Arvaatko ketä ovat Emppu, Jope, Sammeli ja… ai niin, mut jo tunnetkin, mutta nuo meidän Belgradin ensimmäiset lemmikit. Nekin tulivat meille pyytämättä ja yllätyksenä, mutta ne lähtivät taivaalliseen soittokuntaan. Ts. toisin kuin Nerosta, hankkiuduimme niistä nopeasti eroon.
Sijainteina tänään ovat Tampere, Helsinki, Belgrad, Kotor ja Valkeakoski.
Huomasin myös merkanneeni monelle päivälle vääriä sijainteja, koska postauksettomat päivät on merkitty Helsingiksi, vaikka saatamme olla olleet reissussa. Tänäänkin tuli vastaan pari Tallinnan kuvaa, jotka on otettu jokunen päivä sitten.
27.6. Emppu, Jope, Sammeli ja mä

2010
Helsinki
ja sipulikin kypsyy mukavasti foliossa ja viini odottaa jo lasissa.kohta syömäääään!
Kommentit:
Kaveri: haha, hyvä jatko ismon statukselle :b
Minä: tottakai sä tajustit:D
Haluatko kuulla sen Ismon päivityksen? Se oli tällainen:
Liha grillaantuu uunissa ja salaatti on jo valmista. Pian syömään!
2011
Helsinki
grilliliha ja pikkaisen punaviiniä pysyy jo sisällä.ou jee.aamulla siis työkykyinen.onhan sekin hyvä kun niitä töitä on pakko tehdä.onneksi pian on uusi loma.
*
viikon verran sankareina, ja sit lomalle:)
*
ei sit aloitakaan lomaa vielä tän viikon jälkeen kun aikataulut muuttuu.mutta ehkä sit jo ens viikon lopulla…
2012
Helsinki -> Tampere
Ja sitten Tampereelle, hyvää matkaa!
*
on onnentyttö, päivän ulkokeikka kuvattu onnistuneesti ennen rankkasadetta ja ehdin jopa kotiin asti sateelta suojaan:)
*
Salille mars! Toi sade vaan olis saanu jäädä tulematta ettei tarvis juosta sateessa sinne.
*
Melkein tekis mieli sanoa etten suosittele body combatia RVP-tunnin perään, ei oikein potkut meinannu irrota. Mutta vain melkein kun kivaa oli:) tosin huomenna keikoilla kyykkiessä saatan olla eri mieltä. Mutta ei se tehoo jos ei tunnu:)
*
Joko sitä olis tarpeex venytelly ja pääsis jatkaan töitä
2013
Helsinki
Nyt on aika katsella Italian hotelleja kera cappuccinon ja suklaan
2014
Valkeakoski -> Tampere -> Helsinki
Ihan sama kuinka väsynyt sitä on ja kuinka vähän on muina öinä nukkunut, niin ei se uni silti tule aikasin kun ei ole tottunut. Mutta nytpä mulla onkin isovanhempien synttärilahjarahalla tänään keikalla Visavuoresta ostettu Emil Wikström-kirja ja aikaa lukea jos en nuku.
*

Kommentit:
Kaveri: Ajatella, elämme suven suloisinta aikaa – vällyjen keskellä. ![]()
Minä: Se on kun suvivirsikin piti mennä kieltämään ![]()
Kaveri 2: She is a Lady ![]()
Minä:

