26.6. kissojen salakuljetus

Kissojen salakuljetus ja kenties Georgian-matka. Siinä päivän pääaiheet.
En sitten harrasta kissojen salakuljetusta, sen enempää kuin ihmistenkään, mutta mun kanssa saattaa päästä Georgiaan, jos hankkii itselleen paperit. Niitä kun järkkäilen vain omalle kissalle.
Älyvapaa Facebook-muistot -kooste onkin erinomainen paikka mainostaa ryhmämatkaa, mutta ainakin tiedät, mitä tilaat, jos saat päähänpiston lähteä mun kanssa reissuun.
Ja minkäs minä sille voin, että olen huhuillut asiasta alun perin Facebookissa omalla seinälläni ja myös luvannut julkaista nämä muistot editoimatta ja sensuroimatta. Lupasin jo, niin näillä mennään.
Että tervetuloa vaan, tänne muistojen pariin tai tekemään kanssani uusia.

Päivän sijainteina ne kotikaupungit, tiedät kyllä mitkä, ja bonarina Kotor. Siellä muuten ihailtiin jahtia, jonne oltais päästy viikon reissulle myymällä silloiset molemmat kämpät. Mutta jätettiin sit väliin, kun siinäkin tapauksessa vain toinen meistä olis päässyt matkaan.
Hetkinen… jos myisimme kotimme, pääsisimme reissuun… Miten tämä kuulostaa niin tutulta? Ai niin, mutta se ei tapahtunut tänään.

26.6. kissojen salakuljetus

26.6. kissojen salakuljetus

2010
Helsinki

@Rotterdam.siis terassilla.tarkenee taas.ja pian saunaan tarkeneen vielä paremmin:)

Kommentit:

Kaveri: Onko siis Rotterdam terassi Tampereella, vai oletko Rotterdamissa, jollain terassilla?

Minä: terassi helsingissä,tuon lähemmäksi grolschia ei nyt päässyt:)

2012
Helsinki

Nukkuminen ois näppärä taito. Ainakin luulen että päivisin ois mukavampaa pirteänä.

*

Kolttu teho-ostettu papan 95v. juhliin:)

*

Kotikadun liike mainostaa murrepakasteita. Pitäiskö ostaa paketillinen stadin slangia? Ai jaa, se onkin eläintarvikeliike…

*

huomaa että Tampereelle pitää pakata kuin olis lähdössä vuodeksi maailmanympärimatkalle. (Töitä, sukujuhlia, vapaapäiviä…) Ei uskois että koti on siellä…

2013
Helsinki -> Tampere

Tästä tulee selvästi lämmin työpäivä. Vielä kun olis osannu nukkua niin olis jees. Mutta enää 3 pv ja loma!

*

Voisko se juna tulla kun tarvis päästä Tampereelle. Onnex on viimeinen keikka ennen lomaa.

Kommentit:

Minä: Jaa, eihän tää ole kuin vartin myöhässä, sit mitään.

Kaveri: Tuopista pidetään peukkuja pystyssä. Vai missä mää on? 🙂

Minä: Hyvin pidetty, juna ottaa aikataulun kii matkalla, lupas konna. Ja siltä myös vaikuttaa 🙂

*

Lisää tälläistä päiviä! Erityisesti lomalla!

*

Tanja Mikkola on paikassa Vr S 52.

ehti 2 h aiempaan junaan kuin suunnitteli ja päivän työt on purkissa. Tämä helle kutsuu selvästi poikkeamaan terassilla, vaikka vielä on kaksi työpäivää jäljellä.

*

+30! Aina paranee! Nyt alkaa tuntua kesältä, lisää tänne vaan ja syksyyn asti!

*

Päästäkää jo ulos junasta nauttiin kesästä!

*

Hei mihin se aurinko nyt katos just kun meillä alkaa iltaloma?? Sadetta uhmaten lähdemme silti terassille, nih!

Kommentit:

Minä: Jumankavita, nyt siellä sit tulee vettä kaatamalla ja me ehdittiin vasta rappuun.

Kaveri: Olisit jäänyt Tampesteriin 🙂 Täällä paistaa ja on KUUMA! 😃 Näin sut vilaukselta kun olit lähdössä Sotkankadulta, yritin viuhtoa, et huomannut 🙂

Kaveri 2: Ei täällä Hertsikassa vaan sada. Just istuin terdellä syömässä elämäni parasta Ouzo mezeä paikallisessa Kreetalaisraflassa.

Kaveri 3: Kuusankoskella on hot as hell. 36.2 astetta terassilla – siis omalla. Ovet kiinni, ikkunat kiinni ja kellariin. -aaaaah-

Kaveri 4: Sellasta se on siellä HELSINGISSÄ!

Minä: No kele, alkup suunnitelma oli jäädä Tre, olis pitäny! Voi höh A, tuutte sit ees käymään Tre välillä niin nähdään!

*

+27 ja pilvistä. Tänne jäätyy! Istumme silti juomaan ne kuoharit Rottiksen terassille, koko päivän odottanu ulospääsyä.

2014
Tampere?

Kas, ei jäänyt ihan lyhyeksi tämäkään työpäivä taas. Mutta jos nyt pakkaisi työvälineet aamua varten ja menisi tyynyn kaveriksi. Onneksi ei ole aikainen lähtö.

*

Syömisetkin jäi taas vähälle kun järjesteli muun maailman ruokkimista herkuilla, mutta jos nyt kuitenkin se uni.

*

Creastockin keikka tehty, sitten taas hoitamaan TeeTee Gourmetin paperiasioita.

(2026: Molemmat omia firmoja, vain esikoinen on enää toiminnassa, Creastock siis.)

*

Kaikki sympatia VR:n sähkäreille, mutta mä haluaisin itsekkäästi päästä huomenna Helsinkiin aikataulussa kulkevalla junalla, kiitos!

*

Työt sai riittää tältä päivältä, kerrankin kohtuuaikainen lopetus. Maailmakin tuli melkein valmiiksi. Mitä nyt elintarvikevalvonnan omavalvontasuunnitelmaa ja muuta pientä puuttuu, mutta etiketit lähti vihdoin painoon ja liiketoimintasuunnitelma, tavoitteet, visiot ja arvot tuli hiottua paperille, jotta päästään hankkimaan bisnesenkeleitä.

2015
Helsinki?

Ei päivityksiä.

2016
Kotor

I am sure we’ve come home because we already have our own cat in our balcony waiting on our doorstep for us if we go inside and also fed other one in town.

kissojen salakuljetus

2026: Kotini on siellä missä kissani tjsp. Tuollakin Balkanin kierroksella keräsimme kaikki mahdolliset kissat, mutta Nero omi meidät vasta myöhemmin, koska se syntyikin vasta tätä reissua seuraavana vuonna.

