Couchsurfing – kokemuksia kotisohvilta

Pienelläkin budjetilla – tai jopa ilmaiseksi -voi matkata, kun tietää niksit.
Kerron tässä postauksessa Couchsurfing-kokemuksiani sekä majoittajana että majoittujana.

Emme yleensä hyödynnä maksuttomia palveluita, vaan vuokraamme asuntoja ja kuljemme junilla ja busseilla. Jonkin verran kokemusta on silti kertynyt myös liftaamisesta ja ilmaisista majoituksista talonvahtikeikasta sohvasurffaamiseen.

Kirjoitin aiemmin kuinka olemme liftanneet halki Tasmanian, sekä Uuden-Seelannin Eteläsaaren, ja saimme matkan varrella ilmaisen majapaikankin yhdeltä kuskiltamme!
Sitä ennen olimme talonvahteina Australian mantereella Castlemainessa.
Näihin matkustus- ja majoitustapoihin päädyimme aikalailla sattumalta.

Ilmaisia majoituksia voi etsiä myös erilaisten alustoiden kautta jo hyvissä ajoin ennen reissua.
Halutessasi voit myös majoittaa muita, jolloin sinun ei tarvitse edes matkustaa tutustuaksesi muihin kulttuureihin.
Couchsurfing eli sohvasurffaus on siis yksi näistä vieraanvaraisuuteen perustuvista palveluista.

Couchsurfing-kokemuksia majoittujana

Vieraanvaraisuuspalvelun ideana on tutustua paikallisiin ihmisiin eri maissa, joten vastineeksi majoituksesta harrastat kulttuurivaihtoa. Jos siis haluat möllöttää yksin huoneen nurkassa, on hotelli parempi vaihtoehto.

Sohvasurffaus-etikettiin kuuluu, ettei kenenkään luokse jäädä asumaan, eli kokolailla pari-kolme yötä on aika, jota kannattaa kysyä, jos aiot itse majoittua jonkun kotona.

Tutustuin alustan toimintaan työparini, Guadeloupe Guiden Mirvan avulla.
Mirva oli majoittunut Couchsurfingin kautta useissa kodeissa, monissa eri maissa.
Kun lähdimme yhdessä työmatkalle Omaniin, pääsin minäkin Mirvan siivellä kokeilemaan tätä majoitusmallia.

veneilemässä Omanissa
Tämä majoittaja oli ensikosketukseni sohvasurffaamiseen.
Jatkoin siitä huolimatta.

Yövyimme Muscatissa ensin kanadalaisen opettajan luona, sitten jordanialaisen bisnesmiehen.
Molemmissa asunnoissa saimme jopa kokonaisen huoneen käyttöömme!
Me tarjosimme kanadalaiselle ja hänen kavereilleen kotona kokatun illallisen, jordanialainen taas tarjosi meille illallisen ravintolassa.

Ainakin ensimmäisessä paikassa nukuimme samassa parivuoteessa, mutta niin me teemme hotelleissakin majoittuessamme, jos twin bed -vaihtoehtoa ei ole tarjolla.

sohvasurffaus kokemuksia
Omanilainen ruoka
couchsurfing
Uusi jordanialaisystävämme majoitti myös saksalaispariskunnan toisessa vierashuoneessaan!

Mikäli haluat yöpyä vaikkapa viikon reissun ilmaiseksi, suosittelen etsimään muutaman eri majoittajan.
Samalla tapaat useampia paikallisia ihmisiä ja pääset näkemään erilaisia koteja ja tapoja elää.
Mirvan kanssa siirryimme parin lyhyen sohvasurffausyöpymisen jälkeen hotelliin.

Samalla reissulla päädyimme vielä asumaan Soharissa paikallisen nuoren naisen perheen luokse ja saimme jälleen oman suuren huoneen. Hän lopulta jopa ajoi meidät poikaystävänsä kanssa Dubaihin!

Mirva Omanissa
kyyti Omanista Dubaihin

Sohvasurffausta itse majoittuen en sittemmin ole harrastanut, mutta sen sijaan päädyimme Ismon kanssa majoittajiksi.
Olemme kohdanneet maailmalla upeaa vieraanvaraisuutta, joten halusimme laittaa hyvän kiertämään liittymällä Couchsurfing-yhteisöön.