Kaveri 3: hello Tanja!!
Minä: Hi O! How are you and family?
Kaveri 4: Businesswoman!
Kaveri 5: Suomen suvi ![]()
Minä: Tuo oli Viron suvi. Kylläkin kovin samankaltainen kesänkaltainen valmiste kuin Suomessa.
K3: I’m fine my dear!!how is Finland?lugano keeps asking about you.he is in standard one.
Minä: Oh, I miss my little Lugano!! I wish I have a chance to meet him some day again! I will always be his “godmother”.
Finland has really cold summer now ![]()
Kaveri 6: Chic!
*
Emil Wikström-kirjassa paroni von Hansen sanoo kuvanveistäjä Schmidtille “Das hast Du ja schon vor zwanzig Jahren gemacht. Der Mensch muss immer vorwärts gehen”. Vaikkakin vähän eri merkityksessä lausuttu, niin sopii niin hyvin omiin tunnelmiin, juurikin tuo 20 v nykytyötä takana, ihmisen pitää mennä eteenpäin.
*
Tulipa katsottua viimeistä kertaa autoja Hämpin itäpäässä. Junaan sen sijaan ei saa enää lippuja millään hinnalla. Ravintolavaunuun sitten vain kaikkine kamoineni. Siellä työskentelystäkin nykyään moititaan henkilökunnan toimesta.
Kommentit:
Kaveri: Totta kai moititaan. Onhan se ihan kauheeta, jos tekee kahvikupin äärellä töitä: parempi ois ryypätä ja reuhata ![]()
Kaveri 2: Mä luin aikoinani Tillikassa psykologian kirjaa ja tarjoilija kysyi teenkö läksyjä, ei luen psykologiaa. Totesi et heillä on tuollaisten kirjojen luku kielletty, romaania saisit lukea, oli vika kerta vapaaehtoisesti siinä mestassa. (olin yksin ja ostin kyl koko ajan jtn, ettei siitäkään voinut olla kiinni…)
Minä: Näin on Irma, saas nähdä kauanko saan pitää tän paikkani kahvikupin ja läppärin kanssa. Tosin kerran lomamatkalla pelattiin Ismon kanssa korttia ja sekin on kuulemma lailla kielletty. Ehkä sitä lakia ei oltu huomattu kumota samalla kuin kieltolaki. Toi on Holmes kyllä jo aika paha, täytyy muistaa ottaa joku herttasarjan pokkari mukaan jos erehtyy sinne. Mulla olis Emil Wikströmin elämäkerta laukussa, ehkä avaan sen jos mua ei heitetä vielä töitä tehdessä mäelle täältä. Täytyy kyllä odottaa että Sääksmäki on ohitettu, ettei palauteta Visavuoreen ![]()
Minä: Tre-Hki 44,10 € junasta ostetulla paikattomalla lipulla ja siihen syömiset ja juomiset päälle paikkamaksuna. Mutta pääsinpä Helsinkiin aikataulussa, ei olleet sähköt vielä pettäneet radalta.
*
Jeeee loma!! Ai niin, se onkin vain Ismon loma kun alkoi. Mutta mäkin pidän kahden päivän miniloman, alkaen nyt!
2015
Helsinki
Näin hienon kuvan Ismon kaverin lapsi tallensi Tallinnassa meistä, tässä mä ihailevasti katselen kihlattuani


2026: Hauska kun tulee näitä Tallinna-kuvia enemmänkin, mutta julkaistuna kotiin palattua, joten niillä varsinaisilla reissupäivillä on luultavasti väärä paikkamerkintä, koska en ole sometellut reissuissa.
2016
Kotor
Muutto toiselle puolelle lahtea. Kissa oli asiasta eri mieltä. Kun aloimme pakata se hyökkäsi kaksin tassuin sandaaleihini kiinni, et pakkaa!

*
Linnoitukselle kiipeämisen jälkeen piti saada rosét, mutta eipä älytty että matsi on alkamassa.
Olisi siis kannattanut painua suoraan suihkuun kämpille ja vasta sitten takaisin ulos.
Nyt jännätään nähdäänkö Italian voittoa ja mahdutaanko syömään mihinkään.
Kananmunan ja muutaman vesilitran voimin patikointi helteessä pistää vähän nälättämään.
*
Viva Italia!! And England, yes, you asked for (br)exit

*
Best soccer games ever! At first everyone was supporting Italy (likewise) and now Italians ayee for Iceland (likewise)!
*
Voisiko tässä käydä lopulta parhain päin, täysin odottamattomasti? Montenegrossa kaikki EU-kansalaiset (despite Britons) are cheering up together. Maybe brexit is making us stronger than ever. Goodbye and good riddance UK. Bacios!
Kommentit:
Kaveri: Ei must mitenkään odottamatonta. Mä oon jo pitkään näiden äänestysvalmistelujen aikana ollu sitä mieltä, et good riddance. Vaik ei sekään ois haitannu vaik ois tulos ollu toinenkin. Ikävää toki niille lähes puolelle kansasta, joille ois (ollu) tärkeetä jäädä ja äänestivät sen mukaan. Heitä käy kyllä sääliksi. Mut jos ny päätysivät lopulta oleen eroomatta, ois suuri osa kansaa raivona, ja tilanne edelleen surkee.
Kaveri: Nice way of mixing Finnish and English BTW, sis ![]()
Minä: Haha, yeah, I started with Finnish, added smthg in between in English and by accident continued w that. Noticed and said to Ismo that I am mixing languages again and noticed using also 3rd at the end. But well, maybe that describes EU very well, many languages, many cultures ![]()
Minä: Niin, nimeomaan nuoret olis halunnu pysyä EU:ssa, se on se paskamainen keissi, mutta lähinnä tässä ilostuttaa tää muiden EU-maiden yhtenäisyys.
On ollut huoli EU:n hajoamisesta, mutta nyt näyttää siltä, että Britsnnian ero päinvastoin vahvistaa muiden yhtenäisyyttä.
Kaveri: Nuoret olis halunnu ja veikkaan, et muutenkin remainissa enemmän porukkaa joiden elämään exit vaikuttaa suuresti, kun taas exitiä äänestäneet ehkä veti vaan fiilispohjalta, eikä se jääminen ois niin kovasti heidän elämäänsä vaikuttanu kun mitä exit ainakin näiden toisten elämään. Mut siis mä tosiaan aina aattelin, et me voidaan olla better off ilman brittei. Joka tapauksessa moni on silti tyytymätön EU:n toimintaan ja se on EU:n otettava huomioon, niin kuin ainakin Schulz ja Juncker kiiruhtikin puheenvuoroissaan jo noteeraamaan.
Minä: Juurikin näin sis.
Kaveri: Kuolen nauruun: joku englantilainen julkas Brysselin myynti-/vaihto-/jne.-sivuilla “my nationality” -for free.
Emppu, Jope, Sammeli ja mä
2017
Belgrad
Emppu lähti pari päivää sitten. Nyt tapoin Jopenkin.
Please be seated for takeoff
I just killed our roommate. He left his pic on the floor..
#belgrade #serbia #balkan #travel