*

Katselin eilen satamassa upeaa purjelaivaa St. Davidia ja mietin onkohan se yksityinen vai voiko sinne ostaa risteilyjä.

Ismo juuri googlasi botskin lähtiessä satamasta, että kyllä kyytiin olisi voinut nousta. Alkaen hintaan 267 000 € per viikko. Taidamme pysyä maissa.

Kommentit:

Minä: Hinta siis per nuppi. Jos oltaisi myyty molemmat kämpät, oltais saatu toisen matka maksettua.

Kaveri: Siis.. 267 000 pilkku vasta tässä vaiheessa 00?

Minä: Jos pilkku halutaan, niin 267000,00 €

K1: Huh… !!!
Siel on varmaan joku ankea pukukoodi. Niinkuin nolla koon minibikinit

Minä: Mä luulen että tuolla hinnalla matkustaja saa päättää pukeutua vaikka säkkiin niin halutessaan. Se ei liene suurin ongelma 🙂

Kaveri 2: joo, mä luulen et se bikinikoodi koskee vaan niitä matkustajia, jotka eivät maksa matkaansa rahalla 🙂

K1: Ai niinku tiskareita 😃

Jos myisimme kotimme…

Kaveri 3: Kämppä myyntiin ja menoksi…

Minä: Vähän houkuttais, mutta onneksi tuo lähti just satamasta, niin myöhästyttiin vähän.
Ja huom. molemmat kämpät.

K1: Jos tää on se lotja, niin sisustus olis mun makuun kyllä
http://www.superyachts.com/yacht…/st-david-89/layout.htm

Minä: Oho, totta, se purjelaiva olikin toinen!
En mä nyt enää voi muistaa minkä eilen näin.
Njoo, en mäkään maksais vaikka oliskin fyrkkaa, mutta merille elävän mieli kuitenkin. Sisustukseen en perehtynyt.

K1: Mulla on perinteisen kartanoherran maku.
Varallisuus… se on sitte semmoinen konkurssiin menneen kartanonherran

Minä: Haha, olispa joskus ollut se ennen konkurssia -tilanne.

K1: Se oli edellisillä sukupolvilla se..

Ismo: Se on kuulemma ideaalinen jahti yhdessäoloon js viihtymiseen perheen ja ystävien kanssa. Että jos päätät myydä tilitoimiston ja ottaa perheen lisäksi 8 kaveria mukaan (12 vierasta mahtuu botskiin), niin muista, keiltä sait vinkin (äläkä myy alle kolmen miljoonan).

Kaveri 4: Heh, näemmä mun ex-koulukaverin ökyhäät Porto Montenegros just tänään. Oisitte voinu mennä kuokkiin 😛

Minä: No hitsi! Olis nyt pitäny aiemmin huomata! Varmaan oltais päästy iisisti sisään jossain patikointikamppeissa

K4: Kyllä! 😃 luulen, et suht isot partyt, ottaen huomioon, että polttareita vietettiin isolla joukolla Budapestissa ja nyt tosiaan häät tuolla. Asuvat ite Lontoossa ja ovat Virosta kotosin. Sinne ois varmaan hyvin ujuttautunu sekaan, mut ehkä tosiaan jonkinnäkönen pukukoodi päällä 😃

Kaveri 5: No huh. Toi hinta on sit varmaan yks niistä täkyistä, jonka tähden ko. purjelaiva halutaan vuokrata. Meitä on moneen junaan (laivaan).

Minä: Aivan. Luultavasti eniten saudeja rälläämässä.

K5: Jep

Mitä matkan hinta sisältää?

Kaveri 6: Sitä mä vaan, että sisältyyköhän tuohon alkaen hintaan ruokaa?

Ismo: Taisi sisältyä, siihen oli arvioitu kulut mukaan 🙂 Ilman niitä perushinta oli 240 000 🙂

K1: Ehkä talo tarjoaa myös pyyheen?

Ismo: Toivottavasti, kun niillä on myös poreamme kannella ja spa-osasto.

*

Mä kans kun muutkin:

Neljä paikkaa, joissa olen asunut:

1. Hervanta
2. Salinas
3. Amuri
4. Nara

Neljä paikkaa, joissa olen työskennellyt:

1. T-market Leevi Siira
2. Fotomax / KP-international Oy
3. Studio Amanda
4. Creastock

Neljä ohjelmaa, joita seuraan TV:stä:

1. Beck
2. Wallander
3. Solsidan
4. Poirot

Neljä paikkaa, joissa olen vieraillut:

1. Libya
2. Burma
3. Moldova
4. Indonesia

Neljä ruokaa, joista pidän

1. Pihvi
2. Pasta
3. Hedelmät
4. Paikallinen (täällä pljeskavica)

Neljä juomaa, joista pidän:

1. Vesi
2. Punaviini
3. Shamppanja
4. Viski

Kopioi tämä seinällesi ja korvaa vastaukseni omillasi. Ehkä opimme toisistamme jotain uutta.

Kommentit:

Kaveri: Wow!
Toi Hervanta on kova juttu!

Minä: Vietin siellä ison osan lapsuudestani. Faija sanoo että sen vuoksi suhtaudunkin normaalisti erilaisuuteen kun olen elänyt jo kaksivuotiaasta palvelutalon naapurissa, mamujen, opiskelijoiden, vuokralaisten ja omistusasujien keskellä.
Ehkä, ja olen ihan aidosti ylpeä tuosta lähiötaustastani.

Kaveri 2: Mä ehdin asua Hervannassa kans vissiin 16 vuotta lapsuudessa/nuoruudessa 🙂 Se oli hyvä paikka, ei ole moittimista.

Minä vuosia myöhemmin: Hassua, just tänään tokaisin, että pihvi ja pasta ovat edelleen niitä ruokia, joita voisin syödä jatkuvasti. Jos pitäisi syödä samaa ruokaa joka päivä, valitsisin pastan. Mutta koska ei tarvi, tänään syömme pihviä kera kasvisten.

Tuohon asuinpaikkalistaan voisin vaihtaa vaikka Tampere, Anaheim, Helsinki, Belgrad, niin tulee edes jotain uutta.

*

Marteinn Jónasson  on ylpeä.

If anyone is wondering how we did that whole soccer thing – this is how 🙂

2017
Belgrad

Vattuja, herkullisia vattuja!

Please be seated for takeoff

Raspberries are so yummy! I chose my spot to live this summer quite well!

Raspberry fields Forever

*

Paikallinen ystävämme pahoitteli, että Belgradissa on usein kovia tuulia.
Yksi syy miksi tykkään Belgradista, on juurikin nämä ilmaa puhdistavat yömyrskyt.
Monien muiden kaupunkien tapaan täällä ei tarvi kärsiä seisovista pakokaasuista, kun öiset ukkoset ja tuulet puhaltavat ne pois.

