä

*

lähettelee meilejä pitkin Tanskaa. Onneksi englanniksi.

*

no nyt on meilattu niin paljon Tanskaan että voi välillä lopettaa työt.

2026: Sori, en muista miksi, mutta olin tähän aikaan Suomen Freelance-journalistit ry:n puheenjohtaja ja pohjoismaisten freeyhdistysten hallituksen jäsen, eli liittynee niihin kuvioihin.

2011
Helsinki

mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden…ei se tärkeää ole miksi lähden,on tärkeää vain miks en jää….

*

tiistai.

2012
Toijala

Frankie might go to Hollywood, but I’ll go to Toijala!

Kommentit:

Kaveri: Greetings from Hollywood – Toijala on varmaan häävimpi!

Minä: Ainakin se on paljon lähempänä:) Hollywood oli lähempänä silloin nuorena kun asuin Anaheimissa:)

K1: Anaheim, mmm! Mä asuin naapurissa, Garden Grovessa. Kas, meillä on yhteistä asumahistoriaa!

Minä: Oi, kas vain! Milloin asuit siellä? Mä olin 1990-91.

K1: 86-87; niitä muistoja tässä käytiin verryttelemässä. Vain autojen koko pn pienentynyt, muuten kaikki ennallaan 🙂

Minä: Hauskaa! Sama suunnitelma muutaman vuoden päähän, on sit about sama aika asumisesta kuin sulla nyt, hyvä aika verestää:)

*

Rampana raahauduin asemalta ja istahdin puiston penkille, jossa lukee:”maailman kyliin mä väsyin, ota syliin” kiitos Juice

Oma kommenttini: Tampereen puistonpenkit kyllä rules, kuin myös manserock:)

*

Täyttä tuskaa eilisen reisilihasrääkin jälkeen.

*

Onneksi asun kakkoskerroksessa, pidempiin portaisiin en nyt kykenisikään. Eilisen kahden peräkkäisen salitunnin ja 6 km juoksun jälkeen tänään 5 km kävely työkamojen kanssa oli jo yhtä tuskaa. Paras mennä heti ruokakauppaan kun vielä vähän liikkuu jalat. Ensi viikolla sit uutta treeniä:)

2026: Tätä kootessani kuuntelen YouTubesta randomisti musiikkia ja näin paluumuuttajana mietin, miten hienoa suomalainen musiikki on. Mutta siinä missä lyriikat olivat aiemmin miesten käsissä, nyt parhaat sanomat tuntuvat löytyvän naisartisteilta, ja hyvä niin. Pistää jätkillekin painetta jatkaa Manserockin perinteitä.

2013
Helsinki

Nyt on kolme hotellia Italiasta varattuna, Perugia, Rooma, Lido, bueno!

*

Löytyipä taas ihana arvostelu kirjastamme Terhi Rannelan blogista: “…Terhin (Friman) ja valokuvaaja Tanja Mikkolan Tansania-aiheinen lastenkirja Riikinkukkotyttö on yksi viime vuosien valopilkkuja.

Kovasti ihmettelen, että kirja meni palkintoraadeilta ohi… Kun teoksen avaa, tuntuu kuin astuisi aurinkoon. Puhutteleva, tärkeä ja erittäin kaunis teos.”
Lämmin kiitos, Terhi!

Kommentit:

Kaveri: se on!!! ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Minä: Kyllä! Hyviä arvosteluja on kyllä saatu kasapäin, vielä kun saataisiin lisää myyntiä, että saataisiin Tausin koulun remontti käyntiin ja lapsille opetusvälineitä hankittua!

Kaveri 2: Samaa mieltä 🙂

Minä: Oi, kiitos serkku!

2026: Kirjoitin hiljattain tuosta Tansanian kirjaproggiksestamme tännekin.

*

Onkin syyskuussa Barcassa yhden yön pitempään kuin suunnitteli. Finnair juuri ilmoitti, että alkuperäinen paluulento on peruttu. Otin tietysti tilalle seuraavan päivän lennon.