Kommentit:
Kaveri: Murha Belgradissa, osa 2?
Kaveri 2: Oh Lord
!!!
Ismo: Vai nyt tuli viimein lähtö Jopellekin.
Minä: Tuli yöllä vastaan vessassa. Nousi sitten kyllä vielä kerran kuolleista ja ryömi vastaan eteisessä. Onneksi olin palaamassa petiin kännykän valon avulla, muuten en olisi tätä ihmettä todistanut.
Sen maallinen tomu on vielä ihmeteltävänä eteisen pöydän alla.
K2: Mää en noita torrakoita kyllä kestä laisinkaan ![]()
![]()
Minä: Ne välttelee ihmisiä, joten ei niistä haittaa ole. Mutta paras hankkiutua eroon ennen kuin lisääntyvät.
Kaveri 3: Tahtoo vaan kaverit tulla usein isolla joukolla hautajaisiin.
Minä: Haha, nää isot on onneksi sellaisia, että liikkuvat enemmän yksitellen. Ne pienet onkin niitä piruja jotka liikkuvat kymmenien ja satojen laumoissa. Täällä ei onneksi ole niitä.
Kaveri 4: Mulla ois lainaa
ite kyl siltikin otan mieluummin nää, kun ne isot ällöttäis mua niin paljon, että varmaan luovuttasin kämpän niille ![]()
Minä: ![]()
![]()
kiitos mutta ei kiitos! Täällä on kohtuullinen määrä elukoita, eikä hometta, rather keep it this way!
Kaveri 5: Taidat Tanja olla väkivaltainen luonne? ![]()
Minä: En käyttänyt yhtään väkivaltaa. Ainoastaan vähän DDT:tä. Tjsp.
K2: Onks sitä vielä myynnissä…![]()
![]()
Minä: Heh, ei. Tuo on sellaista torakkasuihketta, mitä myydään kaikkialla maailmassa. Suomessa ei ole tarvetta, mutta muualla ihan markettikamaa. Nyt ei tarvinut edes ostaa. Löytyi kämpän siivousaineiden joukosta.
K2: Jooo, tiesin kyllä…![]()
![]()
Minä: Darn, nyt Sammeli tuli Empun ja Jopen hautajaisiin.
Ja pakeni perhana pesukoneen alle, joten en saanut lähetettyä samalle ikuiselle matkalle. Sammeli saattaa jopa olla Jopen isoveli, ainakin kokoa on huomattavasti enemmän.
Minä: Ai niin, oli meillä äsken tuhatjalkainenkin. Paino sanalla oli. Kun ei tiedetty onko se sukua näille haitallisille, niin myrkytettiin se varmuuden vuoksi eteismatolle.
Että vieläkö epäilette ettemme pärjäisi Serbiassa, nih, vaikka täällä on kuulemma niitä serbejä.
Minä: Nyt lähti Sammelikin taivaalliseen soittokuntaan.
Toivottavasti suku ei vieraile kovin ahkeraan, tai mekin lähdetään autuaammille metsästysmaille tuon DDT:n suihkimisen seurauksena.
*
Ei huvittaisi lähteä Belgradista, joten ei lähdetä. Vuokrattiin juuri nykyinen kotimme vielä toiseksi kuukaudeksi.
2018
Belgrad
Kun herää miniloman jälkeen neljältä, on puoli kuuteen mennessä ehtinyt lähettää meiliä sekä Suomeen, Saksaan että Serbian tulliviranomaisille.
Veroja, kirjanpitoja ja yhteistyösoppareitakin tuli hoidettua.
Tässähän voi kohta jo lopettaa työpäivän.
Kommentit:
Kaveri: Tuo on yrittäjyyden ehdoton etu: yhteen vuorokauteen saa mukavasti mahtumaan kaksi työpäivää. Eikä tarvitse riidellä palkoista kenenkään kanssa.
Minä: Kyllä näin on!
Tosin ajattelin tänään lopettaa jo kuudelta illalla ja mennä katsomaan Serbian matsia.
Ai niin, taitaa siitä sittenkin tulla kaksi työpäivää samalle päivälle, heh.
Odottelen muuten tullilta vastauksia niitä laitteita koskien. Myyjä lupasi kyllä lähettää tänne, mikäli saadaan tullit kuntoon.
Kaveri: Ei pysähdy. Mulla ainakaan. Ei ehdi pysähtyä, kun käyn joka päivä keskellä sitä vähän yli kellon ympäri työpäivää tunnin lenkillä. Siten saa juuri mukavasti jaettua ne kaksi työpäivää hiukan erilleen toisistaan.
Kaveri 2: Täälläpäin 24/7
2020
Belgrad
+33, tulihan se kesä! Terassilla tarkenee. Kaupunki on kyllä poikkeuksellisen tyhjä. Muut lienevät vilvoittavien vetten äärellä.