Couchsurfing tuo maailman majoittajan kotiin

Majoittajana toimimalla voit tutustua muihin kulttuureihin matkustamatta itse minnekään.
Me olemmekin siis käyttäneet alustaa juurikin muiden matkalaisten majoittamiseen.
Reissaamme itse niin paljon, että tapaamme kyllä eri maista kotoisin olevia ihmisiä riittämiin.

Helsingissä asuessamme halusimme kuitenkin auttaa varsinkin nuoria matkalaisia tutustumaan kotikaupunkiimme.
Kalliiden hotellihintojen vuoksi monella olisi voinut jäädä Suomen reissu kokonaan väliin ilman sohvannurkkaamme.

Vaikka meillä on Mirvan kanssa hulppeat kokemukset Omanista, majoittajaksi ryhtyminen ei silti vaadi mitään luksuspuitteita vierashuoneineen. Ihan tavallinen asunto riittää.

Ismon ja minun Helsingin kotimme oli alkovillinen yksiö. Tarjosimme majoitusta kirjaimellisesti sohvalla nukkuen.
Olosuhteiden vuoksi tarjosimme yöpymistä ensisijaisesti vain yhdelle hengelle, mutta lupasimme majoittaa myös kaksi, jos toiselle kelpaa lattialla nukkuminen.

couchsurfing kokemuksia

Vaatimattomista olosuhteista huolimatta sain appin kautta majoituspyyntöjä lähes joka yölle.
Emme halunneet kotiimme rautatieaseman fiilistä, jossa ihmisiä menee ja tulee ovista ja ikkunoista. Päätimme rajoittaa majoittumisen pituuden muutamaan yöhön kerrallaan ja ottaa maksimissaan yhden majoittujan viikossa.
Jos kaipasimme lepoa ja rauhaa, suljimme varauspyynnöt kokonaan.
Samoin kun on kohteliasta majoittua vain pari yötä, on siis täysin hyväksyttävää rajata majoittaminenkin vain pariin yöhön.

Meidän majoittajan uramme jäi lyhyeksi, kun lähdimme syksyllä 2016 pitempään reissuun, jolta emme ole vielä näin reilun viidenkään vuoden jälkeen palanneet. Sittemmin myimme myös koko kotimme.

Mutta kävipä niinkin, että saatuamme vuokrakodin Belgradista, eräät sohvasurffaajamme ovat kyläilleet luonamme täälläkin, jopa kahdesti!

Couchsurfingia Kuwaitissa

Couchsurfingista löytää ystäviä muutenkin kuin yöpyen

Vieraanvaraisuus ei ole kiinni majoitusmahdollisuudesta. Alustan kautta voi tutustua muutenkin paikallisiin ihmisiin.
Ennen omaa majoittajan ”uraamme” tapasimme vielä yhden sohvasurffaajan.

Kesällä 2016 matkustimme Kuwaitiin. Tapasimme Couchsurfing-yhteisön kautta Kuwaitissa asuvan jordanialaisen Omarin ja hänen armenialaisen ystävänsä.
Nuorilla miehillä ei ollut mahdollisuutta majoittaa meitä, mutta he hakivat meidät hotelliltamme, näyttivät paikkoja, ja kävimme myös yhdessä ravintolaillallisella.

Omar päätyi sittemmin opiskelemaan Englantiin. Yliopisto-opintojensa päätyttyä hän otti meihin yhteyttä ja paukahti luoksemme Belgradiin juhlistamaan valmistumistaan.
Tarjosimme Omarille yösijaa, mutta hän majoittui mieluummin vuokraamansa Airbnb-asunnon rauhassa.

ajelulla Kuwaitissa
illallinen Kuwaitissa

Couchsurfing-profiilin luominen

Tämä aiemmin maksuton palvelu vaihtui pandemian aikana maksulliseksi, mutta hinta on kohtuulliset 2,99 €/kk tai 14,99 € vuodessa. Tällä summalla voit etsiä alustalta täysin ilmaisia majapaikkoja ihmisten kodeista tai toimia itse majoittajana.