Kommentit:

Minä: Tarjosivat 12 tuntia aiempaa lentoa, en tietenkään huolinut.

Kaveri: No et tietenkään!

Minä: Joo yx työpäivä sinne tai tänne 🙂

*

Ei taas lopu työt tekemällä, mutta puhti loppuu totaalisesti. Aloitan siis loman just NYT!

Kommentit:

Minä: Edellinen pitkä loma 1993, 20 v juhlapäivän kunniaksi pidän taas heti kuukauden loman 🙂

Kaveri: Hyvää lomaa 🙂

Minä: Kiitos S

*

LOMA

Tanja Balilla
Kommentit:

Kaveri: Vau mikä kuva 😃

Kaveri 2: Uitko käsipohjaa??

Minä: M: ei kun tää on sieltä maaliskuulta, laitoin vain tänään alkaneen loman kunniaksi 🙂 Aaltonen: en kun lankutan, exä ny tiä sometrendejä 😛

Mitt Hard

Kaveri 3: greeeat!!!!

Kaveri 4: Yes, if “loma” had face, it would have been like Yours on the picture.

Minä: Exactly Ülle, exactly 😃

Kaveri 5: Nojaat sit poskellasi veteen! 🙂

2014
Helsinki

Pride-kulkue on ohittanut nyt tunnin verran keittiön ikkunamme edessä. Kuinka paljon siellä mahtaa oikein olla väkeä tänä vuonna? Tietääkö joku?

Oma kommenttini: Poliisi sanoo että n. 20 000. Wau!

Kaverini: Enemmän kuin vappumarssilla.

2026: Eilisillan uutisissa sanottiin, että tänä vuonna olisi ollut 100 000. Parisen viikkoa sitten Oras Tynkkynen kertoi Tampereen ekassa Pridessa (jota ei sellaiseksi kutsuttu) olleen parisenkymmentä ihmistä (jos muistan oikein). Ei kuulemma olisi uskonut nähneensä tällaisia massoja. (En muista kuinka monta Tampereen marssilla oli tänä vuonna, mutta työtä on edelleen tehtävänä, kun tuotakin moni kommentoi ymmärtämättä, ettei kyse ole “homomarssista”.)

*

SVVS = shamppanjaa, vadelmia ja vaniljajäätelöä ja sitten saunaan!

Kaverin kommentti: Suomi-Valko-Venäjä Seura 😉 www.svvs.fi

*

Black angus entrecotet grilliin, puoli tuntia Wallanderiin!

Kommentit:

Kaveri: Älä elvistele pihvifileilläs, kun diettaajalla on tasanen lihannäläkä… 😉

Minä: Mikä outo dieetti sulla ny o? About puoli kiloa rehuja ja kunnon pihvi on ihan paras dieetti!

Ismo: Hmm, paljon proteiineja ja niukasti hiilihydraatteja. Pitäisikö tästä kehittää joku muotidieetti?

K1: Neljänkympinkriisisekadieetti mulla on. Rehuja menee paljon, kaikkee muuta vähemmän. Vielä pari kiloo alas, niin olisin normaali (fyysisesti), siis sitten teinivuosien…

Minä: 😃 itellä toimii parhaiten tuo liha + kasvikset. Paino nousee heti jos syö riisiä, pastaa tms, mutta lihaa syömällä säilyy kuitenkin lihaskunto. Ainakin mulla kun oon niin pieniruokainen etten jaksais pelkillä kasviksilla syödä tarpeeksi. Se on kyllä huomattu ettei nelikymppinen voi enää syödä niin kuin puolta nuorempi. Ainakaan ilman että se näkyis

2015
Helsinki

2026: Kuva on Tallinnasta, mutta kaiketi parin päivän takaa ja me jo takaisin Helsingissä.