Saimme juuri taas upean salamoinnin ja raikastavan sateen yli kolmenkympin lämpötilalukemien keskelle. Mieletön näytös taivaalla!
Ja itse pysytään kuivina terassin valokatteen alla.

Kommentit:

Minä: Meditatiivisempaa kuin Prisman kassahihna, vaikka salamointi hilliintyikin juuri videon kuvaamisen aikaan.

Kaveri: mie nukuin valokatteen alla ukkosella eilen. Hyvin nukutti, sateen paukutus peitti muut äänet.

2026: Tuossa kommenteissa pitäis olla ukkosvideoita, mutta ei ne taida toimia täällä. Mutta kuvitelkaa hienot salamat ja räiske.

*

Työt eivät tulleet ihan valmiiksi, mutta klo 22.15 oli aika ottaa valkosipulikana uunista ja puoli tuntia myöhemmin se on jo syöty ja nyt on vielä tehtävänä nauttia viiniä.
Aika huikeaa kun voi itse päättää milloin mitäkin tekee, päivistä välittämättä. Juhannuskin meni töitä tehden, joten miksipä ei viiniä maanantaina!

2018
Belgrad

Saateltiin sis ja friend kentälle. Nähdään taas jossain maassa!

nomadin päiväkirja Belgrad
Kommentit:

Kaveri: Looks very summery to us in the cold south. Jealous

Ismo: Was about 30 degrees. Couple of days it was colder, but it’s getting hotter again.

K1: 0 to 12 here. Not as cold as Finland but enough to keep us by the fire

Kaveri 2: Haha, it’s been much warmer in Finland for the past two months 😊

Minä: Yeah, it was 30 that day (the pic is taken last Thursday) but next day dropped to 13. But it is not comparatible as it is summer in Europe and winter there.

P.s. They visited us here in Serbia, we aren’t going to Finland this summer as we just visited there in April.

K1: you two are truely international nomads

Minä: just can’t decide where to live, haha.

Kaveri 3: No question about which one is your sis…😌❤️

Kaveri 4: Kivat ilmeet ! 😁

Kaveri 5: Tai ilmassa…

2020
Belgrad

Tiedetään tiedetään! Eli sain Hilkka-serkultani tämän jaettavakseni.

Vähän aivojumppaa:

Nelijalkaisen pöydän ääressä istuu 1 isoäiti, 2 äitiä, 2 tytärtä ja yksi lapsenlapsi. Montako jalkaa on pöydän alla?

*

Autoliiton Moottori-lehdessä 06/2020 on juttumme Belgradista, kipittäkää kioskeille, jos lehti ei tule kotiin.

Rennosti Belgradissa

2021-2023
Belgrad

Luulisin, että Belgrad, ei ole päivityksiä.

2024
Belgrad

Olipahan taas kauhujen aamu, mutta nyt on kaikki kuviot Neron kanssa hoidettu.
Seuraavat kuukaudet juoksen vain yksin hakemassa papereita eläinlääkäriltä ja paikallisesta Evirasta.
Sitten nokka kohti Suomea Piipiksen kanssa.

Kuljetusongelma ratkesi sillä, että äitini ja varaiskäni päättivät antaa mulle 50 v-lahjaksi Neron kuljetuksen.
Ajavat siis Suomesta Serbiaan hakemaan meitä ❤️
Siis noin 4500 km.

Lentäen Piipuskaa ei olisi voinut tuoda, siihen se on liian arka. Pelkkä verikoe ja rokotus vaati tällaisen pussituksen. Tassusta piti ajella karvatkin, että shokissa olevalta kissalta löytyi suonet.

Aloin taas miettiä ollaanko ihan järkeviä kun tehdään tää virallisia teitä, paperit kun saisi myös ostamalla noin satasen hintaan.
(Virallisia teitä pelkkä verikoe maksaa sen ja siihen rokotukset ym päälle.)
Mutta sääntösuomalaisia olemme ja kidutamme siksi karvalastamme.

Tämä prosessihan vaaditaan rabieksen varalta.
Sinänsä jännää, että suht vieraita eläimiä smuglataan rajojen yli, kun me käydään tää prosessi läpi melkein 6 v meillä kotona olleen kissan kanssa.

kissojen salakuljetus vs. laillinen muutto
Kommentit:

Kaveri: Voi pientä❤️❤️❤️❤️

Kaveri 2: Kätevä pussi.

Minä: onhan se, mutta ihan hirveää joutua sullomaan Piipuska moiseen 🥲

Kaveri 3: Kyllä se pitää tehdä ihan virallisesti, koska rabies ja parvo.. pahimassa tapauksessa kisu voisi jäädä jossain rajalla kiinni ja joutua kuukausien karanteeniin.

Minä: totta kai! Ei me missään nimessä sellaista riskiä otettaisi, että Nero ei pääsisi rajan yli.
Tosin karanteenissahan se joutuu joka tapauksessa olemaan 90 pv kun tullaan EU:n ulkopuolelta.
Mietin lähinnä sillä, että eläimiä kuljetetaan feikkipapereilla ja me tuodaan tuttu kotikissa. Että hyvin nämä jutut falskaa.

K3: No säännöt on kuitenkin säännöt vaikka joku niitä rikkoisi..

Minä: no niin on. Sen vuoksi me asutaan nyt kahdessa maassa ja hoidan näitä asioita. Pointtini ei ollut kannustaa laittomuuksiin. Kunhan mietin tuota karvalasta rääkätessäni parinkin tutun kommentteja siitä, että aika harva tekee prosessin näin oikeaoppisesti.

Neron matka oli synttärilahjani

Kaveri 4: niin falskaa, ja nämä on hankalia tilanteita kun ei oikein tiedä mikä olisi paras ratkaisu rakkaan ystävän kannalta. Mietin jos jouduttais tuo tekemään meidän Shivalle- varmaan kuolisi siihen stressiin jonka operaatio aiheuttaisi. Mutta ihan mahtavaa että olet saanut maailman parhaan synttärilahjan!!! Onnea siitä ja onnea teille matkaan!!! 💘
Kohta se on jo ohi!

Minä: kiitos ❤️
No sepä just. Eläinlääkärikin luuli ennalta että hössötän turhia, mutta nähdessään Neron ekan kerran maaliskuussa tuo totesi heti, että Nero on poikkeuksellisen arka.
Sanoi ettei tätä kissaa voi kuljettaa ilman rauhoittavia ja siksi pitää tehdä sydän- ja maksakokeetkin.
Tänäänkin siltä tuli hätäkakka boxiin jo kun näki toisen eläinlääkärin joka on apuna kuljetuksissa ja tulkkauksissa.