Huomaa, että Couchsurfing perustuu täysin vapaaehtoisuuteen: Voit toimia majoittajana, mutta se ei ole pakollista, vaikka itse alustan kautta majoittuisitkin. Tällä alustalla ei kerätä pisteitä tai lasketa vastikkeita. Määräät itse tahdin, sen kuinka usein haluat käyttää palvelua tai kuinka usein olet valmis vastaanottamaan vieraita kotiisi.

Kuten kaikissa vieraanvaraisuuteen ja ihmisten hyväntahtoisuuteen perustuvissa palveluissa, myös Couchsurfing-profiilin luomiseen kannattaa panostaa.
Koko juttu kun perustuu luottamukseen.

Olet sitten majapaikkaa etsivä tai tarjoava, kerro itsestäsi avoimesti.
Mitä harrastat, minkälaisista keskustenluaiheista olet kiinnostunut.
Ihmiset haluavat tavata samanhenkisiä.
Yhteisten kiinnostuksen kohteiden kautta löytyy jopa elämänmittaisia ystävyyssuhteita.

Ihmiset etsivät ja arvostavat erilaisia asioita. Meidän kotimme Helsingin keskustassa sijaitsi tietenkin erityisen kysytyllä paikalla, mutta suurin osa minulle majoitumispyyntöjä lähettäneistä sanoi haluavansa tutustua ihmiseen, joka on matkustanut niin monessa maassa. Miksipä ei, koska matkustaminen on tärkeä harrastus heillekin.

Erään kulttuureista kiinnostuneen italialaisen majoittujan kanssa emme saaneet aikataulujamme mätsäämään, mutta kävimme pitkän viestinvaihdon, jonka päätteeksi viulisti pyysi meitä kyläilemään luokseen Espanjaan. Tätä emme valitettavasti ole saaneet toteutettua.

Majoittajan kannattaa tietysti kertoa millaisissa olosuhteissa hänen luonaan yövytään. Onko tarjolla oma huone vai se sohvannurkka, onko kotona lemmikkejä, millainen on vuorokausirytmi.

Hyvät kuvat kodista ja tieto etäisyyksistä tärkeimpiin kohteisin ja palveluihin auttaa saamaan tyytyväisiä vieraita.
Ei haittaa, vaikka asuisit perämetsässä kaukana palveluista, mutta kerro rehellisesti jos pääsy luoksesi vaatii auton vuokraamisen.
On mukavaa saada vieraita, jotka haluavat juuri sinun kotiisi ja haluavat tutustua juuri sinuun.

Muita tapoja majoittua ilmaiseksi

Kuten alussa mainitsin, me olemme päätyneet saamaan ilmaisia majapaikkoja ihan vahingossa.
Australian talonvahtikeikalle meidät kutsui Gili-saarilla tapaamamme pariskunta, Uudessa-Seelannissa meidät majoitti liftin antaja.
Jos et ole ihan näin seikkailuhenkinen, voi etukäteissuunnittelua harrastaa paitsi couchsurffaamalla, myös muilla tavoin.

Kodinvaihto

Kodinvaihto ei sovi meille kodittomille nomadeille, mutta jos sinulla on oma koti, tämä on yksi hyvä tapa nähdä maailmaa edullisesti.
Etenkin jos kotisi sijaitsee turistien suosimassa paikassa, vaihto on helppoa.
Kaikille kodeille voi kuitenkin löytyä kysyntää. Joillakin alustoilla koteja ei tarvitse edes vaihtaa päittäin, vaan voit kerätä pisteitä lainaamalla kotiasi yhdelle perheelle ja majoittua sitten itse pisteillä jossakin ihan muulla.

Kodinvaihtaja -blogin Marin artikkeleista löydät lisää vinkkejä ja kokemuksia tähän lajiin.

talonvahtina Australiassa
Talonvahtikeikat

Vahtimalla taloa tai lemmikkejä voi majoittua ilmaiseksi tai edullisesti. Tähänkin on olemassa omat alustansa, josta voi etsiä itselle sopivia kohteita ja luonnollisesti hakea vahtia omalle karvamussukalle.