Kaveri: Coooool lady 🙂

Minä: Hah, thanks! Tulevaisuuden kollegani kuvasi 🙂 Tää alaviistokuvakulma ei kyllä toimi keski-ikäiselle, mutta annettakoon anteeksi kun kuvaaja oli tätä kuvaajaa snadimpi, kaverin lapsi 🙂

Minä: Haha, obrigada Brazil e Portugal, beijos!! ❤

Kaveri 2: Alaviistokulma ei sovi kellekään 😃 eipä tuo tässä kyllä pahalta näytä 🙂

Kaveri 3: Kivempi kuin edellinen, oli liian musta. Sä katsot aurinkoon, valoon 🙂

Kaveri 4: siulla ei ongelmia alakulkulman kanssa – ja hiukissa hyvä valo!

*

Tämä uuniin ja pinaattimuusia kaveriksi!

2016
Kotor

Ei päivityksiä, eli oletettavasti on ollut hauskaa.

2017
Belgrad

Se tunne, kun haluaisit aikaisin nukkumaan ja luulet vihdoin saaneesi kaikki kuvat siirrettyä dropboxiin lähettääksesi linkin asiakkaalle ja huomaat että 40 kuvaa on jäänyt siirtymättä.

Huoh. Istutaan tässä nyt sitten vielä katselemassa palkin liikkumista näytöllä.

Huomenna onkin sitten pitkästä aikaa kaupunkipäivä. Lähetystökäynti, kuvauksia ja treffit ystävän kanssa.

2019
Belgrad

Joskus sanoin Ismolle raflan terassilla kadunvarressa istuessa, että on vähän creepyä kun autot ajaa ihan vierestä, että mitä jos joku syöksyisi terassille.
Sitten viime vuonna kun lähdettiin Belgradista, oltiin viimeisellä illallisella tutussa paikassa (onneksi ei kirjaimellisesti!) kun vieressä ajettiin auto katolleen.

Äsken käveltiin samaa katua ja tultiin kolaripaikalle, puoli korttelia viime vuoden onnettomuuspaikasta, missä kaksi autoa oli törmäillyt ja vienyt jalkakäytävän terassin mennessään.

Kaupungin työntekijät keräilivät rikkinäisiä kalusteita poliisien blokatessa katua.
Toivottavasti ei ollut käynyt pahemmin…

Belgradin liikenne on kuitenkin huomattavasti rauhallisempi kuin muualla Balkanilla.
Silti suurin turvallisuusruski on nimenomaan liikenne.

Ilahduttavaa sen sijaan huomata päivällä, että moni keskustan katu on muuttumassa kävelykaduksi, vaikka niitä on ennestäänkin ihan mukava määrä.
Tultiin sitten syömään tuttuun puutarhapaikkaan Jedno Mestoon, mihin ei ihan helposti syöksytä muurin läpi.
Tosin tämä oli muutenkin kohteena, eikä valikoitunut onnettomuuden vuoksi.
Piti kyllä ensin testata meille uutta raflaa, mutta se oli helletorstaina täynnä.

(Tämä päivitys tulee sitten viipeellä sitten joskus kun olen wifissä).

Belgrad
2026: Ei vain katsomassa, vaan auttamassa, koska tämä on Belgrad.

*

Kansallisromanttinen Nero Serbian lipun kanssa

Mitä sellaista hän näkee, mitä me emme?
Ja kyse ei ole tuosta mehikasvista Neron nenässä, vaan siitä mikä sai heräämään syvästä unesta ja tuijottamaan herkeämättä katolle.
Uskallanko istua selin sinne? 😬

Kommentit:

Kaveri: Olenko kertonut sinulle minun kahdesta ensimmäisestä kissasta jotka aina välillä tuijottivat juuri noin? Itse en mitään kuullut tai nähnyt. Asuimme vanhassa rintamamiestalossa, jossa oli vielä perinteinen talonkirja. Sitä kun tutkin, niin siellä kirjan mukaan vielä asui kolme henkilöä. Jotka todellisuudessa olivat kuolleet jo aikoja sitten, mutta kukaan ei ollut poistanut heitä talonkirjoista.
Hommasin heille virkatodistukset ja kävin poistamassa heidät talon kirjoista. Sen jälkeen kissat eivät enää reagoineet noin 🤪