Mutta on kyllä maailman paras lahja tuo ❤️
Yli vuosi on yritetty selvittää Nerolle sopivaa kuljetusta, eikä olla keksitty sopivaa. Yksi kuski olisi, mutta henkilöautolla matka on hankala. Porukoilla on retkiauto niin pystyn nukkumaan siellä Neron vieressä niin on vähemmän stressaavaa.

Niin ja just tuo, että pelkään Neron stressaavan niin että saa sydärin, niin shokissa se on lääkärikäynneistä.
Sehän pelkää muutenkin joitakin juttuja ihan infernaalisesti. Esim. pitkiä takkeja.

K4: hyvin se menee, nyt kun tuo kyyti järjestyi niin että saa turvallisesti äipän kainalossa nukkua 💓💓💓

Minä: kyllä se nyt hyvin menee ❤️ järjetön helpotus tuo että voin nukkua Neron kanssa samassa tilassa ❤️

Kaveri 5: Mekin tultiin EU:n ulkopuolelta, mutta ei ollut karanteenia. En kyllä muista, mikä oli syy, mutta kaiketi jokin kv-tautiriskiluokitus tms.?

Minä: ehkä siellä ei ollut rabiesta?

K5: Voi pikkistä. Mutta kyllä se iloksi muuttuu!

Minä: niin se tekee ❤️ nyt on pahimmat vaiheet takana, kun rokotusten tehosteetkin on annettu. Nyt vain odottelua ja paperitöitä.

Muuttoja kissojen ja koirien kanssa

K5: Muistan tuon vaiheen tosi hyvin. Tulin Jerusalemista kolmen kissan kanssa ja lentoasemalla sitten puuttuikin yksi leima, vaikka kaikki oli tehty, kuten piti…Uhkauksilla, itkulla ja lopulta ihan rahalla sieltä selvittiin.

Minä: apua! Muuten… haluatko kertoa mikä se puuttuva leima oli, muistatko? Ihan vaan välttääksemme.
Mulla alkaa olla jo pää pyörällä tän prosessin kanssa.

K5: Joo, se oli sellainen läänineläinlääkärin leima todistuksena siitä, että kissat oli tarkistettu ja hoidettu, kuten pitää. Niiden oma eläinlääkäri ei tiennyt tällaisesta ja oli tietenkin leimannut ne proopuskat ihan vain sillä omalla leimallaan. Onneksi Tel Avivin kentällä (kuten ilmeisesti lentokentillä yleensäkin) oli päivystävä läänineläinlääkäri, joka sitten ne leimat paperiin löi leimaveroineen.

Minä: kiitos tästä L ❤️ Yritän tosiaan huolehtia, että Nerolla olisi mieluummin ”liikaa” leimoja kuin se tyypillisesti Serbiassa yksi puuttuva. Täälläkin leimoja tarvii olla aina kolmet, joten silläkin tsekkailen papereita huolella ja kyselen perään jos on vähemmän.

Kaveri 6: Koko Suomi odottaa

Kaveri 7: Voi Piipuska❤️

Ukraina liittyy tähänkin operaatioon

K6: Tämä on fiksumpi operaatio kuin se, joka alkoi yli 2 v sitten

Minä: tämä voi olla yhtä pitkä, mutta ainakin parempi.
Mulla muuten on apuna Ukrainasta sotaa 9 koiran kanssa paennut eläinlääkäri. Hänellä ei ole toimilupaa Serbiassa, mutta auttaa kuljetuksissa paikalliselle lääkärille, sekä tulkkauksissa ja paperitöissä. Mun serbian kielen taito kun ei riitä näihin dokumentteihin. Osaan hoitaa vain ihmisten oleskelulupia.
Tuo ukrainalainen tarjosi jopa ilmaista apua, mutta siihen en suostunut.

Kaveri 8: Slava Ukraini ❤️

Kaveri 9: Hyvä kun olette tunnollisia. Yritetään nyt pitää täältä poissa monia inhottavia eläintauteja.

Minä: jep! Hassuahan on se, että vuosia kotona ollut Nero on terve, mutta sääntöjen mukaan mennään.
Kai tää sit on vähän sama kuin että menetettiin tulomme kokonaan pandemian aikana, kun oltiin niin idiootteja, että noudatettiin ulkonaliikkumiskieltoa ja matkustusrajoituksia.
Käy vähän lompakon päälle, mutta meillä on edelleen ajatuksena yhteinen hyvä, eikä oma napa.

Kaveri 10: Aivan tajuttoman upea lahja! Iso hali äidilles ja varaisukille😍

Minä: eikö! Äiti soitti mulle kun oltiin tulossa satamasta ja kertoi, että oli ajatellut antaa mulle jonkin rahalahjan, mutta sitten oli tullut mieleen haluaisinko kenties tämän. Arvaa montako nanosekuntia mietin vastausta! ❤️

Sit sekin, että porukat myös näkee missä asuttiin vuosia.

Nero seuraa meitä kaikkialle

Minä: Nero häipyi pihalle ja olin aika huolissani, kun sitä pitäis tarkkailla rokotuksen jälkeen. Eikä se normaalisti todellakaan lähde sateeseen. Mutta sieltä se palasi ja taas tulee pusuja. Oli vaan käynyt irroittamassa tassusta teippauksen 😅

kissojen salakuljetus

Kaveri 11: Tsemppiä Piipikselle! 😍

Minä: kiitos 🥰
Tuossa se nyt nököttää likomärkänä kun piti lähteä etsimään mua kun kävin pikaisesti kaupassa. Kaatosade yllätti matkalla, mutta ilmeisesti oli niin huoli että paha eläinlääkäri vei myös mamin, niin piti lähteä urheasti pelastusretkelle ❤️

Kaveri 12: Voi pientä Neroa, onneksi nyt on hankalin vaihe takana ❤️ Ja siis apua miten mahtava synttärilahja!😍🐾

Minä: syliin nukahti ❤️ ja eikö! Ihan uskomaton lahja, ei tarvinut miettiä sekuntiakaan kun kuulin tämän ehdotuksen! Ei tule halvaksi tämä Piipana, mutta ei tätä voi rahassa mitata. Se pysyy meidän matkassa ❤️

kissojen salakuljetus

Karanteeniohjeet

Kaveri 13: Koitin oikein katsoa, onko säännöt muuttuneet siitä kun “poikien” kanssa Sansibarilta tulin. Meillä oli kaikki rokotukset, verinäytteet ja paperit kunnossa, eikä mistään karanteenista puhetta missään vaiheessa. Suoraan lentokentältä tultiin kotiin Töölöön – enkä sen jälkeen ole halunnut yli 25 kg koirien kuljetusboxeja nähdäkään.