Australian talonvahtikeikkamme tuli tosiaan sattumalta vastaan ja on jäänyt toistaiseksi ainoaksi lajissaan.
Finnsawayn ja Elämää nomadina -blogien Toni ja Anne taas suosivat tätä lajia enemmänkin, joten kannattaa kurkata heidän blogeihinsa, jos housesittaus kiinnostaa.

talonvahtina Australiassa

Couchsurfing-kokemuksia majoittajana

Giulia & Rodd

Ihka ensimmäisten vieraiden vastaanottaminen on jännää. Osaisimmeko olla hyviä majoittajia? Mitä meiltä odotetaan, mitä meidän kuuluisi tarjota, missä meidän pitäisi auttaa?

Italialais-uruguaylainen lainen nuori pariskunta Giulia ja Rodd saapuivat Helsinkiin laivalla.
Asuimme Kalevankadulla, joten satamasta oli vain parinkymmenen minuutin kävelymatka kokolailla suoraan.

Reitti olisi ollut varsin helppo neuvoa, mutta yhtä vähän vaivaa oli kävellä satamaan vastaan. Raapustin pahvinpalaselle ensimmäisten vieraidemme nimet ja lähdin hakemaan heitä satamasta. Seisoin Länsisataman terminaalin ovien edessä katsellen satojen ulos tulevien ihmisten virtaa.
Nuoko? Ei…entäs nuo?

Oli helppo arvata milloin tärppäsi. Terminaalista astuu ulos pariskunta, joiden katseet osuvat kylttiini.
Hymyt leviävät korviin asti ja Giulia lähestulkoon kapsahtaa kaulaani samantien.
Hän hihkuu vielä sohvallamme istuessaankin kuinka ihanaa oli saada oma nimikyltti!

couchsurfing experiences

Kotona maistelemme hapankorppuja, joiden päälle useimmat ulkomaalaiset eivät ymmärrä, mutta Rodd ihastuu niihin.
Hän tekee niistä jopa sandwichejä.

Annamme kohdevinkkejä Helsinkiin ja käymme seuraavana päivänä kaupungilla myös yhdessä. Vieraidemme ihastellessa Helsingin keskustan arkkitehtuuria, kiinnitämme siihen itsekin huomiota. Onhan täällä tosiaan aika kaunista.
Couchsurfing majoittaja voi oppia paitsi muista kulttuureista, niin myös näkemään oman kotikaupunkinsa kauneuden. Moneen yksityiskohtaan ei tule kiinnittäneeksi huomiota katujen arjessa tallatessa.
Sokoksen kattobaari Loistekin on uusien ystäviemme mielestä upea. Onhan sieltä kauniit näkymät!

sohvasurffarit maistelee hapiksia
Pavel

Pian saimme jo toisen (tai siis oikeastaan kolmannen) vieraamme, Pavelin, joka saapui Siperiasta junalla. Venäläisen piipahdus oli lyhyt: Hän tuli ainoastaan katsomaan yhden lätkämatsin Espooseen.
Emme ehtineetkään jutella hänen kanssaan kovin pitkään, koska hän saapui myöhään illalla ja lähti jo seuraavana aamuna.

Olemme kuitenkin edelleen Facebook-kavereita tämän suomeakin vähän osaavan Suomi-fanin kanssa. Tämäkin maailmankansalainen on päätynyt maailmalle: Pavel asuu nykyään Saksassa.

sohvasurffari Pavel
Riko & Narumi

Seuraavat vieraamme saapuvat kaukaa Japanista. Riko ja Narumi ovat ensimmäistä kertaa Euroopassa.

Mietimme mitä voisimme tarjota syötäväksi. Japanissa ruoka on niin tuoretta ja laadukasta, joten emme uskaltaudu ruokkimaan heitä suomalaisen ruokakaupan kalalla tai lihalla.
Päädymme tarjoamaan perinteistä perunasoppaa, joka onneksi maittaa hyvin. Lopulta syömme myös lohta.

Nuoret naiset tekevät meille origameja ja ovat videoyhteydessä kotiinsa. Narumin äiti lähettää meille terveisiä ja kiittelee kovasti, että pidämme lapsukaisista huolen.
Äidin huoli on ymmärrettävä, ovathan tytöt ensimmäistä kertaa Aasian ulkopuolella ja vieläpä majoittumassa ventovieraiden, itsensä ikäisten ihmisten luona.