2021
Belgrad
Jere, my colleague has devoted his life for saving endangered species from poachers. I’ve devoted my life for sharing information, so my very very little way of helping him to save these beautiful animals is to share info about it.
Anti-poaching is what he does. Guarding these rhinos and people who are trying to save them from being shot dead just because of their horns.
Yes, this illegal, criminal activity is ongoing and is getting worse.
These criminals kill animals, they kill people who are trying to save them.
Please read this post carefully.
Please share it.
Please make even a small donation if you are able to do it.
At least, please share this info.
Kollegani Jere suojelee Etelä-Afrikan villieläimiä ja ihmisiä, jotka yrittävät suojella niitä kuolemasta sukupuuttoon.
Jere on omistanut elämänsä tälle työlle, salametsästyksen torjunnalle.
Vähintä mitä voin itse tehdä, on jakaa tietoa hänen järjestönsä työstä.
Pyydän, että lukisit tämän Jeren postauksen.
Jos sinulla on mahdollisuus tukea taloudellisesti, pliis tee se, mutta pyydän, että vähintäänkin jakaisit tämä tekstin.
Asialla on kiire.
Korona-ajan taloudelliset ongelmat ovat lisänneet salametsästystä.
Sarvikuonoja ei enää pian ole.
Jere Hietala
Please read![]()
This is my hand touching a species that has been on this planet for millions of years.
This is sad.
Sad because we should not be on this situation. Rhino dehorning must be done in order to save the species from an extinction. But this is the last solution done by the people who have decided to fight the good fight, I’m one of them.
Couple of reasons why the situation is alarming at this very moment:
COVID took a lot of donations away from the conservation. This meaning less rangers and other valuable assets protecting the wildlife.
Economy in general is bad, people are desperate and acting accordingly. South African citizens are among the most fearful in the world and with good reason too – they live in the fifth most dangerous country in the world (The Gallup Law and Order Index).
All this reflects to anti-poaching operations.
APU work in SA is not easy, safe or financially rewarding to any of the people who actually work in this field.
Guys I know make approx. 400€ a month…risking their lives every time they enter the big5 areas.
I’m committed to help our wildlife and my brothers who fight this war. War similar to Drug smuggling, Counterfeits, Illicit arms trafficking etc. All of these criminal activities are ran by major criminal and terrorist organisations. For example, Al Shabaab and LRA are known for their poaching activity. No joke here.
Sugar coating this problem does not help, we need to speak like the situation requires.
We are about to loose our predecessors, planets most iconic souls, rhinos and many other species.
Would you donate or like to help some other way?
If yes, please contact me @antipoachfin Jere Hietala
Please share.
Thank you![]()