Kaveri 2: juu, puhuit tosta Belgradissa 🙃

K1: No jotain tuollaista muistelin 😀

Minä: juuh, se ei helpota tuota Neron tuijotuskohtauksen katselua! 😬

Kaveri 3: Nero is summoning the devil! 😈🤪

Kaveri 4: Hämähäkki. A common house spider?

Minä: Nero on tuossa siis ulkona terassilla ja tuijottaa naapurin katolle. Tuskin näkisi siellä hämähäkkiä ja puutarha on muutenkin täynnä öttiäisiä mitä vaanitaan, mutta tuo silmät teevateina ei ole vaanimisilme.

Plus että oli sisällä syvässä unessa ja ilmaantui yhtäkkiä ulos viereen tuijottamaan tuolla ilmeellä.
Eikä puhunut mitään, ei ottanut mitään kontaktia meihin, mikä on todella epätyypillistä Nerolle, jolla on aina hirveästi asiaa meille.

Ja siis herkeämättä tuijotettuaan kiipesi muina naisina ikkunasta takaisin sisälle ja nukahti samantien uudelleen.

Kaveri 5: meillä pesi naakka hormissa. Kissat meinas seota kun se rapisteli ja poikaset piipitteli. Joskus orava ravaa seinällä…

Kaveri 6: Nero tajusi, että te ette näe samaa ja siksi olisi ollut turha jutella teille 🙂

Kaveri 7: Aa, nähnyt outoa unta. Näin me kaikki selkärakankaiset toisinaan.

Minä: juuh, kyllä tuo usein unia näkee ja naukuukin unissaan, mutta kyllä se nyt oikeasti jotain tarkkaili. Luultavasti lepakoita, kuten Marko arveli.

K7: Lepakolle ääni. ❤

Kaveri 8: Oi, kissathan näkevät sen mitä moni meistä ei näe. Kuolleet, luonnonhenget ja paljon muuta. 😊

Kaveri 9: Veljeni alkoi kerran tuijottaa Tsarmitunturissa vähän samalla tavalla ylärinteeseen, mutta saikin sitten sairauskohtauksen, jonka vuoksi piti soittaa puhelimella helikopteri paikalle (tää on tää keskusteluketjun pakollinen asiasta toiseen -viesti).

Minä: huh! Toivottavasti velipoika toipui!
Nero tuntuu olevan kunnossa, mutta itse olis kyllä voinut saada sydärin tuosta ilmeestä! 😬

K9: On, kunnossa.

Kaveri 10: Veikkaanpa, että ei nähnyt, vaan kuuli. Ja kun ei sitten nähnyt, painui takaisin pehkuihin.

Kaveri 11: Samoilla linjoilla Hannen kanssa. Varmaankin vaistosi jonkin henkiolennon, jonka totesi joko vaarattomaksi tai epäkiinnostavaksi ja lähti takaisin nukkumaan.

K7: Kuullut jotakin. Kissan kuulohan on koiraakin parempi. Esim. lintu tai hiiri. Höristää samaan suuntaan kuin katsoo, kuten aina ollessaan “vainulla”.

Kaveri 12: meillä kanssa kaiken maailman fraktaalit tuttuja..itse kyllä emme niitä näe 🤓
vaikka joku ilonpilaaja mulle joskus tuli iskeen “faktoja”, että kissan näkö kun on niin parempi kuin meidän ihmisten, että näkee kaikki pölyhiukkaset yms. 😛

Minä: itseasiassa kissalla ei ole kovin hyvä näkö. Tai no, hämäränäkö on super, mutta kirkkaassa valossa näkee ihmistä huonommin, eikä lähelle oikein mitään. Sen vuoksi kissa seuraa liikkuvaa sormea kun sille yrittää näyttää jotain tyyliin syö tuosta lattialta tuo raksu.