Luonnollisesti annamme myös Narumille ja Rikolle vinkkejä Helsingin nähtävyyksiin, ja reippaat tytöt kiertävätkin kaikki suosittelemamme paikat ja vielä vähän enemmän.
Tekevätpä myös päivämatkan Tampereelle katsomaan muumeja ja meiltä lähtiessään hyppäävät Rovaniemen junaan, koska onhan joulupukkikin ehdittävä nähdä!

Riko ja Narumi

Tapaamme taas Tokiossa

Vuosi sen jälkeen, kun olimme majoittaneet surffaajamme, matkustimme Japaniin.
Riko oli Euroopassa, mutta Narumin näimme Tokiossa heti reissumme alussa.

Sovimme tapaamisen Shibuyan asemalle, Hachikon patsaan luokse. Onhan tämä koirapatsas paitsi merkki uskollisesta ystävyydestä, niin myös japanilaisten yleinen tapaamispaikka, kun ollaan lähdössä yhdessä illanviettoon.

Illalliselle olimme mekin matkalla. Otimme paikallisjunan Kawasakiin, Narumin kotikulmille.
Nainen johdatti meidät paikalliseen ravintolaan, jossa hänen perheensä tapaa syödä.
Annoimme Narumin hoitaa tilauksen, emmepähän olisi ymmärtäneet listoista muutenkaan mitään.

Reissattuamme Japanissa kolmen kuukauden ajan, illastimme Narumin kanssa Tokiossa vielä kerran, viimeisenä iltanamme ennen Balille lähtöämme.

Narumi Tokiossa
Narumin kanssa illallisella Tokiossa.
Riko etäyhteydessä
Riko osallistui etäyhteydellä Saksasta.

Jälleennäkemisiä Belgradissa

Maailmaa nomadeina kiertäessämme majoittaminen ei oikein onnistunut, kun ei ollut kotiakaan.
Asetin Couchsurfing-appini ei voi majoittaa -tilaan.

Belgradiin asetuttuamme saimme iloisen viestin: Narumi ja Riko olisivat tulossa kaupunkiin!
Kuten Pavel, myös Riko oli päätynyt opiskelemaan ja työskentelemään Saksaan, ja Narumi lähtenyt tapaamaan bestistään.
Siinä sivussa kannatti tietysti tehdä pieni Euroopan-kierros.

Koska meillä oli asunto vuokralla, tarjosimme totta kai majoitusta. – Samaan tyyliin kuin ensimmäisellä kerralla: Yksi voisi nukkua sohvalla, toinen lattialla.
Tämä sopi naisille varsin hyvin.

sohvasurffaus

Sittemmin meillä kylässä käynyt siskoni ja yhteinen ystävämme havaitsivat, että vanha sohvanrohjakkeemme on avattavissa vuoteeksi. Tämäkin luonnollisesti huomattiin siskonikin seurueen jo poistuessa, mutta mitäs pienistä.

Ainakaan Narumia lattialla nukkuminen ei ollut haitannut, ellei se sitten ollut Riko, joka lattialla nukkui.
Nimittäin seuraavalla kerralla Narumi saapui yksin.

Narumi ja Tanja
Tämä olisi niin hieno japanilaiskuva, jos en olisi tässä mukana ison suomalaislärvini kanssa!
Että sori siitä.

Riko oli kiireinen bisneksissään Saksassa, Narumilla taas opinnot loppusuoralla Tokiossa.
Hänellä oli viime hetket tehdä pidempi reissu ennen hektiseen työelämään siirtymistään. Portugali oli vielä kokematta, joten Narumi suuntasi sinne.
Ja koskapa onhan tuo Lissabon melkein Belgradin naapurissa, ystävämme viesti kysyen olemmeko kotona.
Sitten hän otti lennon Lissabonista Pariisin kautta Belgradiin piipahtaakseen luonamme yhden ainoan vuorokauden!

Japanese donation
Narumi lähti Belgradin lentokentälle Japanin valtion lahjoittamalla bussilla!
(Maksoi kyllä oman matkansa.)