Kommentit:
Kaveri: Your mate is a brave lad because these poachers are really nasty and dangerous fellows
Minä: he really is! He has taken special training to do this. Check out his Anti-poaching Fin page if you’re interested in what he is doing. It’s pretty amazing!
*
Oltiin pienissä serbialaisissa häissä.
Nukkumaan meinattiin, mutta naapurit olivatkin järkänneet isommat häänsä, pienissä häissä oltiin jo aiemmin.
Sulhasen frendi luukutti Darudea, koska muisti mun soittaneen sen ekoissa bileissä.
Sulhanen pyysi mua valkkaan jonkun muun biisin, joten heitin koulukaveri Mäxän Bomfunk Mc’s ajan vedon.
Jengi sekos täysin ja sanoi että koko Serbia danssas tätä 15 v sitten.
Suomi oli ja on kovassa huudossa täällä.
Kommentit:
Minä: Ville Mäkinen ootte edelleen kovaa valuuttaa Serbiassa!
Kaveri: ![]()
Kuulostaa hienolta! ![]()
Minä: oli kyllä upeat juhlat!
Kaveri 2:
Minä: ei kovin kaukana näistä bileistä!
K2: Epäilinkin että teillä on ollut vähän tontyylistä meininkiä. Mutta laulussa on sanomaa, Balkanin meininki on helvetin paljon hauskempaa kun jenkeillä
Minä: juhlaväki kertoi, että oli tylsää kuunnella perinnemusiikkia kirkossa, joten jatkoilla raikasi Darude ja mun soittamana Bomfunk.
K2: Te ootte meidän epäviralliset suurlähettiläät maailmalla
Minä: tää on aina se juttu.
Me ollaan niin pieni kansa, että pitää miettiä, että mä saatan olla ainoa finski, jonka tää tyyppi eläessään näkee.
Sen mukaan pitää käyttäytyä. En se oo vain mä, vaan mä oon koko Suomi.
K2: Näinhän se menee. Me oltiin mun romanialaisen frendin luona käymässä, olin tietysti eka suomalainen mitä se oli koskaan tavannut. Mutta Bukarestissa oli sattumalta sillä viikolla tällainen tapahtuma että näytettiin Kaurismäen elokuvia, muistaakseni Boheemielämää käytiin tsiigaamassa. Mutta erityisen vaikuttunut Alin oli siitä että meidän suurlähettiläs oli niin rento ja ystävällinen. “Ai keskustaan menossa, hypätkäähän kyytiin”. Mä oon tottunut siihen että noi on vitun kivaa jengiä, pyörinyt maailmalla paljonkin niiden kanssa mutta Romanian diplomaateilta ei kansalaiset voi odottaa yhtään mitään
Minä: tämä!
Parasta Suomi-brändäystä on meidän rentous. Meillä ei oo ollut siirtomaita.
Tätäkin keskustelua muuten saattaa lukea useampikin diplomaatti.
Se kertoo ainoastaan Suomen tasa-arvoisuudesta.
K2: Mä olin Suomen ulkomaankauppaliitossa pelkkä varastomies mutta se oli firma jossa ei paljoa hierarkia merkannut, kaikki oli aika ystäviä keskenään. Joten kun mentiin Kiinaan niin ei muuta kun lähetystöön juomaan gin&tonicit tuttujen sällien kanssa. Tää on kyllä jotain mistä pidän
Minä: Just se! Suomen pitäis brändätä tätä tasa-arvoa isosti. Joka hiton maassa, jossa oon tehnyt töitä, paikalliset on ihmetelly suomalaisten rentoutta, sitä, että diplomaatit puhuu ja hengaa tavisten kanssa.
K2: Oot oikeessa, ehkä meidän pitäis tota rentoutta ja reilua meininkiä vähän mainostaa. Svedunaapurit on saatanan taitavia markkinoinnissa mutta rentous ei kyllä ole niiden vahvin puoli. Tässä mielessä Tanska on meidän veljeskansa, siellä suomalaisen on helppo olla
Minä: just näin! Just eilen Serbian expat-porukassa puhuttiin ruotsalaisista ruuista ja mainittiin salmiakki. Oli pakko mainita, että kyllähän tuo nyt on enemmänkin suomalainen (ja hollantilainen) juttu kuin ruotsalainen.
Ne brändää kaiken ja me vikistään?
K2: Tanskalaiset kanssa rakastaa sitä. Mun liverpoolilainen frendi teki yhden päivän aikana helvetinmoiset voitot kun myi salmiakkikossua paikallisilla rokkifestareilla. Tosin niiden sällien drinkin nimi oli Black Bastard
Mä en kanssa tajua tätä että suomalaiset ei osaa markkinoida kunnollatehtyjä huonekalujaan. Meidän jätkät vihaa tota Ikea-paskaa mutta kummasti se vaan myy. Me itse arvostetaan kamaa mikä on ajateltu kestävän vähintään sata vuotta
2022-2024
Belgrad
Ei päivityksiä.
2025-2026
Tampere
Ollaan hiljaa vaan.
Discover more from Please be seated for Takeoff
Subscribe to get the latest posts sent to your email.