K12: Totta kyllä tuokin 🤔 yleensä noi seinille kyllä tähystää keskiyön raivojen aikaan 😂

Kaveri 13: Kauas kissa näkee erittäin hyvin! (Juuri sinne katolle!) 😉
Myös valossa siis

Minä: Joo se on totta, että näkee kauas, mutta kotioloissa ne vaikuttaa välillä aika pälleiltä kun ei näe mitään mikä ei liiku. Muut aistit onneksi korvaa ja Nero (joka on ensimmäinen kissani, joka saa olla pöydällä) väistelee taitavasti kaikki esineet pöydällä, eikä astu minkään päälle, ei edes muistivihon, vaikka kissat yleensä rakastaa maata paperin päällä.

K12: hyvän kissan oot löytäny 😍😭 ei täällä tuu paperi/piirtopöytä töistä mitään ilman ‘apuun’ hät’ hätää rientävää, juuri siihen työn päälle tunkevaa, jumalattomasti karvaavaa levittövää eläintä. Ja tietty siin onkin ‘yllättäen’, erinomainen paikka, nukkuakin vaikka päikkärit 🤓 kissa life is the life

Minä: A tää on ihan unelma! Tosin se löysi meidät ja pakkohan se oli pitää 💜
Mut haha, niin tuttua aiemmilta kissoilta!

Kaveri 14: Miten kaunis kissa!

Kaveri 15: On se vaan sulonen lautassilmineen 😍

Minä: L ja R, Nero on maailman ihanin piipana!

Kaveri 16: Lepakon suunnistusääntä kuuntelee, Batman liitelee.

Minä: tämä on varmaan se todennäköisin vaihtoehdoista!

K16: Kissa kuulee muistaakseni lepakon korkeat äänet.

Minä: 11 oktaavia! Tässä käsityksessä mäkin olen, että lepakkokin kuuluu siihen. Täytyypä tsekata!

Minä: Kyl! Näin sanoo wikipedia:
”Kissalla on erinomainen kuulo, ja sen kuuloalue on nisäkkäälle lähes ainutlaatuiset 11 oktaavia. Korkeita ääniä kissa kuulee kaksi oktaavia korkeammalta kuin ihminen. Sen ansiosta kissa kuulee lepakoiden suunnistuksessaan käyttämät ultraäänipulssit sekä pienten jyrsijöiden korkeat vinkaisut. Kissa kuulee päänsä kokoon nähden myös epätavallisen matalia ääniä, sillä sen tärykalvon takana sijaitsevat välikorvaontelot ovat poikkeuksellisen suuret. Kissa on taitava myös paikallistamaan äänten lähteet, sillä sen korvat ovat liikkuvat ja pystyt sekä sisäpuolelta poimuttuneet. Pieniä eroja äänten sävelkorkeudessa ja voimakkuudessa kissa ei kuitenkaan erota yhtä hyvin kuin ihminen.”

K16: Lepakon äänitaajuudet lähtevät 20 000 hz taajuudesta joka on ihmisen teoreettinenkin maksimi. Kissalle piece of cake.

Kaveri 17: Kissat töllöttää, aivotoiminta tukossa ja ne miettii…mitäs nyt..oon nähnyt…oon vaan jotain jännää, enkä muista mitä!?

2020
Belgrad

Maisteltiin muutamaa serbiolutta.

Please be seated for takeoff on paikassa Belgrad, Serbia.

Viikolla kirjoittelin serbialaisista viineistä, nyt höpöteltiin serbioluista.

Vidovdan x 3

2021
Belgrad

Yksi lukijoidemme toiveaihe on ollut Serbian ja Balkanin sotahistoria.
Ismo kirjoitti päivän aiheesta, Vidovdanista, ja sen tapahtumista eri vuosisadoilla.