Lue tästä Australian talonvahtikokemuksestamme:

Kulta, kastelin kanat – talonvahtina Australiassa

15 ajatusta aiheesta “Couchsurfing – kokemuksia kotisohvilta”

1. Paluuviite: Raakaa hevosta ja käryävää karitsaa tuhansien ravintoloiden Tokiossa - Please Be Seated for Takeoff

2. Todella ihana postaus mahtavista ihmiskohtaamisista ja couchsurfingin ytimestä! 🙂 Mikäli asuisin omassa asunnossa, harrastaisin myös ehdottomasti majoittamista itse, mutta nyt työasunto Portugalissa ei oikein tähän sovi. Olen ajatellut kokeilla majoittujan roolia kyllä jossakin kohtaa, mutta vielä en ole rohjennut. Kodinvaihtoa tein entisen poikaystäväni kanssa Suomen asuntoamme hyödyntäen, mutta eron jälkeen ja Portugaliin muuttoni jälkeen tämä tosiaan jäi. Itse hyödynnän HomeExchange sivustoa (tästä lisää tietoa blogissani http://www.kookospalmunalla.fi ), jonka kautta pystyy harrastamaan ns. kodinvaihtoa pisteitä vastaan, eli ei varsinaisesti tarvitse omaa kotia tarjota vastineeksi jos ei halua tai pysty syystä tai toisesta. Toimii siis hyvin niinkin, vaikka pääperiaate onkin toki päikseen vaihto. 🙂 Paikalliset ihmiskohtaamiset ja uusien ystävyyksien ja tuttavuuksien luominen on parasta ja tekee matkoista mitä ikimuistoisimman! <3

1. Please Be Seated for Takeoff

Kiitos Tiina! ❤️ Kyllä, ihmisten tapaaminen on matkailun suola! Tai ehkä sokeri. 😊
      Me ollaan myös ajateltu, että kun saadaan vuoden päästä oma koti, voisi harrastaa kodinvaihtoa. Tuo itse majoittaminen on ollut mukavaa, kun on saanut auttaa monia matkustamaan ja on voinut siinä sivussa antaa paikallisopastusta.

3. Tuo vaikuttaa niin ihanalta tavalta tutustua muualta tuleviin ihmisiin ja saada majoittujana omaan arkeen kansainvälistä piristystä. Voisin kokeilla itsekin pariskuntana tuota majoitustapaa, yksin en ehkä uskaltaisi 😀

Olen itse ollut mukana HelpX-verkostossa, jossa saat ilmaisen majoituksen ja ruoan pientä työntekoa vastaan. Myös tämä toimii loistavasti ja olen saanut hyviä tuttavuussuhteita ja elämyksiä.

1. Please Be Seated for Takeoff

Täytyypä tutustua myös tuohon HelpX:iin! En ollut kuullutkaan siitä aiemmin, kiitos vinkistä!

4. Mari / Kodinvaihtaja

Kiitos kodinvaihtaja – linkin jakamisesta. Ihana monipolkuinen tarina japanilaisystävistänne. Meillä on tyttöni coachsurfing profiilin kautta majoittunut suomalaispoika, joka käveli Hangosta Nuorgamiin – meidän koti osui kävelymatkan varrelle. Hänellä oli Lempäälän kohdalla jo järkyttävät rakot ja pyykkäsin hänen koko vaatevarastonsa. Kiitokseksi saimme hänen pianokonsertista nauttia!

1. Please Be Seated for Takeoff

Oi vau mikä kävelymatka! Itsekin haaveilen pitkistä kävelyistä, mutta sellainen on toistaiseksi toteuttamatta.
      Voin kuvitella kuinka kiitollinen poika on ollut vieraanvaraisuudestanne ja pyykkäyksestäsi!
      Eipä kestä, monille on varmasti iloa ja hyötyä kodinvaihtotarinoistasi. Ne voivat myös rohkaista kokeilemaan uudenlaisia matkustustapoja, varsinkin jos haluaa elää paikallisten tavoin ja reissata pienellä budjetilla.

5. Hienoa, että tällainenkin majoitusvaihtoehto on olemassa. Oli todella mielenkiintoista lukea kokemuksianne. Vaatii rohkeutta lähteä niin majoittumaan kuin majoittajaksi. Meille tämä ei olisi sopiva tapa yöpyä matkoilla, kaipaamme nykyään niin paljon omaa rauhaa. Hienoa kuitenkin, että tätä kautta reissaamaan pääsevät ne, joilla rahaa ei niin paljoa ylimääräistä ole ja myös todella hieno tapa tutustua paremmin vieraisiin kulttuureihin.