Eviran sivuilla käytyäni, en edelleenkään löytänyt karanteenivelvoitetta, asianmukaiset toimenpiteet läpikäyneelle eläimelle. Mitä olen muuten mm. koiraryhmissä ymmärtänyt, karanteenia ei nykyään edes käytetä vaan ehtoja täyttämätön eläin joko palautetaan lähtömaahan tai lopetetaan.

Karanteenista: https://www.ruokavirasto.fi/haku/?query=el%C3%A4inten%20karanteeni
Laillisen maahantulon edellytykset: https://www.ruokavirasto.fi/…/matkus…/lemmikkien-maahantulo/

Minä: se riippuu lähtömaasta. En nyt muista ulkoa esiintyykö Sansibarilla/Tansaniassa rabiesta, mutta Serbian maaseudulla esiintyy, joten jokaisen eläimen, joka täältä matkustaa, pitää käydä tuo prosessi läpi.

Eli vaikka Nero on syntynyt, kasvanut ja asunut koko ikänsä Belgradissa, jossa rabiesta ei esiinny, sen pitää ottaa testit ja olla karanteenissa.
Säädös ei erittele alueita maiden sisällä, joten näillä mennään.
Ja siis just tuo että palautetaan/lopetetaan. Enpä ottaisi riskiä.

Voin käydä etsimässä Ruokaviraston sivuilta sen linkin, hetkonen.
Mutta tosiaan sama säännös koko EU:ssa.
On selvitelty tätä jo muutamakin vuosi.

Minä: tässä nyt pikaisesti yksi linkki https://www.ruokavirasto.fi/…/koira…/lemmikkielaimen-siirto/
Mutta oon siis selvitellyt nuo useammankin tahon kanssa.

Koirien, kissojen ja frettien siirto

RUOKAVIRASTO.FI

Koirien, kissojen ja frettien siirto

Koirien, kissojen ja frettien siirto

Minä: niin ja joo, tajusin vasta, että viittasit ilmeisesti Suomen pään tullikaranteeniin.
Sitä ei tarvita, vaan nimenomaan se karanteeni hoidetaan lähtömaassa.
Sen jälkeen kun rabiestesti on tehty, lemmikki on vapaa matkustamaan 90 pv testin jälkeen. Siis tietty jos tulos on puhdas.

K10: Joudutko siis Nerosta eroon kolmeksi kuukaudeksi, vai miten se karanteeni käytännössä toimii?

Minä: en onneksi. Riittää kun Nero on kotona.
Maasta riippuen laki sanelee pitääkö olla lukittuna kotona vai ei, mutta esim. Suomeen tuodessa riittää kun on lähtömaassa 90 pv testin jälkeen.

K13: Juu, en mieltänyt lähtömaassa odotteluaikaa karanteeniksi. Saahan elukat siellä olla ihan niin kuin ennenkin.

Minä: siis eikö teillä ollut se 90 pv kotona vai tarkoitatko ettei se haitannut? Kun mäkin aattelen ettei se ole ongelma, mitä nyt pitää vähän rajoitella Piipuskan liikkumisia. Tuo kun mielellään seikkailisi kotipihan ulkouolellakin.

Rabies-testi

K13: En nyt enää muista ajan pituutta, mutta jokin odotusaika siinä oli. Pojat oli rokotettu jo aiemmin , mutta siruja ei ollut koko saarella, joten niidenkin hankkimiseen meni aikaa. Sitten uudet rokotukset ja se varoaika ja verikokeet piti tutkia EU:n hyväksymässä laboratoriossa, joista lähin oli Etelä-Afrikassa. Kaiken kaikkiaan siitä kun päätin koirat tuoda, niiden tuloon kului 6 kuukautta.

Heinäkuussa 2012 asiasta ekan kerran puhuttiin ja helmikuussa 2013 olivat EU-kelpoisia.Tuon väliajan elivät ihan normaalisti Chukwanin pihalla, äudin ja isoäidin luona kyläillen ja Intian valtameressä illalla vilvoitellen 😊

Minä: juu tuo EU-labra vaaditaan täälläkin. Parissa viikossa pitäisi tulla tulosten.
Mutta kyllä täällä on selkeä ohjeistus, että pitää olla kotona eikä saa olla kontaktissa muiden eläinten kanssa. Mutta eihän sitä tietenkään kukaan käytännössä valvo ja varmaan just koirien kohdalla ihmiset lenkittää ihan normaalisti.
Sääntöjen mukaan ei kuitenkaan saisi. Meillä esim. kotipiha on sallittu, koska naapureilla ei ole eläimiä.

K13: Sansibarilla ei varmaan mitään ohjeita ollutkaan, joten en ihan Suomen ohjeistuksella mentiin. Ihana eläinlääkärimme oli onneksi kv. tyyppi ja hänellä oli kaikki tarvittavat lomakkeet hallussa. On auttanut myös monet kissat eurooppalaisiin koteihin. ☺️ Ja hävittänyt hankkimallaan sponsori rahoituksella rabieksen koko saarelta & järjestänyt kastraatio ja sterilisaatio kampanjoita kulkukisuille ja -koirille.

Minä: aivan mahtavaa ❤️

90 pv

K8: Marichka oli 2viikkoa karanteenissa kun tuli Ukrainasta

Minä: vain 2 vkoa? 😳
Siis kummassa päässä?
Sekä Serbiassa että Suomessa sanotaan että 90 pv.

K8: suomessa.mutta sillä oli Ukrainassa ollu jo omaa karanteenia
muuttunu varmaa vuodesta 2022

Minä: ei mun tietääkseni oo muuttunut. Mutta samaa tuossa H sanoi, ettei olisi tarvittu Tansaniasta. En sit tiedä, mutta mitä näitä oon ite seurannut työnkin puolesta toistakymmentä vuotta, niin aina on ollut sama prosessi.
Tästä on laajemmin kokemusta ainakin R.H. ja M.M., joten saa huudella jos ehditte!

Kaveri 14: Nero on nimensä veroinen. Se on ottanut kodikseen hyvän perheen, joka pitää siitä huolta😊
Tuohon “sääntösuomalaisen” rooliin joudun välistä reissuillamme vaimoni kanssa, joka on “säännötönbrasilialainen”. Toisinaan hän kysyy, jotta miksei mekin voida tehdä niin ja näin, sillä tekeehän nuokin niin. Minulla on siihen vakio vastaus, “mikäli joku hyppää sillalta alas jokeen, niin ei meidän tarvitse tehdä samoin”😃🌞
On tiettyjä pelisääntöjä, joita noudattamalla yhteiskunnissa pysyy järjestys. Sitten on niitä “sääntöohoja”, joita ihmiset kiertävät jopa “sääntösuomalaisena” ns. “maalaisjärkeä” käyttäen. Parasta on, kun rauha, turvallisuus ja järjestys kaikille toteutuu.
Toivotan mukavaa roadtrippiä takaisin Suomeen😃🌞

Sisäkissan elämää

Kaveri 15: Tuletteko Tampereeelle?