Please be seated for takeoff

Tänään 28.6. vietettävä Pyhän Vituksen päivä, Vidovdan, on merkittävä juhlapäivä Serbiassa. Sveti Vidinä tunnettu sisilialainen pyhimys on täällä suosittu ja korvasi mahdollisesti slaavilaisen auringonjumala Svetosidin palvonnan.

Päivällä on kuitenkin paljon laajempi merkitys Serbian, ja myös koko Euroopan, historiassa.Mm. Sarajevon laukaukset, Versaillesin rauhansopimus ja Kosovo Poljen taistelu tapahtuivat kaikki tällä päivämäärällä.

#serbia #balkan #vidovdan #saintvitus #kosovopolje

2022
Belgrad

Tänään on Vidovdan.

Please be seated for takeoff

Tänään on taas Pyhän Vituksen päivä ja 108 vuotta Sarajevon laukauksista.

Miksi Vidovdan on serbeille tärkeä?
– Eikä vain serbeille, vaan kaikille eurooppalaisille.
Lue tästä.

2023
Belgrad

Mikä olikaan tänään vietettävä Vidovdan?
– Ismo kertoo!

Please be seated for takeoff

Tänään vietetään taas Vidovdania!
– Jaa mitä?

Pyhän Vituksen päivä on merkittävä päivä Serbian historiassa, mutta ei pelkästään Serbian.
Kesäkuun 28. vietettävänä juhlana, Vidovdanina, on syntynyt niin Jugoslavian valtio, kuin Versaillesin rauhansopimus.
Toisaalta myös ensimmäinen maailmansota sai lähtölaukauksensa tänä päivänä.

Lue lisää tästä:

Kaverin kommentti: Santalahteen muuttokin on tärkeä päivä joillekin

2024
Belgrad

Ei päivityksiä.

2025
Tampere

Ihan hissuksiin taas.

2026
Tampere

Huutakaa, kaikki sukupuolet.

Anitta Ahonen

NAISET HUUTAKAA

Älä ahdistu lapseni.
Ei elämä ole tämän kummempaa.
Maailma vain aseistautuu.
Se lisää turvallisuutta, he sanovat.
Ydinaseita kehitetään jotta ei tulisi
ydinsotaa, he sanovat.
Vain sisällissota riehuu kaikkialla.
Globaalinen veljessota.
Kansalaissota.
Kun olin pieni lapsi sanottiin
että se oli kaikkein kauheinta.
Kuka jaksaa vielä sääliä ihmistä
kun minäkin säälin enää puita ja kasveja
ja eläimiä.
Ja nuoria. Ja lapsia.
Ja säälinhän minä naisiakin,
näitä sukupolvien ajan sokeutettuja,
jotka sentään puhuvat rauhasta.
Ja säälin minä miehiäkin,
näitä sokeita sokeuttajia,
säälin minä heitäkin
koska olen poikien äiti.
Äidit huutakaa.
Kehtolaulujen asemesta huutakaa.
Huutakaa suoraa huutoa
kaikkialla maapallolla yhteen ääneen.
Naiset huutakaa.
Pysäyttäkää liikenne, tehtaat,
aseitten valmistus, unet.
Seisokaa keskellä toreja ja teitä
ja huutakaa.
Huutakaa vuoteissa, synnytyspöydillä,
keittiöissä,
pelloilla, kouluissa, toimistoissa ja
kaupoissa.
Huutakaa kädet kohotettuina: – Ei!
Ei, ei, ei.
Ei sotaa!

Eeva Kilpi/Kiitos eilisestä 1996
Hyvää matkaa Karjalan tyttö ❤️

Hyvää matkaa, Eeva Kilpi, mutta rauhan pitäisi mun mielestä olla kaikkien asia. Ei vain naisten tai äitien. Eivät miehet mitenkään toistaitoisia ole.


Discover more from Please be seated for Takeoff

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Translate »
Scroll to Top