1. Please Be Seated for Takeoff

Meillä on ihan sama, että vuokrataan mieluummin asuntoja, että saa sen oman rauhan. Silti on kiva kun voi auttaa välillä muita matkustamaan tarjoamalla yösijaa. Ja paljon ollaan itsekin kohdattu monenlaista vieraanvaraisuutta maailmalla, kuten juuri vaikkapa saamamme kyydit Tasmaniassa ja Uudessa-Seelannissa.

6. Onnistuessaan tämä voi varmaan olla hyvä tapa tutustua vieraaseen kaupunkiin/maahan/kulttuuriin, sillä tässä aivan ilmeisesti kuvioon kuuluu myös se paikallinen kontakti, toisin kuin AirBnb:ssä. Lisäksi tässä majoitusmuodossa tuskin viedään asuntoja paikallisilta kuten AirBnb:ssä. Muutaman negatiivisen kommentin olen tosin nuorilta naisilta kuullut tähän Coachsurfingiin liittyen lähinnä seksiehdotuksiin liittyen, mutta eivätköhän nekin majoittajat karsiudu tuolta pois vähitellen ainakin jos palautesysteemi toimii. Omalta osaltamme taidamme kuitenkin edelleen pysytellä (maksullisissa) oppaissa ja neljän tähden hotelleissa, joista monet niistäkin ovat oikein kivoja, kunhan välttää pahimmat jättibusinessketjuhotellit 🙂

Ehdottomasti näissä kannattaa olla tarkkana ja lukea arvostelut huolella. Itse olen saanut kerran Brasiliassa AirBbB-asunnon omistajalta niin erikoisia viestejä, että jätin menemättä ja majoituin hotelliin. Uudessa-Seelannissa selasimme Couchsurfingia, mutta ainoa vapaa paikka olisi löytynyt miehen luota, jonka koti oli kuulemma vaatteetonta aluetta, ei kiitos, hostelli kutsui.
      Yksin matkustavan naisen kannattaa suosia paikkoja, joilla on ennestään paljon hyviä arvioita.
      Tuo on aivan totta, että sohvasurffaaminen ei vie asuntoja ja siinä on muutenkin vielä sitä aitoa ihmisten tapaamishenkeä.
      Kyllähän monet hotellit ovat kivoja ja mekin yövymme niissä lyhyitä pätkiä, mutta nomadielämässä ei budjetti kestäisi ja muutenkin on tärkeää saada kodinomaiset puitteet. Siksi vuokraamme asuntoja.
      Couchsurfing-majoittajana taas voi tarjota mahdollisuuden matkustaa niillekin, joilla ei siihen muuten olisi välttämättä varaa.

7. Kuulostaa mahtavalta. Mikä tapa tavata uusia ihmisiä, tutustua uusiin tapoihin, nähdä koteja (tämä kiinnostaa itseäni jostain syystä paljon. Kun majoittuu jossain kohteessa hotellissa ja kävelee kiehtovia katuja, tulee pohdittua millaisia koteja seinät pitävätkään sisällään) . Myös siinä, että tuntemattomat tulevat omaan kotiin yöpymään on jotain kiehtovan jännää. Matkailijoiden kanssa vuosia töitä tehneenä, sanoisin että 99% heistä olisin voinut kutsua kotiini. Tosi kiva artikkeli! Te vasta olette kerinneet vaikka ja mitä.

1. Please Be Seated for Takeoff

Kiitos paljon Tiina! Ihmisten kodit ovat kyllä tosi kiinnostavia, niiden kautta oppii lisää ihmisistä. Ja tykkään laittaa hyvän kiertämään majoittamalla itse. Ajattelen, että mitä enemmän me kaikki osoitamme toisillemme vieraanvaraisuutta, sitä enemmän se lisääntyy ja ihmiset tekevät enemmän hyviä tekoja toisilleen. Hyvin sanottu tuo, että 99 % tapaamistasi olisit voinut majoittaa. Olen samaa mieltä, että suurin osa ihmisistä on hyviä ja suurin osa myös haluaa olla luottamuksen arvoisia.