Minä: joo! Meillähän on ollut uusi koti siellä jo pitkään. Ismo on pätkäpestissä kaupungin viestinnässä ja mä ravaan tässä kahden maan välillä kunnes Piipana pääsee Suomeen.
Tai onko se sille mikään erityinen pääseminen, mutta mukaan se tulee.

K15: tuleeko Nerosta sisäkissa?

Minä: jep. Eipä Suomessa valitettavasti muita vaihtoehtoja ole.
Toki jos se vanhoilla päivillään oppii valjaisiin. Mutta ollaan luvattu sille kotiviidakko.

K15: Pullero on nykyään ulkona päivät ja joskus yötkin, koska täällä Lamminpäässä se on mahdollista. Pelolla odotan tulevia lomareissuja kun Palleroisen pitää jäädä kotikissaksi hoitajan hoiviin😅

nomadin päiväkirja

K15: Käydään lounaalla, kahvilla, lasillisella elokuussa, kun olet kotiitunut😊

Minä: aivan ehdottomasti! Viime kerrasta onkin aikaa… hmm, todella kauan!
Ajattelin sua kk sit Köpiksen välilaskulla.
Tuun Suomeen about elokuuksi, lopullisesti Neron kans joskus syyskuun lopulla.

K15: jees, hienoa, että sinullekin sopii! Sovitaan tarkemmin sitten kun olet kotiutunut😊

2026: Nero on muuten sopeutunut erinomaisesti sisäkissaksi. Se nauttii mm. siitä, kun voi uhkailla koiria turvallisesti ikkunalta.

*

Kissojen salakuljetus

Koska tuo mun edellinen päivitys Neron papereista ei ihan auennut kaikille, niin täsmennän mihin viittasin.

En kovin usein viitsi työjuttuja tai niiden taustoja täällä huudella, mutta selvästi pitäisi.
Joten avaan nyt vähän.
Meille on aivan päivänselvää hoitaa kissamme paperit virallisesti.

Siitäkin huolimatta, että se aiheuttaa kokonaisuudessaan tuhansien eurojen kulut (en laske kuinka monen) ja tarkoittaa myös sitä, ettei mulla ole edelleenkään tuloja täällä käkkiessäni.
Neron kohdalla ei lasketa euroja, vaikka joudunkin tosissani miettimään miten selviän laskuistani.

Mutta fakta on se, että eläimiä kuljetetaan jatkuvasti laittomasti yli rajojen. Eikä tämä ole erityisesti Serbian ongelma, vaan aivan minkä tahansa maan.
Sama pätee ihmisiin. Osa ylittää rajoja vapaaehtoisesti, toiset vähän vähemmän vapaasta tahdostaan, vaikka laittomasti molemmat.
Sattuneesta syystä (eli ammattini vuoksi jos se on epäselvää) seuraan mm. Serbian tullin toimintaa.

Sarkastinen huvitukseni viittasi siis siihen, että rajat vuotavat ihmisiä, eläimiä, huumeita, rahaa, aseita ja ties mitä, mutta me säädämme pienen ikuisuuden Neron Suomeen saamisen kanssa.

Siitäkin huolimatta, että tiedän mistä paperit saisi parissa päivässä satasella.
Tiedän, mistä saisin tilattua laittoman kuljetuksen. Yhdellä viestillä.
Me emme ole tekemässä niin. Jos olisimme, Nero olisi ollut Suomessa jo toista vuotta sitten. Kunhan mietin miten tämä rehellisyys maan perii.

Ihmisten salakuljetus

Kauttakulkupassituksissa, eli EU-maiden välisessä, Serbian läpi kulkevassa liikenteessä kuljetetaan laittomasti myös ihmisiä.
Niin raskaanliikenteen TIR-kuljetuksissa kuin henkilöautoissa.
Serbian rajavalvonta kaivaa jatkuvasti ihmisiä tavaratiloista ja autojen rakenteista, hengenvaarallisista olosuhteista.
Siis virallisessakin rahtiliikenteessä, jossa kuljetuksen alkuperä- ja määränpäämaa on Euroopan unionin sisällä.

Ts. kuljetuksia ei pitäisi edes avata sineteistä Serbiassa, mutta jostain jännästä syystä täällä tulli on selvännäkijä, joka näkee usein EU-naapurimaidensa kollegoita terävämmin.

Onhan se tavallaan kierolla tavalla ymmärrettävää, että näitä katsotaan läpi sormien, koska joltain ihmiskaupan uhrilta ei saa nyhdettyä samanlaisia rahoja kuin tavismatkailijalta.

Serbia on siis tässä kauttakulkumaa.
EU-jäsenyyttä hakeva maa on pirullisessa välikädessä. Täällä luovitaan siinä välimaastossa, että jäsenyys olisi kiva ja oikein pitäisi toimia, mutta muut jäsenmaat perseilevät.
– Tiedättehän tuon tilastoharhan kuinka pieni kunta Suomessa johtaa rikostilastoja, koska sen alueella kulkee valtatie, jolla sakotetaan reippaasti ylinopeuksia.

Nuo kissan feikkipaperit saisi nimeltämainitsemattomista EU-maista, ei Serbiasta.
Kun raha kouraan kilahtaa, leima passiin vilahtaa.

Kommentit:

Kaveri: Kaikesta näkee et Nero on löytänyt maailman parhaan kodin ♥️

Minä: kiitos ❤️ me ollaan onnellisia että Nero valitsi meidät ❤️

P.s. Olen paitsi kuljetusyrittäjiän ja talousjohtajan kakara, myös ulkomaankaupan koulutuksen käynyt, vaikka olenkin ”vain valokuvaaja”.
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta hassusti kuvajournon ammattiin kuuluu ottaa asioista selvää.

2026: Nimim. joskus menee hermo jatkuvaan kyseennalaistamiseen ja hyväntahtoisiin neuvoihin 😀

2025
Tampere

Erittäin alustava kartoitus: Olisitko kiinnostunut lähtemään kanssani ruoka- ja viinimatkalle Georgiaan lokakuussa?
Edit. Koska kaikki ei huomaa kommenteista, niin reissu olisi mahdollisesti jo syyskuussa.

Matkaan sisältyisi ohjelma ruokineen ja majoituksineen, viinitilavisiittejä ja muita kohteita, sekä kuljetukset paikan päällä.
Lennot ostetaan omatoimisesti.

Tarkempi ohjelma ja hintatiedot tulevat jos kiinnostusta löytyy. Eli en hae vielä sitovia ilmoittautumisia, vaan kartoitan vasta kiinnostusta yleisesti.
Ryhmän koko 5-20 henkeä.

Kommentit:

Kaveri: Erittäin alustava vastaus: kyllä 👍 Tai siis kiinnostus on kova, mutta täytyy säätää olosuhteita. Nykyinen työnantaja voisi periaatteessa hyvinkin ottaa jutun Georgiasta, miksei joku asiakaskin.

Minä: oispas huippua!
Tässä on siis takana sellainen, että lähtisin tekemään blogi/YouTube-juttuja ja paikallinen toimija on luvannut mulle räätälöidyn paketin jos kerään lukijoistani/kavereistani tai kestä vaan vähintään neljä tyyppiä mukaan, jotta hänen kannattaa se ohjelma tehdä.
Mä siis esitän toiveet ja hion ohjelman hänen kanssaan.
En saa ite tuosta liksaa, probonoilen ohjelman ja hän hoitaa sit homman mut tarvii sen vähintään 5 ihmistä matkaan.

Georgian-matkan infoa ja suunnitelmia

Paikallinen ruoka ja viinitilat on ykkösenä, sit varmaan jotain luostareita, maisemia, kyliä.
Eli teen matkailijoille sopivaa kierrosta, jota hän voi sit myydä myös muille ja saa näkyvyyttä mun jutuilla.
Mut ei oo pressimatka, joskin sieltä saa hyvin matkailusisältöä, sattuneesta syystä.

Hinta-arvio on vielä erittäin karkea 900-1800 € väliltä (+lennot) 8-9 päivän kierrokselle ohjelmineen, ruokineen, majoituksineen, kuljetuksineen ja muine härpäkkeineen.
Skaala on vielä laaja, koska alettiin järkätä tätä vasta tänään. Ryhmän koko, kohteet, etäisyydet ja muut vielä puuttuvat palaset vaikuttaa.

Mut täsmentyy kun eka vaan näen onko ylipäänsä kiinnostusta eli kannattaako mun pistää aikaa järjestelyihin, koska kokemuksen syvällä rintaäänellä tuohon saa palamaan loputtomasti aikaa.

Osallistujien määrä

Niin ja haluaisin pitää ryhmän pienenä, jotta olisi eksklusiivisempaa. Ihanne olisi joku 8-12, mutta tosiaan minimi mut mukaan lukien on 5 ja ihan max 20.

K1: (Kollega kertoo aiemmista töistään ja artikkeli-ideoistaan, niin jätän nyt pois tästä.)

Minä: juu, näin pystyy tekemään ja pystyn huomioimaan sen aikataulutuksissa jne.
Kun ohjelma on tiedossa, voi etsiä haastateltaviakin ennalta tietyistä paikoista. Näin itekin toimin aikoinaan, nyt on eka kertaa ajatuksena tehdä täysin matkailijoita palveleva reissu ilman että lehtityö on ykkösenä.
Mutta tietenkin oon mielelläni apuna, kuvaan tarvittaessa juttuihin ym, mutten mene itse journalismi edellä ja myy juttuja ennalta.

Kuten ehkä oot huomannut, alan olla vähän kyllästynyt alan toimintatapoihin, palkkioihin, ghostaamiseen, ilmaiseen taustoitukseen jne, niin jatkan nyt siitä mihin jäin koronan iskiessä, eli matkailutsydeemien kehittämiseen.

Jos saan ajoissa tietoa kiinnostuneiden intresseistä, sen voi huomioida ohjelman rakenteessakin.

Kuka kuvaa ja mitä

K1: hei, ilman muuta hoidan noi itte jos reissu toteutuu ja pääsen mukaan – etenkin kun oon nyt kk-palkalla. Mutta kuvaajaa tartten varmasti (en osaa kuvata kuin kännyräpsyjä ym. matskua someen, jota matkalta tulis toki myös), ja lehti on nykymenossa todella harvinaisen reilu & asiallinen lafka. Eli edetään tämä mielessä myös 👍

Minä: hei huippua!
Mä edaan täällä yhtäaikaa blogijuttua ja tubevideota ja oon luvannut Georgiaan että teen sinne taustoitusta sunnuntaina. Hahmottelen sit paremmin ens viikon alkuun ohjelmaluonnosts ja voidaan viestiä tästä.

Tässähän olisi myös mahku tehdä ihan pressiä palveleva reissu jos muutama kollega lähtis messiin.
Niitähän Belgradiinkin järkkäilin, ja tietty omia työmatkoja oon organisoinut sieltä vuosituhannen alusta, niin olis kaikkiaan luonteva jatkumo hoitaa samaa kollegoille.
Mutta palataan tähän kun ehdin ajatella!

Kaveri 2: Eiks kuvaaja saa paikan päältä? Halvemmaksi tulisi luulisin. Maa ei ole järin kallis vieläkään (mulla oli georgialainen työkaveri, lähti just takaisin Tbilisiin).
Ruoan lisäksi upeita maisemia (merta, vuoria, laaksoja), arkkitehtuuria ja kulttuuria löytyy runsaasi, se on hyvin omanperäinen ja vieraanvarainen maa. Tulette tykkäämään.
Mulle lokakuu on mahdoton ajankohta, muuten lähtisin mukaan.

Minä: voi olla, mutta kyllä mäkin mielelläni jotain tienaisin 😎

Minä: saattaa olla, että lähdettäisiin jo syyskuussa. Se ei taida olla sulle töiden kannalta yhtään helpompi aika?

K2: Ei valitettavasti 😞. Mulla on muutama päivä lomaa marraskuussa, sitten joulu ja pääsiäinen (katastrofi-ajankohtia) ja kesä. Open elämää 🫤
Mutta muuten syyskuu onkin parempi ajankohta tuolle matkalle – kelit ovat silloin ihan kesälukemissa (näin suomalaisittain 🙂 )

Töihin vai lomalle?

Minä: no niin vähän arvelin. Jep, toivoin mukaan vuorikohteita ja jos sattuu tulemaan kylmä syksy, lokakuu ei ole enää hyvä aika lähteä vuorille. Yleensä vielä ok noilla leveysasteilla, mutta vähän siinä ja siinä.

Kaveri 3: Kuulostaa kiinnostavalle

Minä: jee! Kato mun vastaus S:lle, siinä on hiukan lisäinfoa ☺️

Kaveri 4: Todella kutkuttaisi kyllä! Toisaalta lokakuu on yleensä tosi kiireinen kuukausi ja myös tienestimielessä ihan parhaita…Hmm.

Minä: tuoltahan saisi hyvin juttuja, vink vink 😎
saattaapi olla, että reissu olisi jo syyskuussa…

K4: mulla on — kahdesti viikossa… 😕 (Sensuroin tästäkin toisen kollegan työaikataulut:)

Minä: no pöh! Vaikka hyvä että on töitä 👍

Kaveri 5: Niin, huh, sullakin on lokakuussa ainakin — 😳 (Taas sensuroin työjuttuja.)

K4: joo, muun muassa. Mutta en mä tosiaan valita.

Kaveri 6: Onpa kiinnostavaa! Mitä tämä suunnilleen tulisi maksamaan?☀️

Minä: ohjelma on vasta suunnitteilla, niin on vielä auki. Teen sunnuntaina taustoitusta, niin ensi viikolla olen vähän viisaampi, mutta katso tuolta Susannalle vastaamani kommentti, siellä on vähän karkeaa suunnitelmaa ☺️

Ainakin ruokamatkalle

K2: Voi vitsit… Oikein vesi tuli kielelle. Georgian keittiö on maailman kuulu syystä. Siellä saa suunnilleen Michelin-luokan sapuskoja katukojuista. Ei niin pikkuisia annoksia tosin 😃.

Minä: arvaas minkä takia se on ollut mun bucket listalla pienen ikuisuuden 🙃
Olin muuten ostamassa Tbilisiin lennot Belgradista maaliskuussa 2020. Seuraavana päivänä maailma meni kiinni. Olis maksanutkin alle satasen ja sit viime vuosina kolminkertaisesti. Mut jospa tää nyt toteutuisi pienenä ryhmämatkana ☺️

K2: Sormet ja varpaat ristiin 🤞🏻

Kaveri 7: Olisin kiinnostunut, olisi aivan mahtavaa! Mutta tässä vaiheessa en voi lupautua. Riippuu tosiaan niin miun työjutuista ja opiskeluista. 🙏

Minä: kun saan ohjelman valmiiksi, laitan tarkempia tietoja ja sit tulee ilmoittautumispäivämäärätkin 💜

Kaveri 8: Kuulostaa ihanalta, mutta tarkoitus lokakuussa lähtee meikäläisen 40-vuotismatkalle frendin kans varmaan johkin muuhun suuntaan + en tiedä kuinka vegeily tuolla onnistuisi

Ismo: Vegeily onnistuu kai ainakin kohtuullisesti, vaikka kovia lihansyöjiä ovatkin. Hinkaleitakin saa kasvistäytteellä:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Georgian_cuisine

K8: ainakin niis Suomen georgialaisissa mestoissa saa kyl kai ihan kiitettävästi vegesafkaakin, mut mietin, et mitenhän ton tyyppisellä reissulla, mut kaipa tuokin järjestelykysymys 😊

Ismo: Juu, tuskin olisi ongelma kun etukäteen tiedossa 😊

Minä: keräät pienen porukan kasaan, niin lähdetään sun synttärimatkalle! Kun on tarpeeksi väkeä, voidaan tehdä kaksikin ryhmää.

Puhuinkin siitä jo matkanjärjestäjälle, että jos on tulossa useampi kollega, tai muuten eri intressejä, voisi olla kaksi ryhmää eri ohjelmalla. Mua ei yhtään haittais olla 2-3 viikkoa, ehtisin vaan paremmin kuvata kaikkea.

K8: muuten jees, mut aattelin, et haluun ton syndereissun vetää vaan rennolla lepomeiningillä. Meinasin eka lähtee yksin, mut sit päädyin pyytään frendii kuitenkin mukaan 😊

Minä: tää saattaa olla jo syyskuussa, et sit vaan pari reissua kehiin 😎

Georgian-matkan ohjelmaluonnos

Minä: Nyt olisi pari ohjelmaluonnosta tarjolla!
Muutoksia voi vielä tulla ja toiveita kuunnellaan.
Mietimme myös ajankohdan vaihtamista syyskuulle, jotta varmistetaan paremmat kelit, koska tarkoitus on käydä ihailemassa myös vuoria.
Tarjolla mm. ruokaa, viiniä, vuorimaisemia ja kuumia kylpyjä.

Jos haluat ohjelmaluonnokset, lähetä minulle s-postia, niin saat paluupostina.
Viestit matkablogini Gmail-osoitteeseen eli tanja.takeoff (at) …

Kaveri 9: Kuulostaisi tosi kivalta. Valitettavasti ei nyt rahan suhteen mahdollista. Lototaan. 😜

Kaveri 10: Kuulostaa kiinnostavalta! Georgia on ollut pitkään suunnitelmissa!

2026
Tampere

En ole päivitellyt tänäänkään, ainakaan vielä, mutta käytän tilan hyväkseni lisäämällä viimevuotiseen Georgian-matkan suunnitelmiin:

Viime vuonna lähtijöitä ei ollut, kun aikataulut eivät natsanneet, mutta tämä optio on edelleen olemassa, vaikken erityisesti tätä markkinoikaan.
Eli mulle kannattaa laittaa viestiä, vaikka blogin gmailiin tanja.takeoff@… Jos kiinnostaa, pystyn järjestämään suht nopeallakin aikataululla ja omat aikatauluni ovat joustavat. Kerää vaikka pieni kaveriporukka, niin järkkään!
Tämä tiedoksi sekä aiemmin kiinnostuneille kollegoille että muuten vain reissaaville.

Voin vetää vaikka kaksi peräkkäistä ryhmää, jos intressit ovat kovin erilaiset. Eli toisten kanssa voin olla mukana matkakamuna ja kertoilemassa vaikka viineistä ja kollegaryhmälle sit taas kuvaajana.
Niin ja sen enempää kuin kissoja, en salakuljeta ihmisiäkään. Eli ite pitää hankkia passi ja lennot. Passinhakuun olen kirjoittanut ohjeet tänne ja lentojenkin kanssa voin jeesata, mutta matkatoimistona en toimi. (Se on luvanvaraista touhua, enkä ajatellut enää hankkia uusia lupia minkäänlaisiin maahantuonteihin tai -vienteihin, vaikka olen maahantuontiyrityksenkin joskus perustanut.)

Paikan päällä virallisena järjestäjänä on paikallinen matkatoimisto, joka hoitaa liikkumiset, majoitukset, ruuat jne.
Tämä postaus tosiaan on ehkä vähemmän luottamusta herättävä paikka mainostaa, mutta hei, ainakin olen avoin 😀
Ehkä mun tarvii lisätä, että olen kyllä järkkäillyt matkoja ryhmille, sen lisäksi, että olen fikseröinyt omat työkeikkani 86 eri maassa.


Discover more from Please be seated for Takeoff

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Translate »
Scroll to Top